Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz C300 de – Pistokediesel pitkämatkalaiselle

Julkaissut:

|

14.5.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz C300 de – Pistokediesel pitkämatkalaiselle

Tänä päivänä käytetty Mersu pistokehybrididieselinä on järkihintainen vaihtoehto sähköautolle, jos välillä pitää tehdä pidempääkin matkaa. Takana ovat ne ajat, kun vanhan liiton Mersu-mies ilkkui sitä hipsteri-Mersuksi.

Otimme Vaihtoautomaan Petikon myymälästä koeajoon neljän vuoden ikäisen Mercedes-Benz C 300 de T A Business EQ Power AMG Edition -farmarin. Kirjainyhdistelmä suomennettuna tarkoittanee suunnilleen sitä, että kyseessä on C-mallisarjan farmari automaattivaihteilla.

AMG (Aufrecht Melcher Großaspach) taas on saksalaisen Mercedes-Benzin tytäryhtiö, jonka toimialaa on Mercedeksen valmistamien autojen jatkokehitys ja muokkaaminen.

AMG Edition taas tarkoittaa, että autossa on vain AMG-Mersun aggressiivisempi ulkonäkö, mutta ei esimerkiksi sen räjähtävää suorituskykyä. EQ Power puolestaan on Mersun lataushybridien tuotenimi.

LUE MYÖS: KOEAJO MERCEDES-BENZ E300DE – E NIIN KUIN ELECTRIC

Vuonna 2020 elettiin vielä aikaa, jolloin sähköautot eivät olleet samanlaista valtavirtaa kuin tänä päivänä. Jopa plug-in -pistokehybridikin oli vielä outo juttu. Hyvin kuvaavaa, että eräs ns. vanhan liiton Mersu-mies ilkkuikin Mersun pistokehybridejä hipsteri-Mersuiksi.

Siihen maailmanaikaan ”tosimies” ajoi vielä puhtaalla diesel-Mersulla ilman minkäänlaista sähkömoottoria.

Nyt sähköautojen aikakaudella pistokehybridikin alkaa olla joidenkin mielestä liikkuva museo, koska sähköauto sen olla pitää. Vastavuoroisesti Mersu-miehissä riittää paljon myös konservatiiveja, joille pistokehybridikin on liikaa, koska nelipyttyinen perusdiesel sen olla pitää.

Ajossa tavallinen Mersu

Koeajoon saatu C-sarjan Mercedes-pistokehybrididiesel oli vuosimallia 2020 ja mittarilukema oli vasta 86 000 km. Auto on alun perin rekisteröity Ruotsiin ja tuotu Suomeen vuoden ikäisenä.

Kun hyppää viisitoista vuotta vanhan C-sarjan bensa-Mersun ratista 11 vuotta tuoreempaan C-sarjan diesel-Mersun pistokehybridiin fiilis oli vähintään outo. Diesel-Mersu ei enää römähdä kuuluvasti käyntiin kuten ennen vanhaan, vaan lipuu liikenteeseen äänettömästi kuin sähköauto.

Hienostihan Mersun pistokehybrididiesel kävi. Ei nokivasara runksuta.

C-sarjan 300 de lataushybridi-Mersun 194-hevosvoimaista dieselpannua tukee 122 hevosvoimainen sähkömoottori. Eli sähkö- ja dieselmoottoreiden yhteisteho on vähintäänkin riittävät 306 hevosvoimaa.

Matka-ajossa mennään dieselillä ja arkiajot hoituvat lataussähköllä.

Kun akusta noin 50 kilometrin jälkeen loppuu sähkö, mennään suunnilleen samoissa kulutuslukemissa kuin tavallisella Mersun C-sarjan 200 -dieselillä.

Sähköajo perustuu 13,5 kilowattituntiseen litiumioniakkuun. Kotitöpselistä sähköakun pitäisi täyttyä täyttyy 2,3 kilowatin teholla vajaassa kuudessa tunnissa. Oikeassa kotilatausasemassa tai julkisessa latauspisteessä teho lukemani mukaan nousee 7,4 kilowattiin ja silloin lataus kestää alle 2 tuntia.

Perusjampallehan C-sarjan pistokehybrididiesel on melko tavallinen Mersu käyttää. Eipä se ajossa juuri poikkea samanikäisestä tavallisesta C-Mersusta. Ajossa en hirveästi juuri huomannut, että kyseessä on hybridi, mutta kyllä sen dieselin käynnin sähkön loppuessa myös kuulee, mutta ei häiritsevästi.

Polttoainesäiliökin vetää 60 litraa dieseliä, joten kovin paljon tankilla ei tarvitse lomalle Lappiin mennessäkään pistäytyä. Sen verran hybridin huomaa ajaessa, että taka-akseli kantaa tavaratilassa olevan raskaan akun hienosti ja 9-lovinen automaattivaihteisto tekee sähkömoottorinkin kanssa huomaamatonta yhteistyötä.

Liikkeelle lähtiessä autolla oli trippimittarin nollaamisen jälkeen ajettu reilut 4700 kilometriä, joista 1800 kilometriä oli ajettu sähköllä. Keskikulutukseksi ajotietokone näytti 4,7 litraa satasella.

Laadukas perhefarkku ponkaisee sataseen 6 sekunnissa. Ei tästä muuta voi sanoa kuin että todella makea peli ajaa, eikä käytettynä nyt enää maksa maltaita.

Suomi plug-inin optimimaa

Tuoko pistokehybridijärjestelmä sitten vaihtoautomyyjälle lisäarvoa diesel-Mersun myyntiin? Kysyimme sitä tuusulalaisen YR-Auton Anssi Jaakonsaarelta, joka ei itse myynyt koeajamaamme Mersua.
–Enenevässä määrin ihmiset alkavat herätä näiden järjestelmien älykkyyteen. Plug-in -hybridi on ollut vähän sellainen soimattu ratkaisu ja ihan syyttä. Mediasta saa lukea ehkä pitempiaikaisista käyttäjäkokemuksista ja siellä on ajauduttu usein jopa ihan epäolennaisiin asioihin, joista kuitenkin on hyötyä käytännön ajossa, Jaakonsaari kommentoi.

Jaakonsaari muistuttaa, että kaikille täyssähköauto ei ole toimiva ratkaisu.
–Varsinkin, jos auto on perheen ykkösauto, plug-iniä puoltaa se, että porukka mieluusti ajaa arkiajot sähköllä, mutta vuoden tärkeimmillä reissuilla Lappiin tai kesämökille sähköauto vain ei toimi, kun pitää vetää vaikkapa peräkärryä tai venettä trailerilla. Sesonkiaikoina latauspisteillä on ruuhkaa ja talvipakkasilla toimintamatkat taas heittelehtivät hieman arvaamattomasti. Olen huomannut meidänkin liikkeessä, että Suomi on plug-in -hybrideille melko ihanteellinen maa, Jaakonsaari sanoo.

Jaakonsaaren mukaan ennen ajateltiin yleisesti pistokehybridi ja diesel samassa paketissa ovat turhanpäiväinen juttu.
–Mutta sitähän se ei ole. Siinä pääsee todella pienillä käyttökuluilla ja pistokehybridi-diesel on ennen kaikkea todella mukava käyttää. Ajat sähköllä työmatka-ajot ja kauppareissut, mutta pitkälle matkalle lähtiessäsi pääsetkin tankillisella 800 kilometriä.

Jaakonsaari myöntää, että perinteiseen diesel-Mersuun verrattuna pistokehybrididieselin myynnissä vaihtoautona on omat haasteensa.
–Ennakkoluuloja on, se on selvä. Yleensä kokeilun kautta se ennakkoluulo kuitenkin murtuu. Edelleen puhtaat diesel-Mersut ovat kysyttyjä ja niissä arvo säilyy todella hyvin. Kuitenkin uuden sukupolven Mersu-ihmiset ymmärtävät pistokehybridin hyödyt: suurimman osan arkiajoista auto käy sähköllä, mutta kulutus pysyy pienenä silloinkin, kun ajetaan pitkää reissua polttomoottorin voimalla.

 

Mercedes-Benz C 300 de T A Business EQ Power AMG AMG Edition, vm. 2020
Mittarilukema: 86 000 km
Käyttövoima: diesel & sähkö/plug-in -pistokehybridi
Dieselmoottori: R4, 1950 cm3
Sähkömoottori: 90 kW (122 hv)
Järjestelmän yhteisteho (bensiini + sähkö): 225 kw/306 hv
Ajoakun nimelliskapasiteetti: 13,5 kWh.
Vääntö: 700 Nm
Vetotapa: takaveto
Co2-päästöt: 35 g/km
Keskikulutus: 1.2–1.6 l/100 km (Auto-data.net)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.7 s
Huippunopeus: 250 km/h
Mitat: pituus 4770 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2840 mm
Tavaratila: 300 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 29 900 €

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

KATSO VIDEO TÄSTÄ

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volvo S80 – Vanhakaan diesel-Volvo ei apuvirtaa kaipaa
Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *