Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta

Julkaissut:

|

2.5.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta

Uudistunut Volkswagen Touareg on parhaimmillaan matkakumppanina pitkällä matkalla ja vetojuhtana, mutta talvisessa kelissä toimintamatka sähköllä saisi olla pidempi.

Volkswagen Touareg koki pienehkön kasvojenkohotuksen, mutta äkkiseltään sitä ei silmällä edes huomaa. Ulkoisesti selkeiten sen havaitsee valaistusta Volkswagen logosta takaluukussa. Uudistuksen myötä Touaregin moottoripaletti supistui vain tähän yhteen voimalinjaversioon eli ladattavaan hybridiin. Tämän koeajetun R-mallin lisäksi Suomen hinnastossa on Elegance-varusteinen, jonka saa itselleen 90 596,30 eurolla.
Toinen auton uudistus on 38 000 lediä omaavat uudet ajovalot, jotka ovat kyllä todella tehokkaat.

LUE MYÖS: KOEAJO VOLKSWAGEN TOUAREG – YKSI HIENOIMMISTA

Keulalla hyrrää bensakäyttöinen kolmelitrainen V6, joka on kyllä tänä päivänä suuri harvinaisuus. Onko tämä kenties Volkswagenin viimeinen V6-moottori?
Jotta WLTP-päästöt saadaan mahdollisimman alas, kivasti hurisevan koneen kaveriksi on laitettu 136 -hevosvoimaa tuottava sähkömoottori. Järjestelmän yhteistehoa löytyy komeat 462 hevosvoimaa ja 700 Nm:iä vääntöä. Kyseessä on Volkswagenin kaikkien aikojen tehokkain automalli ja luonnollisesti myös se kookkain.

Vaikka Touareg on kookas ja painaa lähes 2500 kiloa tuttu nollasta sataseen kiihdytys kestää vain 5,2 sekuntia. Saksan autobaanoillakin tällä pärjää kivasti, sillä huippunopeutta luvataan 250 kilometriä tunnissa. Se jäi testaamatta.

Akun koko on 14.2 nettokilowattituntia ja sen vuoksi tehtaan ilmoittama toimintasäde on vain 51 kilometriä, sillä pahimmat kilpailijat BMW ja Mercedes omaavat lähes kaksinkertaisen toimintasäteen sähköllä. Koeajon aikana vallitsi normaali suomalainen sää eli välillä oli loskaa ja toisinaan pakkasta. Toimintasäde sähköllä vaihteli päivittäin 30 ja 35 kilometrin välillä. Viikon koeajon aikana tuli ajettua 476 kilometriä ja polttoaineen keskikulutus oli 8.5 litraa sadalla kilometrillä. Akkua ladattiin vain öisin ja kokonaisajomäärästä sähköllä ajoa oli 231 kilometriä.

Tyylikäs kabiini

Touaregin ohjaamo tarjoaa hienoa viimeistelyä ja tyylikkäitä materiaalivalintoja, kuten tämän hintaisessa autossa kuuluu ollakin. Tietenkin jotain Golfista tuttua on tässäkin autossa, mutta se ei tee yhtään sen ”halvemman” tuntuista. Iso näyttö on tyylikkäästi integroitu kojetauluun, eikä törrötä irrallaan pystyssä. Tämä toteutus miellyttää minun silmääni ja lisäksi se on kallistettu kuljettajaa kohti. Näytön valikot ja toiminnallisuus voisi olla selkeämpi, mutta aika nopeasti tuohonkin tottuu.

Kuskin paikka on erittäin viihtyisä ja siinä istuskelee mielellään pitkiäkin matkoja puutumatta ja hyvin väljästi istutaan myös takana, vaikka edessä istuisikin tämmöinen pitkäkoipinen. Tavaratilaa löytyy hulppeat 665 litraa.

Touareg on varustettu aina ilmajousituksella ja keskikonsolista löytyy ajotilojen säätörullat, josta voi säätää alustaa sopivaksi sen mukaan ajaako maantiellä vai maastossa.

On sanomattakin selvää, että tämmöinen iso järkäle on maantiellä parhaimmillaan. Auto kulkee suoraan kuin se kuuluisa juna, eikä ole tietävinäänkään urista tai loskavalleista. Koeajettu auto oli varustettu hyvin kookkailla kitkarenkailla ja melutaso oli lähes olematon. Karkeallakin tienpinnalla auto kulkee hyvin äänettömästi. Tarjoaa todella miellyttävää matkustamista.

Volkswagen Touareg R 3,0 V6 eHybrid 4MOTION 250 kW
Hinta alkaen: 96 795,27€
Koeajoauton hinta: 115 236,38€
Järjestelmän yhteisteho: 462 hv
Moottori: 2995cm3
Vääntö: 700 Nm
Toimintamatka sähköllä: 51 km
Suorituskyky 0–100 km/h: 5.2
Huippunopeus: 250 km/h
Mitat pit.lev.kork.aks.väli:  4902, 1984, 1693, 2899
Tavaratila: 665 litraa
Omamassa: 2481 kg
Vetokyky: 3500 kg

Plussat
Tilat
Suorituskyky
Vetokyky
Varustetaso

Miinukset
Toimintamatka sähköllä
Polttoaineen kulutus

Jälkimaku
Volkswagen Touareg tarjoaa hulppeaa kyytiä ja hurjan väljät tilat. Auton viimeistely on hyvää tasoa, mutta heikko toimintasäde sähköllä tekee tästä pahasti altavastaajan pahimpiin kilpailijoiden nähden.
Vetokyky on sitten sitä parasta tasoa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

KATSO KOEAJOVIDEO TÄSTÄ

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Venetrailerin vetäminen sähköautolla – Näin se sujui Kia EV9:llä
Koeajo Citroen e-C4 – Mukava ajaa, mutta armoton pakkasilla
Koeajovideo Volvo S60 T8 AWD – Edelleen yksi suosikkiautoista

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *