Kaasujalka

Koeajo käytetty Toyota Corolla vm.2007 – Käy ja kukkuu yhä

Julkaissut:

|

7.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Toyota Corolla vm.2007 – Käy ja kukkuu yhä

Hesarissa oli kesäkuussa selvitys tuttujen sanontojen alkuperästä. ”Käy ja kukkuu” ei ollut listalla, mutta se sopii hyvin lähes 300 000 km ajettuun ja 16 vuotta vanhaan Toyota Corollaan.

Koeajossa käytetty Toyota Corolla. Urbaanin sanakirjan mukaan ”käy ja kukkuu” tarkoittaa laitteesta puhuttaessa, että se toimii hyvin. Ihmisestä puhuttaessa tämä kulunut sanonta tarkoittaa, että hän on terve ja hyvissä voimissa.

Kun koeajoon tuli 16 vuotta vanha Toyota Corolla -farmari, hekottelin taas tuttuun tapaani. Varsinkin kun autolla oli ajettu jo 294 000 kilometriä. Kun konepellin alla oli 1.6-litrainen ja vapaasti hengittävä bensamoottori, asennoiduin niin, että moottori raakkuu ja kori ryskähtelee.

LUE MYÖS: KOEAJO KÄYTETTY TOYOTA COROLLA – SUHT’ KOVAN HINTANSA VÄÄRTI

Vaan eipä ryskännyt, eikä raakkunut. Näköjään on niin, että Corollakin käy nätisti loppuun asti, kunhan sitä huoltaa hyvin.

Lippalakkimiehen auto

Vanhasta hyvin huolletusta ja huolella vaalitusta Corollasta tulee mieleen vanhempi lippalakkipäinen eläkeläismies, joka koröttelee autollaan tuulipuvussa ja Tokmannin halpislenkkareissa Veikkauspisteeseen.

Nyt nämä Veikkauspisteet ovat kauppakeskusten infotiskien takana ja R-kioskeissa. Jätän säännöllisesti Kaikki tai ei mitään -veikkauspelin kupongin Korson Otavantien R-kioskiin ja siellä istuu nurkkapöydässä säännöllisesti vanhempien herrasmiesten kööri puhumassa niitä näitä ja sekä arvuuttelemassa ravivihjeitä. Minä jätän Kaikki tai ei mitään -kupongin, koska pidän itsestään selvänä, että voin voittaa rahapelissä vain veikkaamalla kaikki numerot väärin. Tässä pelissä jättipotin voi voittaa veikkaamalla kaikki 12 numeroa joko oikein tai väärin.

Noista ukoista tulee mieleen, että takavuosina samantyyppiset miehet olisivat voineet körötellä vanhalla bensa-Corollalla.

Turha ylenkatsoa

Rekisteröintitilastojen mukaan Toyota Corolla oli ainakin joulun alla 2021 aivan selvästi Suomen suosituin henkilöauto. Marraskuun loppuun mennessä Corolla-autoja on Suomessa rekisteröity kaikkiaan 5 098 autoa.

Yksikään muu malli ei pääse lähellekään ja toisena oleva Toyota Yaris on saatu rekisteriin 3 622 autoa. Kolmantena oleva Škoda Octavia uhkaa hieman Toyotan kaksoisjohtoa lukemalla 3 530 autoa.

Kukaan ei ilku suomalaisia Golf- tai Ford -kansaksi, mutta Corolla -kansaksi ilkkuu. Corollaan suhtaudutaan jotenkin ylimielisesti juuri sen suosion takana. Pakkohan sen on kuitenkin olla hyvä auto, koska eihän sen suosiota selitä hintakaan: käsittääkseni Corolla on aina ollut hinnaltaan samoissa luokissa kuin Golfit ja Focuksetkin.

Kun tämä 9. sukupolven Corolla 1.6-litraisella bensamoottorilla tuli markkinoille vuonna 2000, kiitteli Helsingin Sanomat sen moottorin suorituskykyä ja taloudellisuutta sekä ajamisen helppoutta, ketteryyttä, jämäkkyyttä. Myös laatua ja varustelua kehuttiin.

Eipä siihen ole paljon lisättävää 300 000 kilometriä ja 20 vuotta myöhemminkään. Hyvin käy ja kukkuu edelleen. Mikään ei vieläkään kieli, että koeajettu Corolla-farmari olisi tullut taipaleensa päähän.

Vanha Corolla on edelleen kuin kotonaan, kun körötellään perusajoa niin Kehä III-tiellä kuin taajamien mutkissakin.

Äänettömyys yllätti

Itse yllätyin vähäisestä metelistä. Ajoin vuodet 2007-2015 samalla 1.6-litraisella bensamoottorilla varustetulla Toyota Avensis Linea Terra -farmarilla. Siitä jäi aika meluisa loppuvaikutelma. Se varmaan selittyi Avensikseen ostamillani kiinalaisilla halpisrenkailla.

Corollassa on aina ihastuttanut ajamisen helppous: se kääntyy vähäisellä vääntämisellä. Suoralla asfaltillakin vanha Corolla etenee yhä tasaisesti, mutta karkeilla pinnoilla ahterissa tuntuu ajoittain pientä nypytystä.

Corolla on vankkaa tekoa, näillä järjettömän suurilla kilometrimäärilläkään kori ei natise eikä nitise.  Ei ihme, että tämän 9. sukupolven Toyota Corolla 1,6 Linea Sol HB sijoittui Tekniikan Maailman kuuden auton vertailussa toiseksi vuonna 2004.

Ilmeeltäänhän vanha Corolla on tietysti aika tylsä. En ihmettele, ettei se ole tuning-nuorukaisten hittiautoja.

Harvasta yli 20 vuotta vanhasta ja yli 300 000 km ajetusta autosta uskaltaa sanoa, että kyllä tämä 2500 euron väärti. Koeajetun Corollan kohdalla niin tekee mieli sanoa, mutta juridista vastuuta en tietenkään kommentistani ota.

Toyota Corolla STW 1.6i  VVT-i Linea Sol Wagon, vm. 2007
Mittarilukema: 294 000 km
Katsastettu: 5/2023
Moottori: R4, 1598 cm3, vapaasti hengittävä
Polttoaine: bensa
Teho: 110 hv
Vääntö: 150 Nm
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.8 s
Huippunopeus 175 km/h
Yhdistetty kulutus: 7.2 l/100 km
Co2-päästöt: 172 g/km
Mitat: pituus 4375 mm, leveys 1710 mm, korkeus  1500 mm
Tavaratila 402 – 1280 l
Akseliväli 2600 mm
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 2900 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *