Kaasujalka

Koeajo käytetty Ford Grand C-MAX – Köyhän apurahatutkijan tilaihme

Julkaissut:

|

14.8.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Ford Grand C-MAX – Köyhän apurahatutkijan tilaihme

Ensi-istumalta on vaikea kuvitella ”rupisempaa” koeajettavaa kuin lähes 400 000 km ajettu ja 11 vuotta vanha Ford Grand C-Max -tila-auto dieselmoottorilla. Ennakko-odotus osoittautui täysin vääräksi. Vanha Grand C-Max voisi olla oiva tila-auto vaikka suurperheelliselle ja vähävaraiselle apurahatutkijalle.

Höröttelin taas itselleni tyypilliseen tapaan, kun päätoimittaja ehdotti kuukauden koeajettavaksi ”äijäautoksi” lähes 400 000 km ajettua C-Maxia vuosimallia 2012.

1.6-litrainen turbodieselmoottori vielä toi vielä ehdotukseen oman hauskan lisämausteensa. Muistin 23 vuoden takaa talonmies Simon, joka pienessä maistissa silloisen työsuhde-Mondeoni nähtyään leukaili, kuinka seksiä myyvä tyttö ei ole nainen eikä ”Voortti” ole auto.

”No eihän siinä mitään. Lähdetään C-Maxilla ryskyttelemään”, minä nauroin.

Niin ”last season”?

Petikon Vaihtoautomaasta löytyi koeajoon Ford Grand C-Max TDCI 1.6-litraisella ja 115-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla. Nuorisokielellä voisi sanoa, että tällainen auto on niin ”lääst siison, niin lääst siisön”, eli ”last season”; siis auto menneestä maailmasta.

Vaan ilkkuminen vaihtui heti pihasta ulos ajaessa jopa pieneksi kaihoksi. Suoraan sanottuna C-Maxin dieselmoottori kävi yllättävän pehmeästi ja värinättömästi. Voi olla, että tästä on kiittäminen lämpimiä kelejä. Uskaltaisin väittää, että dieselinä tällainen 400 000 km ajettu C-Max käy jopa nätimmin kuin, jos konepellin alla olisi rivinelonen bensamoottori.

Papereista ja automyyjältä selvisi, että tämä 7-paikkainen C-Max on palvellut ensimmäiset 200 000 kilometriä taksina Imatralla.

Se selittää paljon. Yleinen harhaa oleva mielikuvahan on, että taksikäytössä auto piiskaltaan aina surutta loppuun. No, totuushan on se, että kun auto palvelee ammattikäytössä ja asiakaspalvelutehtävissä, siitä on pakkokin pitää huolta: niin siisteyden kuin tekniikankin suhteen.

14 cm pidempi

Koeajettu C-Max Grand on 14 cm pidempi kuin sen aikainen perusmallin C-Max. Koeajoautossa oli takana taksikäyttöön sopivat liukuovetkin. C-Maxit vastaavat mitoiltaan suunnilleen vaikkapa silloisen Renault Scenicin vastaavia erikokoisia malleja. Fordit olivat kuitenkin 5 cm matalampia.

Eteen ja taakse näkee hiukan rajoittuneesti ja edessä näkyvyyttä rokottavat myös etupilarit. Kääntöympyräkin on tavallista suurempi.

Vaihteisto oli 6-lovinen manuaali, joka toimi kiitettävän täsmällisesti. Kaksoiskytkinautomaatin sai muistaakseni vain 2,0-litraisiin dieseleihin, ei tähän 1.6-litraiseen dieseliin eikä bensamoottoreihinkaan.

Yllättävintä oli helppo käsiteltävyys ja hyvältä tuntuva ohjaus. Kallistelua toki oli hiukan tavanomaista hiukan enemmän, mutta jousitus toimi asiallisesti vähän kaikenkokoisissa epätasaisuuksissa.

Myös metelit pysyivät ohjaamon ulkopuolella kiitettävästi. En huomannut, että edes ikkunatiivisteistä olisi tullut erityistä tuulensuhinaa, mikä oli muistaakseni jonkun verran tyypillistä sen ajan Fordeille. Myös moottorin äänet pysyivät maltillisina normaaleilla kierroksilla.

Pienellä kulkee

Kenelle tällainen paljon ajettu Ford Grand C-Max -diesel sitten oikein sopisi? No mieleen tulee vaikka suurperheellinen apurahatutkija. Sillä autoa tutkijakin tarvitsee. Katsoessani televisiosarjaa suositun historiantutkijan Teemu Keskisarjan työstä kiinnitin huomiota, että hänkin istuu paljon tutkimusmatkoillaan auton ratissa. Tosin menestyskirjailijalla ja tuoreella persuparlamentaarikolla näyttää olevan allaan melko uusi Peugeot-katumaasturi.

Mutta pelkkien apurahojen varassa sinnittelevälle ja suurperheelliselle tutkijalle C-Max Grand voisi olla oiva peli ja täysi vastine 2900 eurolle.

Sääliksi käy suurperheellistä apurahatutkijaa, joka tarvitsee autoa, mutta rahat riittävät vain tällaiseen 3000 euron tila-autoon, jolla uskoisin olevan vielä paljon kilometrejä edessä. Jos jakeluvelvoitetta ei olisi, apurahatutkijakin voisi ajaa tällaisella 1.6-litrainen turbodieselillä kohtuullisen taloudellisesti. Ainakin myynti-ilmoituksen koeajoauto kuluttaa keskimäärin 4.7 litraa satasella.

Ford Grand C-MAX 1,6 TDCi, vm. 2012
Mittarilukema: 382 000 km
Moottori: R4, 1560 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Istumapaikat: 7
Vetotapa: etuveto
Tehot: 115 hv
Vääntö: 270 Nm
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Keskikulutus: 4,7 l/100 km
Co2-päästöt: 129 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 12.3 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4520 mm, leveys 1828 mm, korkeus 1684 mm
Tavaratila 56 – 1706 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 2900 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *