Kaasujalka

Koeajo Peugeot 208 – Odotusten arvoinen pikkusportti

Julkaissut:

|

18.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot 208 – Odotusten arvoinen pikkusportti

Uusi Peugeot 208 oli viime vuoden odotetuimpia pikkuautouutuuksia. Koeajo pirteällä 208 GT Linellä osoitti, että kannatti odottaa!

Kohta Peugeot 208 :aa saa täyssähköisenäkin. Sen rinnalla tarjolla on 1.2 litran bensamoottoreita kolmella eri viritysasteella ja sellainenkin ihme kuin dieselmoottori. Kovin monen autovalmistajan valikoimasta ei enää löydy pientä dieselautoa.

Koeajoauto oli varustettu valikoiman tehokkaimmalla 1.2-litraisella ja kolmipyttyisellä bensaturbolla, josta tehoa irtoaa 130 hevosvoimaa. Muut bensavaihtoehdot ovat 75- ja 100 -hevosvoimainen.

Pikku-Pösö kiihtyy nollasta sataseen reilussa 8.7 sekunnissa ja huippunopeutta on luvassa 208 kilometriä tunnissa. Jos tämä suorituskyky ei Suomen teille ja vaihteleviin olosuhteisiin riitä, niin kannattaa hankkia tai tarkistaa lääkitys.

3-pyttyinen ja mukava

Maahantuojan lehdistöihminen oli itse auton luovutuspäivänä pois paikalta ja häntä tuurasi Verkkokaupan automyyjä. Istuin hetkeksi apukuskin penkille ja teimme automyyjän kanssa pienen kierroksen pihassa.

Äänettömältä ja tukevalta tuntuva pikkuauto herätti heti kysymyksen: – Onkohan tämä 3-sylinterinen?

Ei, kyllä tämä on 4-pyttyinen, automyyjä sanoi.

Auton luovutti myyjä, joka myy käsittääkseni ihan muita merkkejä kuin Peugeotia. No, yllätys oli melkoinen, kun minulle selvisi myöhemmin, että 208 GT Linen bensamoottori sittenkin oli 3-sylinterinen. Nimittäin Pösön bensamoottorin sivistynyt käytös myös kiihdytyksissä osoittaa, että 3-pyttyisestäkin pystyy tekemään oikein mukavan pikkuauton.

Aikoinaan koin nämä 3-pyttyiset ”kuminauhamaisiksi” päristimiksi, joiden pörinään kiihdytyksissä ei totu koskaan. Enää en ajattele niin. Ja pirteänkeltainen pikku-Pösö osoitti käsitykseni yhä vain vanhentuneemmiksi.

Jos etupenkki on säädettynä takimmaiseen asentoon, niin kolmea rotevaa aikuista takapenkille ei mukavasti sullota. Takapenkin hyvä puoli on kuitenkin, että varpaille on tilaa etupenkin alla ja pääntilaakin kohtuullisesti. Ehkä lapsiperheellekin kuitenkin sopivampi vaihtoehto on farmari.

Edessä sen sijaan matkustetaan oikein tilavasti, kuppimaiset penkit tarjoavat hyvän tuen niin kyljille kuin reisillekin. Säätövaraakin riittää mainiosti niin ratille kuin penkillekin.

3D-mittaristo on ehkä tyylikkäimpiä mitä olen nähnyt juuri missään autossa. Se välittää tietoa kahdella näytön tasolla, ylempään näyttöön tieto välittyy hologrammimuodossa. Kojelauta on Peugeoteissa toteutettu nykyään niin, että mittaristoa katsellaan ratin yli. Ratti on pienikehäinen, mutta hyvän tehostuksen ansioista sillä sompaileminen ahtaissakaan paikoissa ei käy raskaaksi.

Hulppeasti avustimia

Uudessa 208:ssa on mukana hulppea määrä tekniikkaa ja ajoavustimia, jollaisia aiemmin on ollut vain kalliimmissa ja ylemmän kokoluokan autoissa.
GT Linesta löytyy mm. mukautuva vakionopeudensäädin, Stop & Go -toiminto ja pysäköintiautomatiikka 8-lovisen automaattivaihteiston -vaihteiston yhteydessä, säädettävä ajoneuvojen välistä etäisyyttä valvova järjestelmä, ajolinja-avustin, törmäysvaroitin ja aktiivinen kaistavahti.  Uusimman sukupolven automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä havainnoi jalankulkijat ja pyöräilijät päivällä ja yöllä 5-140 kilometrin tuntinopeudella.

Aktiivinen kaistavahti varsinkin rentoutti ajoa isommilla teillä tuntuvasti. Pieni auto leveillä renkailla ottaa tien epätasaisuudet ja urat herkästi, mutta kun oppi luottamaan ajolinjat 65 km/h nopeudesta alkaen korjaavaan kaistavahtiin, voi ottaa rennommin. Pikku-Pösö hienosti toimivan 8-lovisen automaattivaihteiston kera säilyy läpi matkan loogisena ja mukavana ajettavana.

Ranskalaisethan ovat aina panostaneet mukavuuteen, mutta enää tämä ei tarkoita liiallista pehmeyttä. GT Line on samanaikaisesti mukava ja jämäkkä ajettava, ohjaustunto tien pintaan on erittäin hyvä.

Rengasmelu tietysti leveillä kitkoilla tietysti kuuluu moottoritienopeuksissa kajuuttaan, mutta tuulensuhinat ja moottorin äänet loistavat poissaolollaan.

GT Line oli erittäin miellyttävä tuttavuus.  Ja hyvännäköiset sekä persoonalliset muodot vielä erikseen ansaitsevat kiitoksen. Kirkkaankeltaista GT Linea muutama tuttava luuli ihan ”oikeaksi” ja kalliiksi GT-autoksi, joka kilpailee reilusti 230-250 -hevosvoimaisten Ford Focus ST:n ja Volkswagen Golf GTI:n kanssa.

Peugeot 208 GT Line Puretech 130 EAT8-automaatti
Moottori: R3, 1199 cm3, turbo, suoraruiskutus
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto:8-lovinen automaatti
Tehot: 130 hv
Vääntö: 230 Nm
Co2-päästöt: 129 g/km
Yhdistetty kulutus: 5.7 l/100 km (ilmoitettu)
Kiihtyvyys 0-100 km/h 8.7 s
Huippunopeus: 208 km/h
Mitat: pituus 4055 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm
Tavaratila 265-1106 l
Koeajomallin  hinta: alk. 27 527 eu­roa (208-mallisto alkaen 16 364 eur

Plussat
Pirteän sporttinen ulkonäkö
Ajettavuus ja mukavuus kohdallaan
Runsas varustelu

Miinukset

Pieni ja rajalliset sisätilat

 JÄLKIMAKU
Erittäin hyvännäköinen ja hyvin varusteltu pikkusportti, jota voisi luulla tuplahintaiseksi. Myös erittäin mukava ja jämäkkä ajettava.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *