Kaasujalka

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa

Julkaissut:

|

12.6.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa

Uudesta 5-sarjan BMW:stä toisena mallina maahan saapui ladattava hybridi 550e, joka ei kyllä jätä kylmäksi paatunutta autoilijaakaan.

BMW 550e :n keulalla on mikäpäs muunkaan kuin se legendaarinen suora kutonen. Ja ahdettuna tietenkin. Itse polttomoottorista löytyy tehoa 313 hevosvoimaa ja sitten lisäksi on sähkömoottori kaverina. Sähkömoottori on itse asiassa varsin ruudikas, sillä siitä löytyy 197 hevosvoimaa ja 280 Newtonia vääntöä. Eli tämä on varsin ripeä auto silloinkin, kun ajetaan pelkästään sähköllä. Voitte vaan kuvitella, mimmoinen tykki tämä on, kun käytössä on järjestelmän kaikki 489 hevosvoimaa ja 700 Nm:iä vääntöä. Tuttu nolla sataseen kestää vain 4.3 sekuntia, aika raju lukema tämmöiselle ”tavalliselle” perheautolle. Markkinoilla löytyy nopeampiakin autoja, mutta 550e:n suorituskykyhän tulee parhaiten esille niissä nopeuksissa, joita ei Suomessa saa ajaa.

Varsin taloudellinen

Tehdas on lupaa sähköistä toimintamatkaa 85 kilometriä ja siinä on merkittävä parannus edeltäjäkoriseen 545:een, jolla arkisessa ajoissa teki tiukkaa, että pääsi edes 40 kilometriä. Koeajon aikana oli yöllä pakkasta aika reippaastikin ja päivälläkin oli useasti miinuksen puolella, niin arjen toimintasäde sähköllä ajettaessa oli 65 kilometrin paikkeilla. Se on silti erittäin hyvä lukema ja riittää monelle.

Koeajon aikana tein reilun 400 kilometrin koeajon Tampereelle pelkästään bensalla. Lähdin liikkeelle täysin tyhjällä akulla ja polttoaineenkulutus oli koko reissun päätteeksi vain 7.5 litraa sadalla kilometrillä. Eli 550e on kyllä hyvin taloudellinen auto, vaikka ajaisi pelkästään bensalla, kun ottaa huomioon auton suorituskyvyn.

Muotoilusta voidaan olla montaa mieltä; osa tykkää ja osa ei ja minä kuulun tähän jälkimmäiseen porukkaan. Myöskään ohjaamon laatuvaikutelma ja muotoilu ei luo wau-efektiä, aivan kuten rakkaassa kilpailijassa E-sarjan Mercedeksessä. Ohjaamon viimeistelyssä on pientä purnaamisen aihetta mm. ovissa olevat lasinnostimien kytkimet tuntuva halvoilta ja heppoisilta sadantuhannen euron autoon.

Kuljettajan näkökenttää hallitsee leveä infonäyttö, joka tarjoilee hurjasti tietoa ja viihdettä. Se on tuttu jo monesta aiemmasta BMW:stä, eikä tämänkään kohdalla sen toteutus ole markkinoiden selkein ja miellyttävin käyttää. Tulee ikävä edeltäjäsukupolven näyttöjen toteutusta.

Se mistä sitten tykkään todella paljon, on tämä kuljettajan ajoasento. Se on viimeistä piirtoa myöden täydellinen ja etenkin näillä sportti-istuimilla varustettuna.

Vaikka auto on yli 5 metriä pitkä niin, minä en meinaa kunnolla mahtua oman ajoasennon taakse istumaan. Suurin osa kuskeista on merkittävästi lyhyempiä kuin minä ja näin myös ajoasento on lähempänä rattia. Siinä tapauksessa varmaan kuljettajan taakse mahtuukin hyvin, mutta kyllä minun mielestäni yli 5 metriä pitkässä autossa pitää olla kuskin pituudesta riippumatta kunnolliset takamatkustajien jalkatilat.

Ajamisen iloa

BMW 550e :n ehdottomasti parasta antia on ajamisen fiilis. Tämä on aivan fantastinen auto ajaa. Kaikki vaan toimii kuin ajatus tien pinnasta ja nopeudesta riippumatta. Missään tilanteessa auton käytös ei yllätä vaan toimii todella eleettömästi ja nautinnollisesti. Ei voi kuin ihailla. Tässäkin sekä polttomoottori että sähkömoottori ovat samassa voimalinjassa ja auto on aina nelivetoinen riippumatta ajetaanko bensalla tai sähköllä. Tämä tekee ajettavuudesta johdonmukaisempaa ja reagoi nopeammin.

Moottorin saundit kuuluvat sisälle vain kovissa kiihdytyksissä ja silloinkin miellyttävää kutosen murinaa. Melutaso muutenkin on kiitettävän alhainen.
Suomen kuraisissa olosuhteissa peruutuskameran linssi on usein likainen, mutta 5-sarjan BMW:ssä ongelma on korjattu kameran linssin pesureilla, joita voi ohjata infonäytöstä.

Tavaratila on 90 litraa isompi kuin edeltäjäkorisessa ollen nyt 520 litraa ja 5-sarjan kaikissa polttomoottoriversioissa tavaratila on nyt saman kokoinen. Pian on tulossa sitten se farmarimallinen versio ladattavasta hybridistä, jota aiemmassa ei ollut saatavana lainkaan.

BMW 550e xDrive
Iskutilavuus: 2998 cm3
Hinta alkaen: 88 917,46€
Hinta varusteineen: 112 428€
Akun koko: 19 kWh
Teho: 360 kW / 489 hv
Vääntö: 700Nm
Paino: 2230 kg
Vetokyky: 2000 kg
Tavaratila: 520l
Pit.lev.kork.aks.väli: 5060, 1900, 1515, 2995
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.3 s
Huippunopeus: 250 km/h
Toimintasäde: 90 − 83 km (wltp)

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Alhainen kulutus
Toimintamatka sähköllä

Miinukset
Takamatkustajien jalkatilat
Informaationäyttö

Jälkimaku
BMW 550e on hurjan hieno auto, josta vaativan kuljettajankin on vaikea olla pitämättä. Kalliin hinnan vuoksi ikävä kyllä on harvojen herkkua ja myöhemmin maahan saapuva Touring on varmasti se suositumpi korimalli, ainakin Suomessa.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

KATSO KOEAJOVIDEO TÄSTÄ

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *