Kaasujalka

Koeajo käytetty Toyota Corolla – Suht’ kovan hintansa väärti

Julkaissut:

|

26.1.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Toyota Corolla – Suht’ kovan hintansa väärti

14 900 euroa seitsemän vuotta vanhasta Corollasta ei ole ihan vähän, vaikka sillä olisikin ajettu vain 57 000 km. Mutta hinta on Corollan yleisiin pyynteihin nähden linjassaan. Sekin kertoo ”pomminvarmasta” vaihtoautosta.

Koeajossa käytetty Toyota Corolla. Melkoinen ”mäihä” kävi sikäli, että uuden, ”oikean” automaatti-Corollan rinnalla saatiin verrata vuosimallin 2009 ns. robottivaihteinen Corolla eli ns. puoliautomaatti. Eli robottivaihteiston oikea kuvaus on käsittääkseni automaattisesti vaihtava manuaalivaihteisto.

Toisin sanoen kytkinpoljinta ei ole. Kuljettaja voi kuitenkin valita vaihteita halutessaan myös käsin. Vaikka laite toimii käytännössä automaatin tavalla, ei kyseessä ole varsinainen automaattivaihteisto.

Corollan robottivaihteisto sai markkinoille tullessaan 2000-luvun puolivälissä vähän huutia lehdissä. Perinteisen automaattilaatikon vaihtamista robottilootaan Toyota perusteli pienemmällä kulutuksella, vaikka oikeasti kyseessä taisi olla halvemmat valmistuskustannukset.

Niinpä minuakaan ei tässä koeajetussa 1.6-litraisessa bensa-Corollassa vuosimallia juuri muu kiinnostanut kuin tuo robottilaatikko. Sen tiedän jo vanhastaan, vuosimallin 2005 1.6-litraisella bensa-Avensiksella peräti 9 vuotta ajaneena, että seitsemän vuottakin vanha Corolla vain 57 000 kilometriä ajettuna ei mitään muita yllätyksiä tarjoa: ei juuri hyvässä, mutta eipä pahassakaan.

Robottilaatikko nykäisee

Uuteen Corollaan verrattuna on kehuttava sitä omaan aikaansa suhteutettuna jossain määrin jopa vakuuttavammaksi peliksi ulkonäkönsä suhteen: se näyttää varsinkin takaa päin omaa silmääni miellyttävästi muhkeammalta kuin uusi Corolla. 7 polven Corolla sedan oli markkinoille tullessaan vuonna 2006 leveä ja ihan tyylikäs auto. Mielestäni jopa tyylikkäämpi kuin silloinen isompi Toyota Avensis sedan.

Suhtauduin robottivaihteistoon suurella varauksella, olihan sitä aikoinaan moitittu lehdistössä. En rehellisesti sanottuna oikein edes tiennyt, että Corollasakin on tällainen robottiloota. Viime kesänä ajoin vanhan ja uuden robottivaihteisen Opel Corsan ja jotenkin luulin, että se on jonkun sortin harvinaisuus.

Jos haluaa silkinpehmeitä vaihtoja ja mukavuutta, on syytä unohtaa tällainen vaihteisto. Mutta kun hyväksyy hiukan normaalia automaattia nykivämmän toiminnan, se on ihan ok. Pitää vain oppia keventämään kaasua manuaalien tapaan ennen vaihtamista, siis tavallaan vihjaisemaan laatikolle, että nyt olisi aika pistää isompaa silmään.

Ohjauspyörän viiksistä vaihteen valinta sujuu ihan kivasti.

Vanhankin Corollan 1,6-litrainen moottori tuntui kokoistaan isommalta: se on sitkeä ja ylikierroksilla jopa rivakka. ajettavuuskin tuntui aivan mukiinmenevältä. Tosin sähkötoiminen ohjaus ei ole samaa tasoa kuin samanikäisissä saksalaisissa kilpailijoissa: suoralla tiellä valtatienopeuksissa sitä saa paimentaa.

Kuoppaisissa nimismiehen kiharoissa ja taajama-ajossa se sen sijaan on oikein näppärä peli.

Luonnollisesti Corolla vuosimallia 2009 tuntuu tänä päivänä aina vain värittömämmältä ja hajuttomammalta. Mutta eipä sen tuleva ostaja todennäköisesti ”automies” sanan varsinaisessa merkityksessä olekaan. Hänelle riittää luotettavuus, nöyrä moottori, ketteryys ja kohtuullisen mukava jousitus. Meluisakaan Corolla ei ole, vaikka rengasäänet talvikumeilla sisään esimerkiksi Golfiin verrattuna ovatkin selvästi voimakkaammat.

Ja valmistuksen laadukkuus tulee Corollassa esiin iän myötä aina vain paremmin: nitinöitä ja natinoita ei kuulu.  Moottorin äänetkin nousevat kovemmiksi vasta yli satasen nopeudessa.

Sehän on selvä, että 57 000 kilometriä ajettu ja viimeisen päälle huollettu Corolla ei yksinkertaisesti voi olla huono ostos.

Toyota Corolla 1.6 Dual VVTi Linea Sol Automatic
Vuosimalli: 2009
Mittarilukema: 57 000 km
Moottori: 1598 cm3
Käyttövoima: bensiini
Vetotapa: etuveto
Teho: 124 hv
Kiihtyvyys (0-100): 12,1 s.
Huippunopeus: 195 km/h
Yhdistetty kulutus:  6.7 l/100 km
Co2-päästöt:  157g/km
Vaihteisto: automaatti/robotti
Hinta: 14 899 €
Myyjä: Autosilta, Espoo

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *