Kaasujalka

Koeajo käytetty Seat Ibiza – Sporttisen lähihoitajan ”peruskippo”

Julkaissut:

|

18.12.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Seat Ibiza – Sporttisen lähihoitajan ”peruskippo”

Voisin kuvitella, että 15 vuotta vanhan Seat Ibizan ostaisi ensiautokseen vaikkapa juuri ammattiin valmistunut ja keikkatyötä paahtava lähihoitaja.

Tällaista tuli mieleen, kun kuulin kiertoteitse erään viisikymppisen isän miettivän, mikä voisi olla riittävän sporttisen näköinen pikkuauto ammattiin valmistuvalle tyttärelle. Rahaa ei ollut käytettävissä paljon, mutta monia isän ehdottamia pikkuautoja tytär oli tyrmännyt auttamattoman tylsän näköisinä.

Tytär kuulemma harrastaa kuntosalilla käyntiä ja sählyä ja autossa olisi oltava edes hitunen persoonallisuutta ja tyyliä. Sitä persoonallisuutta ja tyyliä pitäisi sitten löytyä pikkurahalla. No just.

Jäin tuota oikein miettimään. Persoonallisuutta ja tyyliä? No eivät sitä oikein tarjoa mitkään vanhat Toyota Yarikset ja Renault Cliot, eivät oikein Volkswagen Polotkaan.

Sitten tuli mieleen Seat Ibiza.  Johan se Välimerellä sijaitsevan saaren mukiaan annettu nimikin viestii bailufiilistä. Ja onhan hippi- ja bilesaarena tunnettu Ibizasta tehty diskohittejäkin.

”Whoa, we’re going to Ibiza. Whoa, back to the island. Whoa, we’re gonna have a party. Whoa, in the Mediterranean Sea”, svengaillaan Vengaboysin tahdissa.

Samasta biisistä taisi laulaa Pirkka-Pekka Peteliuskin, tosin siinä biisissä lennettiin Kalakukko Airwaysilla Kuopioon: ”Lennän luokse Lellen. Siellä simaa saa. Lelle odotellen Leipoo herkkujaan.”

Tämä neljännen polven Seat Ibiza sai pirteästä muotokielestään aikoinaan paljon kehuja. Ja limen värisenä hohtava vanhakin Ibiza näyttää edelleen poikkeuksellisen nuorekkaalta, jos sitä vertaa useimpiin saman ikäluokan kilpailijoihin.

Googlasin vanhoja koeajoja juuri tästä Ibiza-mallista. Joku toimittaja kuvasi sen ulkonäköä ikään kuin lähtötelineeseen kyykistyneeksi pikajuoksijaksi. Kuvaus on osuva.

Tarkka ohjaus

Ei muuta kuin 15 vuotta vanha Seat Ibiza alle ja tavoittelemaan Vantaan perukoilta ja Kehä III -tien varrelta välimerellisiä fiiliksiä. Heti kävi heti selväksi, että tämä auto varmasti on aikoinaan ollut kotonaan nuorten bilettäjiensuosiman lomasaaren mutkaisilla vuoristoteillä.

Ibizalla oli isosta mittarilukemasta ja korkeasta iästä huolimatta edelleen kiva ajaa: ohjaustuntuma on tarkka ja nopea. Ajotuntuma on pikkuautoksi vakaa.  Rengasmelu on saatu suitsittua varmaan sileillä espanjalaisteillä, ja alle 90 kilometrin tuntivauhdissa siedettäväksi. Vauhdin kasvaessa alkaa kuitenkin tasainen jyrinä ja tuulensuhinat.

Kiihtyvyys on kuminauhamainen: pitkissä ohituksissa saa olla kärsivällinen. Ajossa 1,4-litrainen ja nelisylinterinen bensiinimoottori on oikein mukava, kun sitä vertaa tämä päivänkin 3-sylinterisiin ja yksilitraisiin pikkuturboihin.

Kestävää tekoa

Vanha Ibiza on pikkuauto niin hyvässä kuin pahassa. Kaupunkiajossa se parhaimmillaan, maantieajossa huomaa pikkuauton rajoitteet: nopea ja näppärä mutta myös vähän meluisa ja kova. Vaakakuppia painaa positiivisen puolelle näppärä pysäköitävyys ja ketterä pyörittely taajamissa ja kaupunkioloissa.

Tilat ovat tietysti pikkuauton, mutta perhekäytössä auttaa viisi ovea.

AutoBild Suomi teki 2010-luvun alkupuolella tälle neljännen sukupolven Ibizalle 100 000 kilometrin kestotestin.

”100 000 kilometriä Seat Ibizalla ei ollut lomamatka, vaan kovaa työtä. Lopputulos oli kuitenkin sellainen, ettei koskaan ennen VW-konsernin tuote ole menestynyt Auto Bildin kestotestissä vastaavalla tavalla”, AutoBild kirjoitti.

Eniten ihmettelin itsekin sitä, että 15 vuotta vanhana ja 214 000 km ajettunakin Ibiza tuntui olevan vankkaa tekoa.

Ainakin koeajettua Ibizaa voi suositella nuorekkaan naisen, miehen tai muunsukupuolisen sporttipeliksi. Jakohihnakin on vaihdettu 17.3.2020 ja 162 000 kilometrin kohdalla.

Nettiauto.comissa omistajien kokemukset ovat lähes yksinomaan positiivisia. Parhaiten sen tiivistää nokialaismiehen kokemukset Ibizastaan vuosimallia 2010:

”Ibiza on erittäin miellyttävä, luotettava ja näpsäkkä pikkuauto, jolla hyvän ajettavuuden ansiosta ajelee mielellään pidempiäkin matkoja. Äänieristys tähän kokoluokkaan tyypillisesti vähän huonompi kuin isommissa autoissa, joten sisällä melutaso on korkeampi, lähinnä rengasmelu kuuluu sisälle enemmän kuin suuremmissa autoissa, moottorin ääni ei niinkään.

Tyylikäs ulkomuoto, hyvä varustelutaso ja luotettava VW-konsernin tekniikka tekevät tästä hinta-laatusuhteeltaan loistavan vaihtoehdon! Ei mitään huonoa sanottavaa.”

Mitäpä tuohon lisäämään muutaman tunnin koeajon perusteella.

Seat Ibiza 1,4, vm. 2008
Mittarilukema: 214000 km
Moottori: R4, 1390 cm3, vapaasti hengittävä
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 5-lovonen manuaali
Vetotapa: etuveto
Teho: 85 hv/63 kW
Vääntö: 132 Nm
Keskikulutus: 6.2 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 149 g /km
Huippunopeus 175 km/h
Mitat: pituus 4055 mm, leveys 1690 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli  2469 mm
Tavaratila 262 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko Vantaa
Hinta: 2600 €

 

 

KATSO KOEAJOVIDEO 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *