Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Touareg – Yksi hienoimmista

Julkaissut:

|

4.1.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Touareg – Yksi hienoimmista

Volkswagen Touareg sai ladattavan hybridin mallistoonsa ja se tekee tästä järkäleestä todella houkuttelevan vaihtoehdon.

Volkswagen Touareg on hulppean kokoinen maasturi, joka ei ulkoisella olemuksellaan koreile ja siinä onkin auton suuri viehätys. Tämä nimittäin ei tee naapuria kateelliseksi, sillä kukapa tavallinen tallaaja uskoisi heti kättelyssä, että Volkkari maksaa satkun. Vaikka uskoisikin niin sitä ei kadehdita kateellisena kuten samassa maassa valmistettuja Bemareita, Audeja ja Mersuja. Vasta kabiiniin istuttuaan aistii heti auton hienouden. Viimeistely ja materiaalivalinnat ovat aivan toista maata kuin esimerkiksi Golfissa. Epäsuoraa valoa ja laadukkaita pintoja.
Massiivinen vaakamallinen näyttö on kaarevana kuljettajaan päin. Tulee tunne, että miksei kaikissa autoissa näyttö voi olla tämmönen. Tätä samaa ihailin jo mallin saapuessa maahan 2018 ja dieselversion koeajo luettavissa meidän nettisivuilta. Todella hieno fiilis, voisi jopa puhua luksuksesta, vaikka sitä moni saattaakin karsastaa Volkswagenin yhteydessä puhuttaessa.

Kuljettajan paikalla viihtyy oikein mielellään ja auton suuri koko tarjoaa hulppeat tilat myös muille matkustajille.

Kyseinen malli hallitsee tällä hetkellä kaikkein tehokkaimman tehdasvalmisteisen Volkswagenin titteliä. Kaulalla on 3-litrainen ahdettu bensakone ja sen kaverina vielä sähkömoottori. Järjestelmän yhteisteho on komeat 462 hevosvoimaa ja vääntöäkin hurjat 700 Newtonia. Suorituskyky on kovaa tasoa, sillä tuttu nollasta sataseen kestää 5.1 sekuntia ja se on aikamoinen arvo lähes 2500 kiloa painavalle autolle. Mutkissa ja jarrutuksissa huomaa Touaregin suuren massan ja se onkin auton ainut huono puoli. Ollakseen näin iso auto Touareg on yllättävän näppärä pyöritellä myös kaupungissa, mutta on sanomattakin selvää, että auto on parhaimmillaan maantiellä. Tuolloin ei juuri parempaa kyytiä enää kaipaa.

Tavaratila on hurjan kokoinen, vaikka akusto viekin vähän tilaa.

Touareg on luonnollisesti neliveto ja voimaa jaetaan aina kaikille neljälle pyörälle riippumatta liikutaanko bensalla tai sähköllä. Voimasta parhaimmillaan 70 prosenttia jakaantuu eturenkaisiin ja 80 prosenttia taakse.

Tehdas lupaa sähköllä ajettaessa toimintasäteeksi 47 kilometriä, mutta siihen ei tämänkään kohdalla ihan päästy, mutta 40 kilometrin lukemiin pääsee suhteellisen vaivatta.

Suomen hinnastossa ei muita versioita ole tarjollakaan kuin tämä ladattava hybridi. Varustetasoja on kolme ja koeajettu R on kallein. Atmosphere ja Elegance ovat saman hintaisia ja niiden hintalapussa seisoo 82 395,28 euroa. Koejaettua autoa oli varusteltu aika hurjasti. Lisävarusteena saatava ilmajousitus korottaa valitun ajoprofiilin mukaan auton maavaran 258 millimetriin. Lisäksi takaosaa voidaan laskea 50 mm, jotta auton lastaaminen ja purkaminen sujuvat kätevästi. Tämän ladattavan hybridin vetokyky on huikeat 3500 kiloa, eikä vastaan tule kovin montaa joka kykenee samaan.

Olen aiemminkin sanonut, että en henkilökohtaisesti tykkää maastureista vaan tykkään istua mahdollisimman lähellä tienpintaa. Mikäli maasturia olisin ostamassa niin tämä olisi kyllä ehkäpä vakavin vaihtoehto.

Volkswagen Touareg R 3,0 V6 eHybrid 4MOTION
Hinta alk: 88 076,68€
Koeajoauton hinta varusteineen: 105 950,39 €
Moottori: 2995cm3
Teho: 462hv
Vääntö: 700Nm
Tavaratila: 697l
Paino: 2465kg
Vetokyky max: 3500kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 5008, 1984, 1717,2904
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.1s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 2.9l / 100km
Päästöt: 29g/km

Plussat
Mukavuus
Laatuvaikutelma
Ylellisyys
Suorituskyky
Kuljettajan paikka

Miinukset
Paino

Jälkimaku
Volkswagen Touareg on luokkansa yksi hienoimmista autoista, eikä yhtään kalpene tuttujen premiummerkkien rinnalla. Suosittelen vahvasti tutustumaan ennakkoluulottomasti Touaregiin, saatat yllättyä todella positiivisesti.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Mercedes-Benz EQA250 – Taloudellinen tyylitaituri
Koeajo Kia Sorento – Neljäs kerta toden sanoo?
Koeajo Peugeot 508 PSE – Nopein leijona

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *