Kaasujalka

Koeajo käytetty Volkswagen Passat Variant – Ärhäkämpi Passat

Julkaissut:

|

22.10.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volkswagen Passat Variant – Ärhäkämpi Passat

 

Voisin kuvitella, että 181 000 km ajetun Volkswagen Passat Variant nelivedolla ja R-line -varustelulla ostaa esimerkiksi työmaita kiertävä rakennusmestari tai työpäällikkö.

Volkswagen Passat Variant R-Line Executive nelivetoisena 2-litraisella ja 190-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla näyttää Passatin perusfarmaria ylellisemmältä ja onhan se 40 hevosvoimaa tehokkaampikin.

Perusajossa kun dieselmoottorinen R-Line on sittenkin jokseenkin kuin mikä tahansa samanikäinen diesel-Passat. Todellinen hyöty tulee vasta, kun pääsee vetämään asuntovaunua tai venettä trailerilla: vääntöä kun on todella jyhkeät 400 Nm.

Ei vielä ihan luksusta

Passat ei juuri revittele, ehkä tämä myös pitkälti selittää sen suosiota. R-Linen lisävarusteet kyllä nostavat ilmettä arvokkaammaksi, mutta ihan luksusluokkaan ei Passat nouse niilläkään: sitä sarjaahan hallitsee VV-konsernin Audi.

Ajossa Volkswagen Passat Variant R-Line ei yllätä. Iso auto liikkuu jokseenkin eleettömästi, kuskin toiveisiin odotetulla tavalla vastaten. Sen sijaan suurempi yllätys oli se, että kaupungissakin se on isoksi autoksi näppärästi pyöriteltävä.

Ikävä yllätys oli rengasmelu, joka varsinkin Kehä III -tien karkeilla pinnoilla kuulosti välillä melkein jyrinältä. Vaan sama vaivahan se on nykyisin vähän kaikissa autoissa, kun alla on matalat ja leveät renkaat.

Koeajoauto tuntui lähes 200 000 km ajettunakin tekniikkansa puolesta olevan iskussa. Vain ilmastointi ei puhaltanut helteisenä perjantaina riittävän raitista ilmaa, tämä vaiva varmaan hoituu huoltamalla.

Kyllä tämän Passatin joku rakennustyömaita kiertävä valvova rakennusmestari Harjakainen ostaa. Totuushan on, että uutena maltaita maksaneiden extravarusteiden lisäarvo kuihtuu usein vaihtoautoliikkeessä lähes olemattomiin.

Volkswagen Passat Variant R-Line kohdalla näyttää kuitenkin olevan toisin.  Nettiauto.comissa oli 21. elokuuta tarjolla 40 vuosimallin 2016 farmari-Passatia dieselmoottorilla, niistä nelivetoisia oli 23. Lähimpänä koeajoautoa niistä oli varmaankin 194 000 km ajettu Volkswagen Passat Variant Highline 2,0 TDI 190 hv 4MOTION DSG. Hintapyyntö oli 14 950 €, siis lähes 7000 euroa vähemmän.

Täytyy kuitenkin myöntää, että ainakin kuvien perusteella se näytti selvästi vaatimattomammalta kuin koeajettu R-Line.

Perus-Passatia kiinnostavampi

Paikallisjohtaja Marko Hiltunen J. Rinta-Joupin Raision liikkeestä vahvistaa, että moni on valmis maksamaan R-Linen näyttävistä lisävarusteita extraa, vaikka tarjolla olisi iältään, ajomäärältään, tekniikaltaan ja tehoiltaan vastaava, mutta vaatimattomammin varusteltu Passat.
–R-Linessa saa kuitenkin perus-Passatiin verrattuna jotain spesiaalia ja siitä porukka on valmis myös maksamaan, Hiltunen sanoo.

Vaikka R-Line -varustelu lisätehoineen tuokin Passatiin räyhäkkyyttä, se silti pysyy perusperheelliselle riittävän tavallisena.
–R-Line -varustelutaso lisätehoineen kasvattaa muutenkin suositun Passatin ostajakuntaa. Alle 200 000 km ajettu Passat R-Line -varustuksella on vielä ihan hyvää myytävää. Toisin kuin moni kalliimpi merkki, Volkswagen pysyy lisävarusteltuna ja tehokkaammalla moottorillakin suuren yleisön mielissä perusvarmatoimisena autona. R-line onkin sopiva yhdistelmä kansanautoa ja pientä luksusta.

Passat kuuluu ylemmän keskiluokan autoihin, joka kilpailee mm. Ford Mondeon ja Opel Insignian kanssa.
–Perusmalleja tehokkaammat ja ylellisemmin varustellut ja Opel Insignian OPC-mallit ja Ford Mondeon ST-mallitkin ovat Passat R-Linen tavoin hyvää myytävää. Ehkä Passat R-Line kuitenkin on suuren yleisön silmissä niitä hiukan lähempänä Audia ja BMW:tä, Hiltunen sanoo.

Volkswagen Passat Variant R-Line Executive 2,0 TDI 190hv BMT 4MOTION DSG, vm. 2016
Mittarilukema: 180 000 km
Moottori: R4, 1968 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Teho: 190 hv/140 kW
Vääntö: 400 Nm
Vaihteisto: DSG-automaatti
Vetotapa: neliveto
Keskikulutus: 5.1 l/100km
Co2-päästöt: 135 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h
Huippunopeus 228 km/h
Mitat: pituus 4770 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2791 mm
Tavaratila 650 – 1780 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 21 900 €
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *