Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz E300de – E niin kuin electric

Julkaissut:

|

17.1.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz E300de – E niin kuin electric

 Mercedes-Benzin E-sarja käväisi kasvojenkohotuksessa. Samalla kun ilme hieman nuorentui, päivittyivät lataushybridimallit. Kaasujalka kokeili, miltä huiman 700 Newtonmetrin väännön tarjoava sedanmallinen E 300 de nelivetohybridi tuntuu arkiajossa.

Mercedes-Benz esitteli nykyisen E-sarjan, mallikoodiltaan W213, keväällä 2016. Edelliseen sukupolveen verrattuna uutta olivat muun muassa ladattavat plug-in hybridit, joista ensimmäisenä esiteltiin E 350 e. Sen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhteistehoksi ilmoitettiin 282 hevosvoimaa ja väännöksi 550 Newtonmetriä. Pari vuotta myöhemmin plug-in hybrideistä parrasvaloihin rullasi dieselmoottorinen E 300 de, viime vuonna puolestaan sen bensiinikaima E 300 e, molemmat takavetoisena versiona.

Kojetaulua hallinnoivat kookkaat 12,3-tuumaiset näytöt. Ohjauspyörän painikkeet ovat muuttuneet hipaisutoimisiksi, joiden toimintaa ei voi kehua. AMG Line -paketti on tuonut mukanaan mm. sporttisen ohjauspyörän. Android Auto / Apple Car Play -tuki on hieman yllättäen lisävaruste.

Tuoreen kasvojenkohotuksen myötä sekä E 300 e, että E 300 de sai rinnalleen 4Matic -nelivetoversion, mitä voidaan pitää tervetulleena uudistuksena, huomioiden molempien mallien rautainen 700 Newtonmetrin maksimivääntö. Hybriditekniikan kokonaisteho E 300 de mallissa on 306 hevosvoimaa. 2,0-litrainen dieselmoottori tarjoaa jo sinällään miehekkäät 194 hevosvoiman ja 400 Newtonmetrin lukemat.

Voimaa autossa on siis kuin vähän isommassakin kylässä, ja hybriditekniikan myötä sitä on tarjolla ajotilanteesta riippumatta. Jossain tilanteissa dieselmoottorin kytkeytymisen voimalinjaan tuntee selvänä nykäyksenä. Maantiellä auto on eleetön ja mukava matkakumppani, josta osakiitos kuuluu vakiovarusteiselle aktiivialustalle. Automatiikka helpottaa matkantekoa. Aktiivisen kaistavahdin myötä ohjaus on tosin keskialueella aavistuksen levoton, mutta toiminnon saa halutessaan kytkettyä pois päältä. Lieveilmiönä tästä tulevat auton itsenäisesti tekemät äkilliset jarrutukset tilanteissa, joissa auto lipuu kaistaviivojen päälle. Mutkaisemmalla tiellä 2130 kilon omapaino alkaa tuntumaan.

E 300 de lähtee vakiotilassa (Comfort) liikkeelle sähköllä, jota pitäisi valmistajan ilmoittama mukaan riittää jopa 48 kilometrin matkalle. Koeajo ajoittui pimeään, koleaan ja sateiseen ajanjaksoon, mikä varmasti nipisti kantamasta osansa pois. Niinpä parhaimmillaankin päästiin reilun 30 kilometrin tasolle.

Auton akuston kapasiteetti, 13,5 kWh, ja sisäänrakennetun laturin maksimiteho, 7,4 kW (AC), tarkoittaa sitä, että optimaalisissa olosuhteissa akun lataa tyhjästä täyteen noin 1,5 tunnissa (Type 2). Työpäivän tai yön aikana akkuun saa ladattua hyvin virtaa myös 230 voltin suko-pistokkeesta. Suositeltavaa on toki käyttää Type 2 -latausta. Pieni moite siitä, että jostain syystä latausjohto ei ole C-sarjan mallikaiman tavoin kompaktisti kierteinen.

Hybriditekniikan myötä tavaratilassa on tilavuutta 540 litran sijaan vain 370 litraa. Tavaratilan pohjan muotokin tuo omat haasteensa, ja kertoo siitä, että E-sarjan suunnittelussa ei tätä tekniikkaa ole huomioitu. Takapuskuriin sijoitetun latauspistokkeen luukun käyttö sotkee kurakelillä käsiä.

Maksimissaankin 7,4 kilowatin latausnopeus johtaa siihen, että tavanomaisella kauppareissulla akkua ei paljoa ehdi ladata. Esilämmityksen käyttö hidastaa latausta entisestään.

Koeajon aikana kertyi noin 500 kilometriä, jotka koostuivat pääasiassa taajama- ja maantieajosta, keskinopeuden ollessa 60 km/h. Noin kolmasosa ajettiin sähköllä. Koeajon keskikulutukseksi kirjattiin 3,8 litraa/100 km sekä 7,2 kWh/100 km.

MERCEDES-BENZ E300DE 4MATIC EQ POWER

HINTA: 64 260 €
KOEAJETUN AUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 82 662 €
YHTEISTEHO: 306 hv / 3500-4000 kierr/min
YHTEISVÄÄNTÖ: 700 Nm
PAINO: 2130 kg
VETOKYKY MAX: 2100 kg
TAVARATILA: 370 l
PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4935, 1852, 1481, 2939 mm
KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 5,9 s
HUIPPUNOPEUS: 235 km/h
KULUTUS (VALM.ILM): 1,3 l
PÄÄSTÖT: 35 g/km
KOEAJON KULUTUS: 3,8 l / 7,2 kWh

PLUSSAT
Suorituskyky
Ajettavuus
Äänentoisto (Burmester®)

MIINUKSET
Akuston muotoilema tavaratila
Hipaisunäppäimien toiminta

JÄLKIMAKU
E 300 de 4Matic EQ Power jätti itsestään hieman ristiriitaisen maun. Suorituskyky on mairitteleva, ajettavuudessakaan ei ole moitittavaa, mutta hybriditekniikka maistuu – tai ainakin näyttää jollakin tapaa jälkiasenteiselta.

 

Teksti ja kuvat: Jari Sjöman

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajossa suomalaisten suosikki Volkswagen Golf Variant
Volkswagen ID.4 – Ensivaikutelmia uudesta sähköautosta
Koeajo Toyota Yaris – Oikeasti pihi itselataava pikkuhybridi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *