Kaasujalka

Koeajo käytetty Range Rover Evoque – Vähemmän ”karpomainen”

Julkaissut:

|

11.6.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Range Rover Evoque – Vähemmän ”karpomainen”

Perinteisiä Range Rovereita kiilamaisemmin muotoiltu Range Rover Evoque laajensi vuonna 2011 markkinoille tullessaan Range Roverin asiakaskuntaa kaupunkien nuorekkaisiin trendisettereihin. Evoque vuosimallia 2016 ei ole herrasmiesmaasturi, jolla huristelisin metsäteitä hirvijahtiin.

En tosin harrasta hirvenmetsästystä, enkä muutenkaan metsästele. Pyssyä olen käsitellyt viimeksi varusmiesaikana Pohjois-Karjalan patteristossa 1980-luvun alkupuolella.

Silti ei kuitenkaan epäilystäkään, etteikö Evoque-dieselkin vuosimallia 2016 olisi ihan oikea Range Rover. Vaikka olen ajanut perinteisemmilläkin Range Rovereilla, niin ehkä juuri Evoque 2-litraisella ja 184-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla on eniten Range Rover omaan makuuni.

Markkinoille tullessaan tämä ensimmäisen sukupolven Range Rover Evoque oli ennakkoluulottoman ja raikkaan näköinen maasturi. Ja sitä se on tietysti edelleen. Tämän päivän Evoquen tunnistaa samaksi autoksi kuin ensimmäisen sukupolven mallinkin, joka oli tuotannossa vuodet 2011–2018.

Puoleen hintaan

Ensimmäisen sukupolven Range Rover Evoque esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 2010 ja se tuli myyntiin alkusyksystä 2011. Evoque on ensimmäinen Range Rover, joka oli saatavana etuvetoisena. Viisiovisen mallin lisäksi tarjolla oli myös kolmiovinen Coupé. Keväällä 2015 pidetyssä Geneven autonäyttelyssä esiteltiin mallivuodelle 2016 kasvojenkohotuksen saanut Evoque.

Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä saimme koeajoon juuri Faceliftin läpikäyneen Range Rover Evoque TD4 vuosimallia 2016. Mittarilukema oli vasta 110 000 kilometriä, eli käytännössä voidaan puhua lähestulkoon vasta sisäänajetusta autosta. Koeajoon saatu Evoque oli myös nelivetoinen, jollainen vannoutuneiden Range Rover-kuskien mielestä Range Roverin pitääkin olla. Hintapyyntö oli 27 770 euroa. Tänä päivänä halvimmankin Rage Rover Evoquen alkaen-hinta on 62 660 €.

Eli koeajoautossa saa puoleen hintaan paljon samaa autoa kuin uudestakin Evoquesta.

Tärkeintä on tietysti, että iäkkäämmässäkin Evoquessa istutaan korkealla ja eteenpäin on hyvä näkyvyys. Tosin laskeva kattolinja rokottaa näkyvyyttä taakse. Tyylikkään ulkonäön takia tällaiset pienet miinukset antaa mennen tullen anteeksi.

Tuskin Karpon auto

Evoqueta pidetään perinteikkään brittimaasturin historiassa räväkimmän näköisenä Range Roverina. Katsoin dokumentin eläkkeelle jääneestä Hannu Karposta: tuosta televisiomaailman vääryyksiin tarttuneesta legendasta. Karpo ajeli dokumentissa isolla ja kulmikkaalla Range Roverilla. Olisikin vaikea kuvitella Karpoa huristelemassa Suomen teitä trendikkäämmällä Range Rover Evoquella.

Evo ei markkinoille tullessaan ollut juurikaan viistoperäistä Volksqagen Golfia pidempi. Silti se näyttää yhä todellista kokoaan isommalta maasturilta. Syyttä nuorempi polvi ei kehu Evoqueta makeimman näköiseksi Range Roveriksi ikinä. Vaikea sanoa, onko se kaikista makein, mutta hyvännäköinen pikkumaasturi on Evoque vähän iäkkäämpänäkin. Baby Rangeksikin Evoqueta ainakin jotkut aikoinaan nimittelivät.

Evoque 2-litraisella turbodieselmoottorilla on mukava ajettava, kiitos varsinkin tarkan ohjaustuntuman. Automaattivaihteet ja nelivetoisuus tekevät koeajoautosta tietysti ensimmäisen sukupolven malliston halvinta ja etuvetoista manuaalia monipuolisemman menijän. Tosin nelivedon hyödyistä ei tietysti keväisillä ja sulilla asfalttiteillä juuri saa tolkkua.

9-lovinen automaattivaihteisto toimi sulavasti.  Mukavaksi ja pehmeän hyriseväksi menon teki erityisesti hurja vääntö, 420 Newtonmetriä. Muistan lukeneeni, että Evoque olikin aikoinaan maailman ensimmäinen henkilöauto, jonka automaattilaatikossa oli yhdeksän vaihdetta. Evoque kiihtyi sähäkästi sitkeyttä riitti niin isolla tiellä kiihdyttäessä kuin ylämäissäkin.  Voimaa vaihteisto annosteli laajalle kierrosalueelle. Vakionopeudensäädintä en käyttänyt, mutta auton varusteluettelon mukaan se oli perinteinen, eli ei siis mukautuva.

Turvallisuuden tunnetta matkantekoon ja pyörittelyyn taajamissa ja parkkipaikoilla tuovat mm. kamera takana, pysäköintitutkat eteen ja taakse, sadetunnistin ja luistonestojärjestelmä. Mukavuusvarusteissa taas löytyy mm. lämmitettävä ohjauspyörä, nahkapenkit muistipaikoilla, panorama-kattoikkuna ja tunnelmavalaistus.

Vaikka Evoque vuosimallia 2016 olisikin pituudeltaan hädin tuskin oman aikansa viistoperä-Golfia pidempi, niin oikean maasturin siitä tekee tietysti korkea maavara. Lopputulemana on trendikäs, mutta myös toimiva kokonaisuus. Evoque ei ole samalla tavalla ”ökymaasturi” kuin kulmikkaammat Range Roverit, vaan enemmänkin hyvin toimeentulevan kaupunkiväen trendimaasturi.

Värillä on väliä

Range Rover Evoque tulee harvoin myyntiin perinteisessä vaihtoautoliikkeessä. Malli ei ole hätyytellyt ensirekisteröintitilastojen kärkisijoja ja merkkiuskollinen Range Rover -väki tapaa päivittää autonsa toiseen samanlaiseen merkkiliikkeessä.
–Range Rovereita yleensäkin tulee hyvin vähän vaihdossa. Nykyisessä työpaikassani sellaista ei ole tullut vaihdossa yhtään kolmen vuoden aikana. Tämän takia katsoisin tosi tarkasti hinnan, jos Range Rover Evoquetakin tultaisiin nyt tarjoamaan minulle vaihdossa, Jyväskylän Autotarvike Oy:n vaihtoautojen myyntipäällikkö Antti Peltola sanoo.

Antti Peltola muistelee myyneensä kaksi Evoqueta edellisessä työpaikassaan 4-5 vuotta sitten.
–Värillä on Range Roverissa todella paljon väliä. Ei se hopeanvärinenkään Evoque nyt hirveän kauan myyntiä odottanut, mutta musta meni kaupaksi heti kättelyssä. Range Roverin pitääkin olla musta tai valkoinen. Punaisena se on haastavampi myydä.

Muiden Range Roverien tavoin myös Evoquen mallisuskollinen joukko on hyvin pieni.
–Evoquenkin ostaa henkilö, joka haluaa erottua massasta. Uskoisin, että tänä päivänä ihmiset ostavat vielä entistäkin varovaisemmin näitä hieman harvinaisempia automalleja. Range Rovereita ei osteta niin sanotusti takki auki -mentaliteetilla, Peltola sanoo.

 

Land Rover Range Rover Evoque 2,0 TD4 180 Aut Business Design, vm. 2016
Mittarilukema: 110 000 km
Moottori: R4, 1999 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 9-lovinen automaatti
Teho: 180 hv/132 kW
Vääntö: 420 Nm
Keskikulutus: 5.1 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 134 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.5
Huippunopeus 200 km/h
Mitat: pituus 4470 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1720 mm, akseliväli 2659 mm (Autoevolution.com)
Tavaratila 575 – 1445 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 27 770 €

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volvo S80 – Vanhakaan diesel-Volvo ei apuvirtaa kaipaa
Koeajo käytetty Mercedes-Benz C300 de – Pistokediesel pitkämatkalaiselle
Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *