Koeajo käytetty Audi S5 vm 2008 – ”Ei riemulla rajaa, kun veekasilla ajaa”
Eihän sille mitään voi, että vanhankin 4.2-litraisen Audi S5:n vapaasti hengittävän V8-bensakoneen soundi saa veden herahtamaan kielelle ensipolkaisulla. Niinhän se on, että ”ei riemulla rajaa, kun veekasilla ajaa”.
Tuo hieno riimi ei sitten muuten ole lähtöisin omasta kynästäni. Löysin sen Nettiauto.comin käyttäjien kirjoittamista autoarvosteluista. Hienon tiivistyksen omasta Audi S5 Coupestaan vuosimallia 2008 on kynäillyt Tommi Harjavallasta 18. kesäkuuta 2017.
”En ostaisi tätä peliä ilman V8-konetta. Kutosen saundit vaan ei ole samat. Elektroniikka on aika nykyaikainen. Viimeiset hommat puuttuvat, mutta upgradet on saatavilla muutamalla kympillä esimerkiksi aliexpressistä. Ajo-ominaisuudet ovat hauskat ja pohja riittävän kova. Tietysti neliveto tuo käytettävyyttä myös talviajoon”, Tommi kirjoitti.
Pitihän se päästä itse kokemaan. Ennen kuin ajoin Vantaan Petikon Vaihtoautomaahan, yritin ottaa selvää, minkälainen peli tällainen Audi S5 vapaasti hengittävällä 4.2-litraisella V8-bensamoottorilla on ollut uutena: mitä se on maksanut ja miten sitä on arvioitu eri medioissa niin maailmalla kuin Suomessakin. Nämä isojen kuutiotilavuuksien V6- ja V8 -bensamoottorithan alkavat olla jo todella harvojen kallista herkkua. Ainakin Mercedes-Benz GLC 63 AMG:ssä vuosimallia 2022 on vielä 4-litrainen V8-bensamoottori.
”Keskity fiilistelyyn”
”Jätä nyt tuo paperista muistiinpanojen lukeminen ja keskity fiilistelyyn”. kuuluu vieressä päätoimittajan resepti.
Ja niinhän se on. Istutaan alas, polkaistaan tallaa ja kuunnellaan V8-moottorin murahduksia.
Aijajaijai… voi pojat! Nyt istutaan autossa, eikä mikään peltikuorilla vuoratun patterin sisällä! Ja silti, kiihtyvyys on samaa luokkaa sähköautojen kanssa. S5 kiihtyy ainakin papereista lunttaamalla nollasta sataseen 5.4 sekunnissa. Ja kyllä se siltä tuntui ihan oikeastikin. Kyllä siinä halpa Dressmannin pikeepaita melkein liimautui selkänojaan tallaa äkäisesti polkaisemalla.
Kuten kaikki Audi “S” -autot, ne ovat saatavana vain Audin quattro-nelivetoisella (4WD) järjestelmällä. Audi S5 Coupea kehuttiin jo vuonna 2007 ”älykkääksi kaksioviseksi coupeksi”, joka tarjoaa suuren suorituskyvyn hillityssä paketissa
Jos nyt jotain nillitettävää pitää löytää, niin tämän iäkkään S5:n ohjaustuntuma oli kaupunkiajossa vähän tunnoton. Urheilullisimmassa asetuksessaan ohjaus taas tuntuu pikkuisen liian raskaalta. Maantieajossa vanhakin S5 on kuitenkin rauhallinen ajettava.
Alusta tuntui pikkuisen kovalta omaan makuuni, mutta siihenkin tottui: matka-ajossa vanha S5 on erinomainen auto. Plussaa tulee meluttomuudesta ja ajoasennonkin saa erinomaiseksi.
Audi S5 on Audin 2+2-paikkainen automalli, joka esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuoden 2007 maaliskuussa. S5 on samanaikaisesti esitellyn A5-mallin urheilullisempi ja tehokkaampi sisar. Aika ei ole purrut S5:n muotoihin. Se on edelleen hyvännäköinen auto, Audi S5: ssä on A5: een verrattuna aggressiivisempi korimalli ja itse pidän kyllä juuri A5-korimallia kenties kaikkien aikojen kauneimpana Audina. 154 000 kilometriä ei vielä ole 4.2-litraiselle moottorille kuin sisäänajoa. Eikä ikäkään tuntunut vielä painavan kyytiä Audi S5 Coupélla: se liikkuu edelleen erittäin vaivattomasti, kiitos vapaasti hengittävän V8-bensamoottorin mahtavien 354 hevosvoiman ja 440 Newtonin väännön.
Voima on hillityssä tasapainossa yhä tyylikkään ulkonäön kanssa.
Audi S5 Coupé 4,2 V8 FSI 260 kW quattro tiptronic-automaatti, vm. 2008
Mittarilukema: 154 000 km
Moottori: V8, 4163 cm3
Polttoaine: bensa
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 6-lovinen Tiptronic-automaatti
Teho: 354 hv/260 kW
Vääntö: 440 Nm
Keskikulutus: 10.8 l/100 km
Co2-päästöt: 256 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.4 s
Huippunopeus 250 km/h
Mitat: pituus 4630 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1360 mm, akseliväli 2751 mm
Tavaratila 455 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 19 500 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa