Kaasujalka

Koeajo käytetty Peugeot 5008 – Mukava tilaihme vanhanakin

Julkaissut:

|

3.7.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Peugeot 5008 – Mukava tilaihme vanhanakin

151 000 kilometriä ajettu ja kuusi vuotta vanha Peugeot 5008 1.2-litraisella ja 3-pyttyisellä bensaturbomoottorilla ei pelkkien perustietojen varassa ei varauksettomasti innosta. Koeajolenkillä tarjosi kuitenkin erittäin miellyttävän ja hiljaisen ajokokemuksen.

 

”Kolmisylinterinen 1,2-litrainen Puretech 130 on sopiva voimanlähde tämänkin kokoiseen autoon. Painotus on tietysti kulutuksessa, mutta käytettävyydenkin on oltava kunnossa. Meillä on perusteellinen kokemus kyseisestä moottorista Peugeot 308 SW:n käyttötestin myötä (TM 23/15). Totesimme moottorin olevan hyvässä kunnossa vielä 60 000 kilometrin jälkeenkin”, Tekniikan Maailma kehui 18. marraskuuta 2017.

Vakiona toisen polven 5008 oli viisipaikkainen aina vuoteen 2020 asti, jonka jälkeen kaikki 5008 -mallit muuttuivat 7-paikkaisiksi. Sitä ennen vuodesta 2015 lähtien tuotannossa olleen toisen polven 5008:n sai 7-paikkaiseksi lisämaksusta.

Menevän näköinen

Koeajoon saimme Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta 5-paikkaiseksi rekisteröidyn toisen sukupolven Peugeot 5008 Allure PureTech 130 automaatin vuosimallia 2018. Mittarilukema oli jo 151 000 kilometriä.

Tila-autojen kulta-aikahan oli vuosituhannen vaihteen molemmin puolin, jolloin Renault Espace ja Scenic hallitsivat myyntitilastojen kärkipaikkoja. Tila-autot eivät kuitenkaan ole olleet ”hoteinta hottia” enää aikoihin. Koska tarjontaa on vaihtoautomarkkinassa vähän ja aina kuitenkin joku tarvitsee tilavan ja helposti lastattavan perheauton, koeajettukaan Peugeot 5008 tuskin happanee Vantaan Petikossa loputtomiin.

Tila-autoksi Peugeot 5008 on myös varsin menevän näköinen paketti. Perinteiset tila-autothan olivat pakettiautoja muistuttavia laatikoita, mutta 5008 muistuttaa enemmän katumaasturia kuin tila-autoa.

Nelivetoa eivät ranskalaiset säästösyistä halunneet ainakaan vielä vuonna 2018 laittaa 5008-malliiin, nelivetoinen versio tuli mallistoon vasta vuonna 2019.

Ohjaamo on tyylikäs, toimiva ja samalla moderni. Peugeotin tavaramerkki on pieni ratti ja se vaati jälleen aluksi pientä totuttelemista.

Jakopää tehty äskettäin!

130-hevosvoimainen PureTech-bensamoottori tuntui arkiajoon täysin riittävät. Moniin muihin kolmisylinterisiin pikkukattiloihin verrattuna se on myös sivistynyt. Iloisin yllätys oli tämän ”Pesosen” hiljainen kyyti ja yleinen ajon vaivattomuus. Mikään rakettihan iso auto 1.2-litraisella ja 130-hevosvoimaisella bensamoottorilla turbonkaan kera ole: nollasta sataseen se kiihtyy reilussa kymmenessä sekunnissa. Vaan eipä tavallisen vantaalaisen ikämiehen tarvitse sen rivakammin päästäkään. Kun vääntöä oli riittävästi, kyyti oli lupsakkaa ja levollista.

6-lovinen ja perinteinen momentinmuunninautomaatti hoitaa hommansa mallikkaasti. Sähäköitä vaihtoja ei tällaiseen isoon tila-autoon tarvitakaan.

5008:n jousitus on viritetty tukevaksi ja se tekee menosta ajoittain hiukan pintakovaa. Suuremmissa nopeuksissa tämä kovuus ei enää häiritse.

Kaikkiaan toimiva paketti. Ainakin ajettavuutensa, näyttävyytensä ja tilojensa puolesta. Nettiauto.comissa kaikki omistajien arviot luotettavuudesta ovat ensimmäisen polven 5008-malleista, jotka olivat tuotannossa vuodet 2009-2017. Toisen sukupolven, vuonna 2017 tuotantoon tulleesta 5008:sta ei ole annettu ensimmäistäkään arviota.

Traficomin katsastustilastojen perusteella vuosimallin 2018 Peugeot 5008:n hylkäysprosentti oli 16,22 ja yleisimmin hylkäyspäätös liittyi etuakselistoon.

Koeajettu ”Pesonen” lienee isosta kilometrilukemasta huolimatta turvallinen ostos. Auto on erittäin kattavasti huollettu ja jakopääkin tehty 148 000 kilometrin kohdalla 2/2024”

7-paikkaisena helppo myydä

Varsinkin 7-paikkaisena Peugeot 5008-tila-autolle on aina oma ostajakuntansa, sanoo J. Rinta-Joupin Raision toimipisteen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
–Ne ovat tehneet kauppansa aika nopeastikin, varsinkin alle 20 000 euron hintaluokassa. Tila-autoja kun on tarjolla aika vähän. Tällainen auto sopii vaikkapa perheelle, jossa on juniori-ikäisiä jalkapalloilijoita. 7-paikkaisen 5008:n kyytiin mahtuu omien lasten lisäksi pari naapurinkin lasta, Hiltunen sanoo.

Kilpailijoita 5008:lla ei kovin paljon edes ole.
–Nissan Qashqai on toinen 7-paikkainen vaihtoehto, mutta 7-paikkaiset Qashqait ovat vanhempia. Uudempaa, vuonna 2013 markkinoille tullutta toisen sukupolven Qashqaita ei saanut enää 7-paikkaisena, Hiltunen tietää.

5008:n valtti on myös tunnetusti erinomaisena pidetty ajettavuus.

–Tosin niissä 1.6-litraisissa THP-bensamoottoreissa on ollut jonkin verran murheita, joista asiakkaat tuntuvat myös olevan tietoisia. Kuitenkin, jos löytyy paperia jakoketjun vaihdosta, niin 5008:aa voi pitää hyvinkin turvallisena ostoksena. Peugeotin dieselmoottorithan taas ovat varsinaisia ikiliikkujia, Hiltunen sanoo.

 

Peugeot 5008 Allure PureTech 130 Automaatti, vm. 2018
Mittarilukema: 151 000 km
Moottori: R3, 1199 cm3, turbo
Polttoaine: bensa
Teho: 130 hv
Vääntö: 230 Nm
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: automaatti
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.4 s
Huippunopeus: 188 km/h
Keskikulutus: 5.2 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 120 g/km
Mitat: pituus 4640 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2840 mm
Tavaratila 780 – 1940 l
Istumapaikat: 5
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 19 900 €

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Audi S5 vm 2008 – ”Ei riemulla rajaa, kun veekasilla ajaa”
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis
Koeajo käytetty Saab 9-5 – Kuin kotiin palaisi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *