Kaasujalka

Koeajo käytetty Peugeot RCZ – Kelpaa tanssituomarin Uotisellekin

Julkaissut:

|

21.6.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Peugeot RCZ – Kelpaa tanssituomarin Uotisellekin

Peugeot RCZ on kauneutta arvostavan ihmisen auto. Ainakin Seiska-lehden mukaan sellaisella kruisailee tanssituomari Jorma Uotinenkin. Kaasujalka testasi, onko sen lumous jäljellä vielä 250 000 km ajettunakin.

 

Vaihtoautomaasta koeajoon saatiin Peugeot RCZ vuosimallia 2011. Konepellin alla oli 2-litrainen ja 163-hevosvoimainen diesel ja mittarilukema oli kunnioitettavat 250 000 km.

Vaihteisto oli 6-lovinen manuaali.  Vaikka kaksitoista vuotta vanha ja 2-litrainen diesel ei tehojensa puolesta mikään raketti olekaan, niin vääntöä löytyy peräti 320 Newtonia

Ulkonäkö on briljantti, mutta matalalla istuminen ja autosta ylös nouseminen vaatii ylipainoiselta ja kuusikymppiseltä Vantaan äijältä jo melkoista ähellystä. Polvitilaa sen sijaan jää ratin taakse hulppeasti.

Kyyti on yllättävän pehmeää edelleen, muhkeasti mittarilukeman jälkeenkin. Automaattivaihteisten autojen jälkeen kuitenkin vaati melkoista totuttelua oppia kytkimen lyhyeen liikkeeseen.

Kadunvierillä kävelijöiden päitä sportticoupe Pesonen kääntää kiitettävästi. Jos olisin neljäkymmentä vuotta nuorempi, niin olisin ehdottanut päätoimittajalle kruisailua Kaivopuiston rannoilla.

Rehellisen vaikutelman saamiseksi oli kuitenkin parempi, että koeajoa tehtiin Vantaan laitamilla Kehä III-tiellä ja moottoritienopeuksissa Lahden moottoritiellä. Satasen vauhdissakin kuulin hyvin päätoimittajan jorinat ja marinat.

Vanhasta ja paljon elämää kokeneesta dieselmoottorista huolimatta kyyti oli mukavan pehmeää. Ohjaus on täsmällinen. Paljon ei vaihdekeppiä tarvinnut hämmentää, kun vääntöä löytyi mukavasti vielä nelonenkin silmässä.

”Ei huano…”

Erikoista tämänkin ikäiselle Pesoselle on se, että ratissa ei ole äänimerkin lisäksi mitään muita nappuloita. Jo vuosimallin 2005 Toyota Avensiksessani sentään radion volyyminappulat löytyivät ratista.

RCZ:ssa erilaisia toimintoja hoidellaan neljästä ratin molemmille puolelle sijoitetuista viiksistä: vasemmalla puolella on viikset valoille ja vilkuille, toinen paksu viiksi on vakionopeudensäädin. Oikean puolen viiksistä säädellään tuulilasinpyyhintä ja radiota.

Parasta RCZ:ssa onkin juuri ulkonäkö. Alustansa ja muidenkaan rakenteidensa puolesta se ei juuri poikkea samankokoisesta Peugeot 308 -perusautosta. Ihmeellisiä tehoja kyytiä ei tarjonnut, mutta pistämällä kakkosta silmään lyhyen ykkösen jälkeen vauhtiin tuli perusauton mittapuulla potkua ihan mukavasti.

Mitähän se Uotisen Jorma on miettinyt, kun on kruisaillut tällaisella Peugeot RCZ:llä? Ehkä jotain tämän suuntaista: ”Voi tätä muotoilun kauneutta ja kyydin sulavuutta… Tätä ajamisen kokemusta kyllä leimaa ranskalaisen eleganssin pehmeys, keveys ja ilmavuus. Ihanan pehmeä, ei kuitenkaan löysä ja imelä. Ajaminen tällä käy kuin tanssi! Ei huano!”.

Bensana halutumpi

Peugeot RCZ on hyvinkin kysytty vaihtoautomarkkinassa, jos sen konepellin alla on bensamoottori.
–Viime kesänä meillä oli myynnissä bensamoottorinen RCZ ja se teki kauppansa heti. Dieselinä ostajakunta on sen sijaan selkeästi rajallisempi. Dieselmoottori ei jotenkin sovi tällaisen sporttiauton henkeen, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.

Kuitenkin pidempää matkaa ajava saa Hiltusen mukaan diesel-RCZ:ssa järkevään hintaan hyvinkin tyylikkään sporttiauton.
–Lisäksi Peugeotin dieselmoottoreilla on hyvin luotettava maine, Hiltunen sanoo.

Vaikka Peugeot RCZ ja Audi TT ovat hyvin samanhenkisiä autoja, niin niillä on täysin eri ostajakunta.
–Audi-mies ei tuollaista Peugeotia osta, vaikka se ihan toimiva auto onkin, Hiltunen sanoo.

RCZ menee kaupaksi kovakattoisenakin.
– Näiden myynti ei avoautojen tavoin ole sidottu vuodenaikaan. Myöskään manuaalivaihteisto ei hidasta sen myyntiä, sillä automaattilaatikko ei välttämättä edes istu sportcoupen luonteeseen. Kun hintaluokka on alle 15 000 euroa, niin aika nopeasti RCZ:lle löytyy ostaja. Toki 200 000 kilometrin mittarilukema on jonkunlainen rajapyykki. Aktiivisempaan harrasteajoonkin etsitään yleensä enintään 150 000 kilometriä ajettua sporttiautoa, Hiltunen sanoo.

Peugeot RCZ HDI 163, vm. 2011
Mittarilukema: 250 000 km
Moottori: 2 l
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: etuvetoinen
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Tehot: 163 hv
Kori: 2 + 2 –paikkainen sportcoupe
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km /h: 8.2 s
huippunopeus: 225 km/h
Keskikulutus: 5.3 l/100 km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4290 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1360 mm
Co2-päästöt: 139 g/km
Edellinen katsastus: 9.1.2023
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko
Hinta: 7290 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuva Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *