Kaasujalka

Koeajo Audi Q8 e-tron 50 quattro – Päivitys mallimerkintää myöten

Julkaissut:

|

31.12.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi Q8 e-tron 50 quattro – Päivitys mallimerkintää myöten

Audin kookkain sähköinen katumaasturi sai kasvojen kohotuksen ja samalla muuttui mallimerkintä. Nyt tämä tottelee nimeä Audi Q8 e-tron.

Useat Kaasujalankin koeajamat isomman kokoluokan premiumautot, Audit mukaanlukien, ovat olleet varustettuna hurjalla määrällä lisävarusteita. Tämä koeajettu yksilö poikkeaa tästä linjasta, sillä koeajoyksilössä on lisävarusteena vain jatkotakuu 1 vuosi, jossa kokonaiskilometrimäärä maksimissaan 90 000 kilometriä.

Ei suurin Audi

Audinkin mallit kasvavat sen suuremmaksi mitä isommasta mallinumerosta on kyse, mutta Q8 tekee tästä poikkeuksen, sillä polttomoottorikäyttöinen Q7 on isompi kuin tämä. Ulkoisesti päivitys on suhteellisen mieto ja merkittävin muutos on tapahtunut keulassa.

Eniten on tapahtunut piilossa, sillä auton akut ovat pysyneet fyysisesti samankokoisina kuin aiemminkin, mutta paremman energiatehokkuuden ansiosta kapasiteetit ovat nyt 95 ja 114 kilowattituntia. Aiemmin lukemat olivat 71 ja 95 kWh. Tämä on erittäin hyvä uudistus, sillä autoa vaivaa korkeahko sähkön kulutus, joten suurista akuista on apua.

Audi Q8 -sähköautomallistossa on tutusti kaksi eri korimallia, sillä koeajetun lisäksi löytyy Sportback. Moottorivaihtoehtoja löytyy edullisimman koeajetun 50:n lisäksi 55 sekä muskelimalli SQ8, jossa on komeasti tehoa 370kW:ia. Sen koeajo on katsottavissa Kaasujalan Youtube-kanavalta.

Polttomoottorisen Q8 TFSI e:n myynti on toistaiseksi keskeytetty. Malli ei ole tällä hetkellä tilattavissa ja maassa olevat mallit on myyty jo loppuun. Sama koskee kookkaampaa Q7:aa

Ajettavuus kohdillaan

Audin kaikki mallit ovat olleet tunnettuja mainosta ajettavuudesta, joka pitää sisällään tunnokkaan ohjauksen ja erittäin hyvän jousituksen. Sähköautojen hyvän ajettavuuden toteuttaminen haasteellisempaa  suuremman massan vuoksi ja uudistuneeseen Q8 e-tron malliin on ohjausta parannettu entisestään.

Q8 e-tronin vakiovarustelista on varsin asiallista tasoa ja koeajon aikana huomasi, että mitään ei oikeastaan puutu. Paremman säädön tarjoavat etuistuimet olisivat oikeastaan ainoa toive ja sekin hoituu alle 1000 euron sijoituksella, joten se kannattaa ehdottomasti tehdä.

Vakiovarusteisiin kuuluu mm. säädettävä ilmajousitus, jossa säätövaraa on kiitettävät 50 millimetriä. Jousitus toimii erittäin hyvin ja ajettavuus on ihan luokkansa kärkeä jokaisella tien pinnalla. Ainut miinus on ehkä se, että yhden polkimen ajoa ei luonnistu. Audi ei tarjoa vakiovarusteena suko-latauskaapelia, koska tehtaan mukaan Q8:n ostajalle tämä ei ole ensimmäinen sähköauto ja siksi häneltä löytyy kotoa latausasema jo ennestään.

Sähköautojen kohdalla on totuttu näkemään musertavia kiihtyvyyslukemia ja ihan niihin tämä koeajettu e-tron 50 ei pääse, mutta ihan riittävän rivakasti tämä järkäle kuitenkin liikahtaa liikennevaloista. Tuttu nollasta sataseen kestää vaivaiset kuusi sekuntia eli kovinkaan moni tämän kokoinen polttomoottoriauto ei ohi ehdi. Jos sillä on jollekin merkitystä.

Väljät tilat

Tilaa Q8:ssa on mukavasti kaikille matkustajille ja tavaratilakin on asiallisen kokoinen. Lisäksi välipohjan alta löytyy vielä lisätilaa, mutta sinne ei latauskaapeleita tarvitse laittaa, koska Q8:sta löytyy sitä varten tavaratila keulasta. Kuljettajan puolen lokasuojan kohdalla on myös auton latauspistokkeen paikka eli autoa ei tarvitse peruuttaa latausasemaan ja se on erittäin hyvä asia.

Audi Q8 e-tron 50 quattro
Hinta: 74 990 €
Hinta varusteineen: 75 630 €
Akku: 95kWh
Vaihteisto: Kaksivaiheinen käännetty planeettavaihteisto yhdellä vaihteella
Lataus: Lataus Type 2 11 kW (3 x 16A), CCS 150 kW.
Teho: 250kW
Vääntö: 664 Nm
Paino: 2585 kg
Vetokyky: 1800 kg
Tavaratila: 569 litraa
Tavaratila edessä: 62 litraa
Pit.lev.kork.aks.väli: 4915, 1937, 1633, 2928
Maavara: 172 mm (76 – 222 mm)
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6,0 s
Huippunopeus: 200 km/h
Kulutus: 20,4 kWh /100km
Koeajon kulutus: 23.6 kWh / 100km
Toimintasäde: 486km (wltp)

Plussat
Tilat
Toimiva kokonaisuus
Materiaalivalinnat
Lataus edestä

Miinukset
Suurehko sähkön kulutus

Jälkimaku
Audi Q8 e-tron on mainio päivitys merkin suurimpaan sähköiseen katumaasturiin. Joissain ominaisuuksissa mallin ikä saattaa jo näkyä, mutta kokonaisuutena pärjää oikein hyvin yhä tiukentuneessa kilpailussa. Tarjoaa paljon hyviä asioita, arjessa mikään asia ei ärsytä ja matkanteko soljuu kuin itsestään. Hieno auto.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *