Kaasujalka

Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa

Julkaissut:

|

6.6.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa

Jo ensimmäisen polven Peugeot e-208 oli mainio pieni sähköauto. Vielä mainiompi on uudistunut malli, varsinkin, kun toimintamatkaakin on tullut lisää. Ajettavuushan on ollut kohdallaan alusta saakka.

 

Peugeot 208 on kokoluokkansa eli B-segmentin pienten autojen suosituin automalli Euroopassa. Kun ajoin ensimmäisen polven e-208-sähkö-Peugeotin keväällä 2021, tulin verranneeksi sitä ensisijaisesti Peugeot 208:n polttomoottoriversioon. LUE JUTTU TÄSTÄ

Ihastuin tietysti silloin pienen sähkö-Peugeotin äänettömyyteen ja ajamisen vaivattomuuteen. Tänä päivänä tällainen vertailu ei ole enää ajankohtaista, kun markkinoille on kolmen vuoden aikana tuupattu myös pikkuautojen kokoluokkaan useita sähköautomalleja.

LUE MYÖS: KOEAJO PEUGEOT 208 – ODOTUSTEN ARVOINEN PIKKUSPORTTI

Ensimmäisen polven e-208 -Peugeotissa oli 50 kWh:n akku ja toimintamatkaa luvattiin täydessä latauksessa 340 kilometriä. En enää muista oliko silloin pakkasta, mutta vuodenaika osui koeajoviikolla helmi-maaliskuun vaihteeseen. Lähtiessä autoliikkeen pihasta Vantaan Petikosta Hämeenlinnaan, mittari näytti 314 kilometrin toimintamatkaa.

Kulutus pieneni

Uudella Peugeot e-208 GT:llä matka Vantaalta Hämeenlinnaan ja takaisin ei enää ole ongelma, varsinkin jos malttaa ajaa maltillista vauhtia, eivätkä lämpöasteet pauku kovilla pakkaslukemilla.

e-208 GT on saanut uuden akuston. Aku nettokapasiteetti on kasvanut 46,3 kilowattitunnista 48,1 kilowattituntiin ja bruttokapasiteetti 50 kWh:sta 51 kilowattituintiin.

Eiväthän nuo lukemat päätähuimaavilta tunnu, jos asian virallisista esitteistä lukee. GT-version akku on kuitenkin teknisesti täysin uusi, kun kennoja on nyt 102, aiemmin niitä oli 200. Kun kennoja on vähemmän, on hyötysuhde parempi ja tämä taas tietää pienempää kulutusta ja pidempää toimintasädettä.

GT-version WLTP-kulutus on 14,4 kilowattituntia sähköä sadalle kilometrille. Kun ajoin kolme vuotta sitten silloisen Allure-version, sen sähkön kulutukseksi ilmoitettiin 16.4 kWh /100 km

Alemman varustelutason Allure käyttää kuitenkin vanhaa akkuteknologiaa, ja uudempi akusto on vain GT-mallissa.

Edellinen malli tummansinisessä värissä näytti melko arkiselta, eikä eronnut juurikaan polttomoottoriversiosta. Nyt ei ulkonäköä voi pitää ainakaan tylsänä. GT-versiossa on nyt edessä ja takana pystysuunnassa ”leijonan kolmikyntiset” LED-valot. Nykymuodin mukaisesti uusi pieni sähkö-Pösö on nyt aiempaa hyökkäävämmän näköinen. Ennen ne kynnenraapaisut kulkivat takapäässä myös vaakasuuntaan.

Erottuu massasta

Ennen kaikkea e-208 GT:n tekee massasta erottuvaksi auton näyttävä vihreänkeltainen ulkoväri, Aqueda Yellow. Itse en kyllä osaa sanoa, näyttääkö tuo Aqueda Yellow -väri enemmän keltaiselta vai vihreältä. Ehkä se on sitten vihertävän keltainen.

Lyhyesti sanottuna: Peugeot e-208 GT näyttää todella hyvältä, suorastaan pieneltä urheiluautolta.

i-Cockpit -ohjaamo on varustettu kompaktilla ohjauspyörällä ja pikku-Pesosessa on hieno 3D-mittaristokin. Myös infotaintmentin käyttöjärjestelmä on uusittu. Sisältä e-208 tuntuu laadukkaasti viimeistellyltä.

Kesäkelissä pienelle sähkö-Pösölle luvataan WLTP:llä mitattuna noin 400 kilometrin toimintamatkaa. Uskoisin sen riittävän riittävä sille porukalle, joka e-208:n ostaa. Eiväthän nuo lukemat ihan sellaisenaan koskaan toteudu, mutta uskoisin hyvillä säillä e-208 GT:n yltävän maltillisella ajolla ainakin lähelle tuota lukua. Miinusta on kuitenkin akun esilämmityksen puuttuminen 44 000 euroa maksavasta sähköautosta.

Se on selvä, että 15-20 asteen pakkasilla moottoritietä sallittua nopeutta ajaessa toimintamatkasta lähtee yli kaksinkertainen kilometrimäärä luvattuun verrattuna. Pysähtyessäni lataamaan Pesosesta Hämeenlinnan Tiiriön ABC:llä akun varaustaso oli 33 %. 75 prosenttiin sain ladattua auton 35 minuutissa.

Erinomainen ajettavuus

Parasta pienessäkin Peugeotissa on sen ajettavuus. Vaikka se on pikkuauto, sillä on kiva ajaa. Ohjaus on nopea ja tarkka. Alustakin toimii erinomaisesti, ajettiinpa sitten nimismiehen kiharoissa syheröasfaltilla tai satasta talvisella moottoritiellä. Rengasäänet ja tuulensuhinatkin pysyvät kokoluokan huomioiden aika hyvin matkustamon ulkopuolella Kuljettajan istuin on kaltaiselleni 176-senttiselle miehelle GT-versiossa mainio ja säädötkin ovat riittävät. Pidempi mies varmasti kaipaa enemmän siirtovaraa ja reisitukea voisi olla itseni kaltaiselle ”pättärällekin” vähän reilummin.

Takatilat ovat kuitenkin ahtaat kokoluokassaankin. Myös tavaratila on sähkö-208:ssa vähän pienempi kuin bensa- ja hybridimalleissa. Sähkö-208:ssa tavaratila vetää 309 litraa, kun se esimerkiksi bensaversiossa vetää 352 litraa. Tavaratilaa rajoittaa akun sijainti takaistuimen alla sen sijaan, että se olisi monen muun sähköauton tapaan yhtenäisenä levynä lattiassa.

Tehoa ja vääntöä on riittävästi: hevosvoimia 115 kW/156 hv ja vääntöä 265 Nm.

Uskon, että e-208 GT pitää piikkipaikkansa Euroopan suosituimpana pienenä sähköautona. Yksi sen valtteja on erottuvuus massasta pirteän ulkonäkönsä ansiosta. Suomi on sitten vähän kysymys merkki. E-208 GT on parhaimmillaan kaupunkiautona, ja siihen se taas isoakkuisena versiona on melko kallis. Varsinkin kun varustelu on hintaluokkaan suhteutettuna niukka: 44 040 euroa maksavan auton  mukana ei tule akun esilämmitystä, navigaattoria, tuulilasinäyttöä eikä kaistallapitoavustina.

Kun lähtöhinta on 37 250 ja koeajoauton hinta varusteineen kohoaa 44 040 euroon, valinnanvara kasvaa myös ulkomitoiltaan vähän isompiinkin ja myös runsaammin varusteltuihin sähköautoihin.

Plussat
Sähäkkä ulkonäkö
Mainio ajettavuus kaikilla teillä
Laadukkaasti tehty

Miinukset
Liian kallis varusteluun nähden
Puuttuva akun esilämmitys

JÄLKIMAKU

Ristiriitainen tunne jäi. Mainio ajettava ja pikkuautoksi hyvin äänieristettykin, mutta varusteluun ja kokoon nähden ihan liian kallis. Kiinalaisiin en mieluusti vertaile, koska niiden ylivoimaisen hinta-laatu -suhteen takana voi olla valtion epäreiluja tukia. Sen sijaan suunnilleen samaan hintaluokkaan on tarjolla niin Volkswagen ID3 -sähköautoja kuin Peugeotia valmistavan PSA-konsernin tilavampia sähkö-Citroenejakin. Loppupelissä kun tämän hintaluokan autoja ostavat suomalaiset tekevät päätöksensä sittenkin enemmän käyttötarkoitus edellä.

 

Peugeot e-208 GT 51 kWh 156 Aut.
Moottori: sähköauto
Teho: 156 hv
Vääntö: 264 Nm
Akku: bruttokapasiteetti 48,1 kWh ja nettokapasiteetti 51 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS: 100 kW
WLTP-kulutus 14,4 kWh / 100 km (ilmoitettu)
Toimintamatka: 399–409 km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,2 s
Huippunopeus 150 km/h
Mitat: pituus 4 055 mm, leveys 1 745 mm, korkeus 1 430 mm, akseliväli 2540 mm
Tavaratila 309 l
Takuu: 3 v / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km
Hinta: koeajoauto varusteineen 44 040 € (hinta alkaen 37 250 €)

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?
Koeajo Toyota CH-R – Nuorekkaampi vaihtoehto Corollalle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *