Kaasujalka

Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä

Julkaissut:

|

10.7.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä

Ihan perinteinen BMW 520d kuulostaa sähköautojen rinnalta tylsältä dinosaurukselta, mutta kyllä tämä auto vaan hoitaa arkiset tehtävänsä niin vaivattoman hienosti, että ei voi kuin ihailla.

 

Nyt on vuorossa ihan tämä perinteinen 520d eli kahden litran dieselillä varustettu nelivetoinen versio, joka on takavuosien businessautojen suosituin malli, eikä ihme. Nimenomaan farmarikorinen F11-malli. Siitä parempaa perheautoa saa hakea. Niitähän löytyy edelleen hurjan paljon vaihtoautomyymälöiden rivistöistä ja erään vaihtoautokauppiaan mukaan on yksi niistä harvoista dieseleistä, jotka tekevät kauppaansa todella hyvin.

Uusi G60-korinen

BMW:n kohdalla on merkkiuskollisille hyvin tärkeää puhutella malleja koodeilla ja siksipä tämä uutukainenkin tottelee yhdistelmää G60. Merkillepantavaa on se, että korimallista E60 alkaen (esiteltiin vuonna 2003) sedan-mallit ovat olleet pyöreitä tasalukuja ja farmarit sitten päättyvät numeroon yksi eli E61, F11 ja G31.

Uutukainen on ulkomitoiltaan todella hulppean iso, sillä pituutta löytyy yli 5 metriä ja konepelti varmastikin tällä hetkellä markkinoiden pisin. Sinänsä onkin vähän harmi, että näin pitkään autoon ei ole saatu mahdutettua hulppeita jalkatiloja, sillä pitkäkoipisen kuljettajan takana on todella ahdasta istua.

Uusi 5-sarja omaa ainakin muualla maailmassa lähes kaikki tutut voimalinjat mukaan lukien legendaariset 530d ja 530i, mutta näitä ei valitettavasti ole Suomen maahantuontiohjelmassa korkean verotuksen vuoksi. Suomen hinnasto alkaa tästä koeajetusta 520 d:stä ja sen saa itselleen halvimmillaan 65 162,87 eurolla ja tämä koeajettu M Sport -varusteinen on sen tutun 5000 euroa tyyriimpi. Kolme muuta polttismallia ovat 550e ja 530e sekä taka- ja nelivetoisena. Luonnollisesti malliston kärjessä häärii 600-hevosvoimainen M5 Competition 216 114,34 euron hinnallaan.

Koeajettuun autoon oli ladattu kivasti lisähilppeitä mukaan ja sen vuoksi hinta kohoaakin hurjaan reiluun 90 000 euroon.

LUE MYÖS: KOEAJO BMW 550E XDRIVE – AJAMISEN ILOA

Tuttu ja turvallinen diesel

Maahantuojan pihalla tämä uusi 520d ei itseään tuo esiin ja siinä tämä jatkaa samaa tuttua linjaa edeltäjiensä kanssa. Lähestyessäni autoa avaimeton järjestelmä avaa lukituksen vilkkujen vilkautusten kera ja tämä järjestelmä toimii aina BMW:ssä täsmällisesti ja varmasti. Kännykän bluetooth pariliitoksenkaan kanssa ei koskaan tule häiriöitä, kuten aika monen muun auton kohdalla aina silloin tällöin. Napista moottori käyntiin, mutta se käy niin vaimean hiljaisesti, että moneen otteeseen piti oikein keskittyä kuuntelemaan, että käykö se moottori vai ei. Näinä sähköautoaikoina oli oikein suuri hämmästys nähdä ajotietokoneessa toimintasäde-ennusteeksi nelinumeroisen lukeman; 1110 kilometriä.

Täydellisen ajoasennon löytäminen ei tässäkään Bemarissa vie kuin pari sekuntia ja siitä voisi moni valmistaja ottaa edelleen oppia. Kojetaulun designissa on mielestäni menty taaksepäin, sillä vanhempien mallien tyyli oli arvokkaampi ja toimivampi.

Ajettavuus on ihailtavan eleetöntä ja täsmällistä. Voimalinja toimii täydellisesti, eikä missään vaiheessa tule tunnetta, että sen toiminnan suhteen olisi pakko mieluummin hankkia sähköauto. Ehkä ennemminkin toisinpäin, sillä tällä dieselillä kulutus pysyy todella alhaisena ja tankilla ei suomalaisen normaalilla ajosuoritteella tarvitse käydä kuin noin kerran kuukaudessa. Harmina on vain päästöjen mukana tuoma korkea ostohinta, joka varmasti laittaa ostajan valitsemaan ladattavan hybridin. Ajo-ominaisuuksiltaanhan tämä on täydellinen auto.

BMW 520d xDrive M Sport A
Hinta alk: 70 656,97€
Hinta varusteineen: 90 354,96€
Teho: 145kW (197hv) 4000 kierr/min
Vääntö: 400 Nm / 1500-2750 kierr/min
Sähkömoottori
Teho: 8kW (11hv)
Vääntö: 25Nm
Paino: 1905 kg
Vetokyky: 2000 kg
Tavaratila: 520 l
Pit.lev.kork.aks.väli: 5060, 1900, 1515, 2995
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.3s
Huippunopeus: 228 km/h
Kulutus: 5.5-6.0l / 100km
Koeajon kulutus: 6.3l

Plussat
Ajettavuus
Matkustusmukavuus
Alhainen kulutus
Ajoasento

Miinukset
Takamatkustajien jalkatilat
Ohjaamon muotoilu ja materiaalivalinnat (varauksin)

Jälkimaku
Kuljettajan fiiliksen perusteella arvioidessa tämä uusi 520d on aivan jo lähes tylsyyttä hipova täydellisyys, jota varjostaa ainoastaan ohjaamon tämän hintaiseen autoon vaatimattomat materiaalivalinnat ja takamatkustajien niukahkot jalkatilat.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Katso video tästä

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis
Koeajo Mazda MX-30 – Melkein sähköauto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *