Kaasujalka

Koeajo käytetty Honda Insight – Lintututkijan ensihybridi

Julkaissut:

|

8.11.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Honda Insight – Lintututkijan ensihybridi

Halpa ja paljon ajettu Honda Insight -täyshybridi voisi olla oiva ensiauto tutkimuskohdettaan hiljaa lähestyvälle nuorelle lintututkijalle.

Lintututkija tuli mieleen ensimmäisenä siksi, että uskoakseni hän on melko pienipalkkainen luontoihminen. Kun rahaa ei ole käytettävissä autoon paljon, mutta pitäisi kuitenkin löytää ainakin paperilla ekologiselta näyttävä peli, niin mikäs sen parempi kuin edullinen ja 12 vuotta vanha Honda Insight 1.3 hybridi.

Paperilla Co2-päästöt ovat vain 101 g/km ja vanhakaan hybridi ei pidä kovaa meteliä, kun lähestytään tutkimuskohdetta hiljaa metsänlaitaan tai järvenrantaan sujutellen.

Miksi sitten Honda Insight, eikä kaikkien täyshybridien pioneeri Toyota Prius? No siksi, että jos tämä tutkija on nainen, niin onhan Insight selvästi kauniimmin muotoiltu kuin samanikäinen, mutta möhkälemäisemmin muotoiltu Prius.

Aikoinaan mullistava

Koeajoon saatiin yli 200 000 km ajettu Insight vuosimallia 2011. Suomeen Insight taisi ehtiä vasta, kun mallia valmistettiin jo toisessa polvessa. Silloin elettiin vuotta 2009.

Vielä vuonna 2009 oli mullistavaa, että autossa oli polttomoottorin sivuvoimanlähteenä sähkömoottori.

Ihastelin aikoinaan itsekin, kun Priuksen rinnalle oli saatu sen aikaisissa oloissa jopa virtaviivainen ja melkeinpä kauniskin kilpailija.

No, nyt on aikaa kulunut ja Insight näyttää ihan tavanomaiselta oman aikansa perheautolta.

Vaikka Insight oli Toyota Priusta viisi senttimetriä lyhyempi, se oli silti täysikokoinen C-segmentin eli alemman keskikokoluokan edustaja. Polttomoottoriksi uuteen Insightiin oli valittu edellisen sukupolven 1.3-litrainen bensamoottori, vaikka jostain syystä autoa markkinoitiin ja markkinoidaan edelleen 1.4-litraisena hybridinä.

Bensa- ja sähkömoottoreiden jatkeeksi tuotiin portaaton CVT-automaattivaihteisto.

Hitaat ajot sähköllä

Perusajossa Insight on melutasoltaan oman aikansa tyypillinen perheauto. Kun vuosimallin 2011 auton matkamittarissa on jo yli 200 000 km, sen kyllä tallaa painaessa myös kuulee.

Hitaassa ajossa ja lyhyitä matkoja ajaessa sähkömoottori voi olla välillä Insightin ainoa eteenpäin vievä voima. Siksi tämä sopii kumisaappaissaan ja anorakissaan luontoon lähtevälle ekoihmiselle. Maantie- tai moottoritieajossa se toimii avustavana osapuolena vain hetkittäin.

Mittaristo on sekava ja vie helposti tarkkailua muusta liikenteestä.

Portaattomalla vaihteistolla ajo oli helppoa ja meno auton iän ja kilometrin määrän huomioiden välillä jopa sujuvaa. Kiihdytykset kuitenkin tuntuivat siltä kuin kaasupolkimen ja moottorin välissä olisi ollut. Kiihdyttäessä kierrokset nousivat kuitenkin aika korkeiksi ja rengasmelua oli aika lailla. Suuntavakavuus on mallissaan, mutta ohjaustunto ei ole paras mahdollinen. Jämäkkä jousitus kuitenkin tuntui toimivan ihan mallikkaasti.

Omistajat kehuvat

Nettiauto.comissa omistajat kehuvat Ingisightiä taloudelliseksi varsinkin, jos käyttää eco-tilaa: siinä auto miellyttävämpikin ja ilman eco-asetusta monen mielestä turhankin kierrosherkkä. Omistajien kokemuksen mukaan kulutus pienimmillään 4,2l/100km ja suurimmillaan n. 5 pinnassa.

Jyrki Kaarinasta kehui Nettiauto.comissa Insightinsä luotettavuutta.

honda insightKai tämä hintansa väärti on. Palautteen Jyrki oli kirjoittanut syyskuussa 2017 ja Honda oli vuosimallia 2017.

”Honda Insight 2010 on ollut nyt autokoulukäytössä 60000 km. Aikaisempi omistaja ajoi sillä saman verran. Auto on huippuluotettava. Olen vaihtanut siihen etu- ja takajarrupalat sekä iridium-tulpat. Mitään tyyppivikoja tms. ei ole ollut. Maantieajo-ominaisuudet ovat tyydyttävät ja kaupunkiajo sujuu kiitettävällä tasolla. Ainoa miinus on nopeissa liikkeellelähdöissä tapahtuva pieni nykäisy”.

 

Honda Insight 5D 1,3 Comfort vm. 2011
Mittarilukema: 210 000 km
Moottori: R4, 1339 cm3,
Käyttövoima: täyshybridi: bensa + sähkö
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: portaaton automaatti
Teho: 88 hv
Vääntö: 121 Nm
Keskikulutus: 4.4 l/100 km (ilmoituksessa mainittu)
Co2-päästöt: 101 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 12.5 s
Huippunopeus 182 km/h
Mitat: pituus 4400 mm, leveys 1710 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2550 mm
Tavaratila 408 – 584 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 5900 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *