Kaasujalka

Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Julkaissut:

|

16.2.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Kestotestiin hankitulla vuosimallin 2006 Fiat Grande Puntolla on matkaa nyt taitettu 1000 kilometriä.

Viime jutussa kerroimme miten talventulo teki pienet tepposet meidän Fiatille, mutta onneksi siitä selvisimme vain akun vaihdolla. Akun hyytyminen onkin autojen yksi suurimpia syitä käynnistysmurheisiin eli virtalähteen kunto tulisikin aina tarkistuttaa ennen talven pakkasia. Akun vaihtamisen jälkeen Fiat onkin startannut jopa -20 asteen pakkasilla kuin sen kuuluisan palmun alta, eikä sen suhteen ole ollut mitään murheita. Me saatiinkin vaihdettua Fiatin akku ennen talven kovia paukkupakkasia ja auto toimikin mainiosti, eikä tarvinnut turvautua Autoliiton Tiepalveluun tai hinausautoon, kuten niin moni muu taisi joutua.

Viimeisen kuukauden merkittävin maininta on lämmittimen puhaltimen korjaus. Puhaltimen moottori alkoi pitämään merkittävästi kovempaa ääntä ja puhallusnopeuksista jäi käyttöön enää se nopein. Toinen vaihtoehto oli vääntää puhallin kokonaan pois päältä, mutta se on kovin huono vaihtoehto talven pakkasissa.

Veimme auton korjattavaksi Huoltis Pitskuun, jossa vika selvisikin nopeasti. Lähes kaikki fiksaukset ja korjaukset teetämme ammattilaisilla, koska harvalla on mahdollisuutta ja osaamista tehdä niitä itse. Näin ollen jokainen Virtanen ja Koistinen osaa hahmottaa mitä tämmöisen auton ylläpitäminen tulee maksamaan. Näppärät tee-se-itse -miehet ja naiset osaavat kyllä sitten vähentää kuluista töiden osuudet.

Puhaltimen moottorin johtosarja oli kärähtänyt.
-Kun puhallin ei pyöri enää riittävän hyvin niin se alkaa vastustamaan esivastusta ja jos lisäksi on huono kontakti niin seurauksena saattaa olla pistokkeen sulaminen, kuten tässä tapauksessa on käynyt, kertoo Petri Julin Huoltis Pitäjänmäestä.
Fiatiin uusittiin johtosarja, puhaltimen moottori ja esivastus. Korjauksen hinnaksi tuli 350 euroa ja taas lämmityslaite toimii kuten pitääkin.

Vaikka puhallin nyt toimiikin kuten sen kuuluukin niin lämpeäminen ei kyllä ole tämän auton parhaita puolia ja sen suhteen tulee kyllä hurjasti ikävä meidän edellistä kestotestiautoa; Saab 9-3:a.

Talviajettavuus on tämmöiseksi pieneksi ja iäkkääksi autoksi ihan asiallista tasoa. Mitään elektronisia hallintalaitteita ja varotusvaloja ei ole kiusaamassa talvista ajelua. Kuljettaja pysyy paremmin hereillä ja tuntee kyllä tien pinnan liukkauden sekä muutokset paljon paremmin kuin uusissa autoissa. Käsijarrukin on mekaaninen ja vaikuttaa luonnollisesti takapyöriin, jos tulee äkillinen tilanne, että tarvitsee kiskaista siitä estääkseen auton puskemisen.

Auton mukana tulleet talvirenkaat ovat kyllä kulutuspinnoiltaan ja nastoiltaan täysin lailliset, mutta taitaa kumiseos olla jo kovettunut, sillä pito-ominaisuudet ovat varsin surkeat.

Katso Fiat-video Kaasujalan Youtube-kanavalta!

 

Kulut:

Vero 193,08€ / vuosi

Liikennevakuutus 317,61€ /vuosi
Rengashotelli 100€ / kausi

Sisustan syväpuhdistus 350€
Akku 98€

Puhaltimen lämmittimen korjaus 350€
Bensa 159.44€
Pesukatu 15€
Lasinpesuneste 10€

Kaikki yhteensä: 1593,13€

 

Joulukuussa:
Puhaltimen lämmittimen korjaus 350€
Bensa 74.8€

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *