Kaasujalka

Koeajo Volvo V90 T8 – Kirkasta kartanon herralle

Julkaissut:

|

5.10.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo V90 T8 – Kirkasta kartanon herralle

Volvo V90 -mallia eli merkin suurinta farmarimallia on jo vuosikymmenet sanottu myös kartanomalliksi, tosin sitä ei jonnet muista.

Volvo V90 on hyvin yleinen malli Suomen teillä ja ollutkin todella vahva erityisesti yritysautoissa. Tämä nykyinen korimalli saapui markkinoille vuonna 2016, mutta sen vuosimallin autoja Nettiautosta löytyi 28.9. vain yksi kappale. Käytettyjä V90-malleja oli samaisena päivänä myynnissä 423 kappaletta.

Mallilla on ikää jo kunnioitettavat 7 vuotta, joten nyt on hyvä hetki katsoa, että miten tämä menestynyt malli pärjää tiukassa kilpailussa, aivan kuten teimme XC60:n kanssa. Lue sen koeajo tästä.

Vain ladattavia hybridejä

Volvo V90:n tämän hetken Suomen hinnastossa on vain ladattavat hybridit: T6 ja T8.  Kevythybriditkin ovat tippuneet pois. Sama koskee kaikkia isompia Volvon malleja.

Edullisin V90-malli on T6 AWD Long Range Core aut ja se maksaa 66 531,77 euroa. T6 omaa satakunta heppaa vähemmän kuin tässä koeajetussa T8. Core-mallin yläpuolella on kaksi eri näköistä, mutta saman hintaista varustetasoa; Bright ja Dark. Bright näistä on ulkonäöllisesti selkeästi kirkassävytteisempi ja Dark tummempi. Koeajoauto on juuri tuo vaaleampi Bright ja tämä aiemmin koeajettu XC60 on Dark-varusteinen.

Molempien tasojen sisällä on lisäksi kaksi vaihtoehtoa; Plus ja Ultimate. Ultimate on reilut 4500 euroa tyyriimpi kuin Plus. Koeajossa oleva on se kalliimpi Ultimate, jota on höystetty 8900 euron arvoisilla lisävarusteilla.

Kulutus riippuu käyttötavasta

Jokaisen ladattavan hybridin kohdalla kulutus riippuu erityisen paljon aivan omasta käyttötavasta, sillä mitä enemmän lataa sähköä sen vähemmän kuluu bensaa. Tämän enempää ei nyt tällä kertaa paneuduta auton kulutukseen.

Tämän linkin takana on koeajo, jossa ajoimme lataamatta ja XC90:n kulutus oli 8.9 litraa satasella.

Tässä koeajossa kokeilimme toimintasädettä ja yhdellä latauksella pääsimme XC60 T8:lla 65 kilometriä ihan normaalissa arkiajossa sen enempää pihistelemättä.

Tehdas lupaa vakiovanteilla varustetulle V90:lle sähköistä toimintasädettä 88 kilometriä, joka on jo varsin komea lukema. Ensimmäisillä Volvon ladattavilla hybrideillä ei meinannut päästä juuri 20 kilometriä pidemmälle eli kehitystä on tapahtunut todella paljon. Toimintasäde-ennätystä ei tässä koeajossa yritetty vaan ajettiin ihan normaalia arkiajoa ja kaikki viikon ajot pystyi vaivatta ajamaan pelkällä sähköllä. Suomalaisen keskimääräisen autoilijan päivittäinen ajosuoritehan on noin 45 kilometriä.

Sähköautoista tuttu ominaisuus eli yhdellä polkimellakin ajo onnistuu tällä V90:lla oikein hyvin, kunhan muistaa laittaa vaihdevalitsimen kohtaan B.

Kyllä kulkee

Vaikka V90-malli olisi ikänsä puolesta kohta jo kouluikäinen, auto pärjää todella hyvin kovassa kilpailussa. Muotoilu kestää hyvin ikää ja materiaalivalintoja voisi jopa luonnehtia hitusen ylellisiksi. V90-malli on ollut Kaasujalan koeajossa muutaman kerran, mutta tämä T8 ei vielä kertaakaan aiemmin. Muiden Volvo T8-mallien koeajoissa on tullut todettua, että 455-hevosvoimainen paketti on todella rivakka kulkemaan. Lähtee paikaltaan kuin se kuuluisa hauki kaislikosta ja pitkienkin rekkojen ohitukset sujuvat taatusti nopeasti ja turvallisesti. Tuttu nollasta sataseen menee alle viiden sekunnin.

Jousitus toimii asiallisesti ja ohjaus säntillinen, aivan kuten tämän tasoisessa autossa kuuluukin. Matkat taittuvat mutkattomasti. Kuljettajan paikalla kaikki saavat varmasti erittäin hyvän ajoasennon ja tilaa riittää varsin hyvin niin etu- kuin takamatkustajille.

Volvon ladattavissa hybrideissä bensamoottorin voima välittyy etupyöriin ja sähkömoottorin takapyöriin eli sähköllä ajettaessa auto on takavetoinen, mutta ei sähköisenä koskaan siis nelivetoinen. Saksalaisilla mm. BMW:llä ja Mercedeksellä molemmat voimanlähteet ovat samassa voimalinjassa. Tämä tapa toiminnaltaan on etenkin liukkaissa olosuhteissa paljon parempi ja loogisempi.

 

Volvo V90 T8 AWD Long Range High Performance Ultimate Bright aut.
Hinta alkaen: 78 008€
Hinta varusteineen: 86 914€
Iskutilavuus: 1969 cm3
Järjestelmän yhteisteho: 335kW (455hv)
Vääntö: 400Nm + 309Nm
Sähkömoottori taka-akselilla:
107kW (145hv)
308Nm
Akun kokonaiskapasiteetti: 18,8 kWh
Akun käyttökapasiteetti: 14,7 kWh
Paino:
Vetokyky:
Tavaratila: 488l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4945, 1879, 1458, 2941
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.8s
Huippunopeus: 180 km/h
Kulutus: 1.1l/100km
Päästöt: 18g/100km
Toimintamatka sähköllä: 88km

 

Plussat
Tyylikkyys
Varustetaso
Suorituskyky

Miinukset
Suppea voimansiirtovalikoima
Nelivedon toiminta talvella

Jälkimaku
Volvo V90 on markkinoiden yksi harvoja suuria farmarimallisia nelivetoisia ladattavia hybridejä tällä hetkellä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *