Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz ML 250 – Iskelmätähtien luottomaasturi

Julkaissut:

|

9.2.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz ML 250 – Iskelmätähtien luottomaasturi

 

Ensimmäisen sukupolven Mercedes-Benz oli ainakin parin Suomi-iskelmän suurmiehen luottomaasturi. Silloin konepellin alla hyrisi voittopuolisesti 3-litrainen V6-diesel. Siksi piti testata, miten 2.1-litrainen rivinelonen diesel istui 3. sukupolven ML-maasturiin.

Koeajossa käytetty Mercedes-Benz ML 250. Mersun ML-sarjan historia juontaa peräti vuoteen 1997.   Bensiinimoottorien koot vaihtelivat 2,3-litraisesta aina ML 55 AMG:n 5,4-litraiseen 347 hevosvoimaiseen moottoriin. Dieselmoottorisia versioita oli kaksi: 270 CDI ja 400 CDI.

Iskelmälegenda Kari Tapiolla oli ainakin ensimmäisen polven ML 270 CDI, taisi hänellä elämänsä ehtoopuolella olla myös toisen polven ML-Mersu.

”Ostin tällaisen kunnon maantielaivan, kun tuli noita Gramex-korvauksia”, eräs tanssipaikkayrittäjä kertoi Kari Tapion perustelleen. Gramex-tekijänoikeuskorvauksia maksetaan heidän musiikkinsa julkisesta esittämisestä esimerkiksi mm. laulajille, soittajille ja heidän äänilevyjensä tuottajille.

Onkin varmaan ollut rentouttavaa painaa ML:n kaasupedaalia Reino-tossulla rankan keikkaillan jälkeen. Muistelisin myös musiikkineuvos Ilkka Lipsasen eli Dannyn ajelleen ainakin jossain vaiheessa ML-Mersulla. Myöhemmin ”Iso D” on palannut enemmän arvokkuutta henkivään S-Mersuun.

Vääntöä 500 Nm

Koeajoon saatiin kolmannen sukupolven Mercedes-Benz ML 250 BlueTec 4Matic Premium Business Webasto-lisälämmittimen ja peräkoukun kera. Kyseessä oli huippuhieno Suomi-auto vuosimallia 2013. Mittarilukema 200 000 kilometriä merkitsee isossa diesel-Mersussa periaatteessa vasta sisäänajoa.

Uutena tämänkin Mersun alkaen-hinta lienee ollut 81 000 euroa. 3-litraisesta V6-dieselistä on tietääkseni saanut silloin maksaa noin 100 000 euroa. Uskoisin, että 27 800 eurolle tämän auton ostaja saa ainakin ajamisen puolesta täyden vastineen.

Odotin V6-dieselin suloisen murahtelun sijasta neljäsylinteriseltä dieseliltä selvästi ronksottavampaa käyntiääntä, mutta kyyti oli ihan yhtä äänetöntä kuin tehokkaammillakin moottoreilla.

Seitsenportainen automaattivaihteisto sopii yli 2000-kiloisen järkäleen liikutteluun mainiosti.

Mercedes-Benz laski 3.sukupolven ML-mallin markkinoille tuodessaan vuonna 2011 aikojen muuttuneen sen verran, että ökyautojenkin ostajat joutuvat panemaan jotain arvoa polttoainetaloudelle. 2,1-litrainen dieselmylly ei häviä ML-malliston aiemmalle  V6-koneelle ainakaan suorituskyvyltään. Vääntöäkin oli edelleen 500 newtonmetriä ja hevosvoimia 205. Nollasta sataan koeajettu ML kiihtyy tarvittaessa yhdeksässä sekunnissa.

Uskoisin pienemmän kuutiotilavuuden rivinelosen tuovan säästöä etenkin polttoainekuluissa. Valmistaja ilmoitti aikoinaan tämän ML 250 BlueTec 4Maticin keskikulutukseksi 6 litraa satasella ja uskoisin sen toteutuvankin rauhallisessa ajossa.

Sisältä nahkasisustainen Suomi-auto sähkösäätöisine istuimineen oli huippuhieno. Varustelista oli pitkä, se sisälsi mm. Attention Assist -vireystila-avustimen, etuistuinten sähkösäädön, pysäköintitutkat eteen ja taakse, aktiivisen pysäköintiavustimen ja tunnelmavalaistuksen. Nämä kaikki saa vaihtoautossa tavallaan kaupanpäällisinä, uuteen autoon ne sen sijaan tuovat suolaisesti lisähintaa.

Ilmeisesti jälkikäteen vaihdettu AMG-keulamaski pystyrimoituksella sai luulemaan autoa uudemmaksikin. Kuljettajan työympäristö hallintalaitteineen tuntui edelleen ihan riittävän modernilta. Tosin Vaihteenvalitsin on jenkkityyliin ohjauspylväässä ja se vaati taas pientä totuttelua.

Vajaa ohjaustuntuma

Erillisjousitetusta alustasta ei ainakaan perusajossa löytynyt rutisemista.  Ainoa pieni miinusta pitää antaa siitä, että kevyt ohjaus ei välitä kuljettajalle parhaalla mahdollisella tavalla tuntumaa renkaista ja niiden asennosta. Ohjaustuntuma jää silloin vähän vajavaiseksi.

Matka-ajossa kymmenen vuotta vanhaa ML-maasturia joutuu hieman paimentamaan koko ajan pienellä ohjausliikkeellä. Niinikään voimakas tuuli tiettävästi tuntuu jonkun verran näin suuressa autossa.

Polttoainekulutusta vähentävä start & stop -pysäytysautomatiikka toimi moitteettomasti: moottori sammui heti liikennevaloihin seisahtuessa. sammuttaa moottorin esimerkiksi liikennevaloihin seisahtuessa.

Sitten on tietysti se uutena kalliin premium-luokan maasturin kääntöpuoli.  ML saa vuolaasti kiitosta mukavuudesta ja hyvästä ajettavuudesta, mutta jos korjaustarvetta tulee, niin kalliiksi taitaa tulla.

Annetaanpa puheenvuoro Nettiauto.comin ”kokemusasiantuntijoille”. Palautteita on runsaasti, mutta ne on annettu kaikki ensimmäisen tai toisen polven ML-malleista ja tämä kolmannen polven ML tuli tuotantoon vasta vuonna 2011.

Mies Vantaalta kirjoitti 21. toukokuuta 2021 jatkavansa autoilua sähköllä: ”MERCEDES-BENZ ML, 2009, Maastoauto SUV. Vuosi tuli ajettua 185tkm ajetulla 2009 facelift ML:llä. Sinä aikana meni öljylauhduttimen tiivisteet, turbo ja jarruletku. Korjauskulut yhteensä noin 2500 €. Päälle vielä tonni erilaisten nesteiden vaihtoa (laatikko, perät, öljyt) Ajettavuus hyvä, ja (3l diesel) moottori luotettavan maineessa, joten näistä vanhemmista isoista maastureista edelleen ihan järkiostos. Jos kuitenkin korjaustarvetta tulee, niin kalliiksi tulee. Järkyttävät dieselmenot + verot saivat jatkamaan autoilua sähköllä”.

Moni haluaa yhä 3.0 l V6 CDI:n

Paikallisjohtaja Marko Hiltunen J. Rinta-Joupin Raision liikkeestä kehuu nelisylinteristä ja 2.1-litraista ML 250 CDI-dieseliä hyväksi ja toimintavarmaksi maasturiksi sellaiselle, joka arvostaa polttoainetaloutta enemmän kuin 3-litraisen V6-dieselin isompia tehoja-
–Käytetyn ML-Mersun ostajille kuitenkin perinteinen 3.0 l V6 menee hiukan liukkaammin kaupaksi kuin tämä pienemmän kuutiotilavuuden rivinelonen diesel. Edelleen riittää niitä, jotka haluavat Mersu-maasturinsa isolla moottorilla. Mutta kyllä tämä rivinelonenkin kauppansa tekee, vaikka ehkä hiukan hitaammin. Käytetyn 3-litraisen V6-dieselin ja 2.1-litraisen rivineljä dieselin ostajien profiili on jokseenkin erilainen, Hiltunen sanoo.

Toisaalta 3-litrainen V6-diesel myös maksaa hiukan enemmän.
–Ei se 250 CDI:kään kuitenkaan huonoa myytävää ole, vaikka mittarilukema olisi jo 200 000 km. Vannoutunut Mersu-mies kuitenkin ehkä ostaa mieluummin vähän iäkkäämmänkin ML:n kuin vaikkapa selkeästi uudemman ja vähemmän ajetun aasialaisen maasturin. Enemmän ML kilpailee ostajista eurooppalaisten BMW X5:n, Audi Q7:n tai Volvo XC90:n kanssa. Oma lukunsa on kuitenkin todella vannoutunut Mersu-mies, joka ei vilkaise edes Audin tai BMW:n suuntaan. Ihan mielelläni tällaisen ML 250 CDI:n myyntihalliin otan, vaikka se ei sen enempää riemunkiljahduksia kuin surunkyyneleitäkään kirvoita.

Mercedes-Benz ML 250 BlueTec 4Matic Premium Business, vm. 2013
Mittarilukema: 200 000 km
Moottori: R4, 2143 cm3
Polttoaine: diesel
Teho: 205 hv
Vääntö: 500 Nm
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Co2-päästöt¨: 165 g/km
Vetokyky jarruilla: 3500 kg
Yhdistetty kulutus (WLTP): 6.3 l /100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9 s
Huippunopeus 210 km/h
Mitat: pituus 4950 mm, leveys 1950 mm, korkeus 1860 mm, akseliväli 2915 mm
Tavaratila 690 – 2010 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 27 800 €

KATSO VIDEO 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota
Koeajo Mercedes-Benz E 220d – Matkamiehen unelma
Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *