Kaasujalka

Koeajo käytetetty Mazda 6 Sport Wagon – Keikkamuusikon työjuhta

Julkaissut:

|

19.5.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetetty Mazda 6 Sport Wagon – Keikkamuusikon työjuhta

Äkkiseltään en osaa juuri tylsempää autoa kuvitella, kuin yli 200 000 km ajettu Mazda 6 -farmari vuosimallia 2008. Tylsä on kuitenkin usein luotettava. Ainakin eräs tuttu muusikko on paahtanut samanlaisella Mazda 6-farmarilla pitkiä keikkamatkoja vuosikausia ilman murheita.

 

Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon saatu Mazda 6 Sport Wagon tuntuu äkkiseltään niin tylsältä autolta, ettei siitä irtoa edes vitsiä. Sehän on vielä ikäisekseen pirun siistissä kunnossakin.

Mazdan ulkoasu on aikoinaan suunniteltu siinä mielessä kertakäyttöautoksi, että markkinoille tullessa se saa muodoistaan pääsääntöisesti kehuvia, ellei suorastaan ylistäviä kommentteja. Jos nyt vähänkään oikein muistan, niin itsekin pidin tätä toisen polven Mazda 6:sta edeltäjäänsä selkeästi dynaamisemman näköisenä. Tosin se ensimmäisen polven Mazda 6:kin näytti minun silmissäni ihan pirun vetävältä, jos sitä vertaa vaikka samoihin aikoihin markkinoille tulleeseen toisen polven Toyota Avensikseen.

Eli Mazda 6 kuuluu niihin automalleihin, jotka näyttävät tuoreilta ja dynaamisilta aina siihen asti, kunnes siitä tulee markkinoille seuraava sukupolvi. Kun kiilamaisemmin ja hyökkäävämmin muotoiltu kolmannen polven Mazda 6 tuli markkinoille vuonna 2012, tämä toisen polven Mazda 6 vanheni silmissä oitis.

Ehkä tämä on osoitus heikosta egosta, mutta mielestäni oma porrasperäinen C-Mersuni vuosimallia 2009 näyttää edelleen pesun jälkeen kauniilta, vaikka C-Mersu on sen jälkeen käynyt läpi ainakin pari mallimuutosta.

Kuin virkavaimo

Vaan jos ei ole koiraa karvoihin katsomista, niin eipä ole japanilaista autoakaan peltien ja ajovalojen muotoihin katsomista.

Kun lukee Nettiauto.comista käyttäjien arvosteluja omista autoistaan, niin eipä juuri Mazda 6:ta luotettavampaa arkiautoa ollakaan.  Mazdaa pidetään yleensäkin yhtenä luotettavimmista automerkeistä, eikä Kutonen tee poikkeusta.

LUE MYÖS VUOSIMALLIN 2014 KOEAJO

Turvallisuudestakin Mazda on saanut korkeat arvosanat läpi historiansa.

Kaikesta päätellen Mazda 6 on kuin maaseutuarkistossa työskentelevä virkavaimo: ei ehkä pukeudu stay up –sukkiin, mutta eipä myöskään lähde parhaan kaverin matkaan kesken perhejuhlien.

Ihan karvalakkimalli ei koeajoon saatu Mazda 6 -farmari kuitenkaan ollut. Vapaasti hengittävä 2.5-litrainen bensamylly viritti odotukset korkealle. Ja kyllähän se 1.8-litraiseen perus-Mazdaan verrattuna hyvin liikahtikin, kiihtyy nollasta sataseen 8.3 sekunnissa ja kelaa huippunopeutta 217 kilometriä tunnissa.

Vaan saa tästä suorituskyvystä vähän maksaakin. Aikoinaan tämän toisen polven Mazda 6:n bensamoottoriversiot saivat muistaakseni kiitosta, mutta eihän tietysti 8.2 litran keskikulutus ole enää tätä päivää: kaupunkikulutus nousee jopa 11,2 litraan satasella, mutta maantiellä päästään ainakin valmistajan aikoinaan antaman ilmoituksen mukaan niinkin pienellä kulutuksella kuin 6.4 litraa satasella.

Omana aikanaan tämä 2,5-litrainen iso Mazda Sport Wagon on kuitenkin ollut kohtuullisen taloudellinen. Tästä on kiittäminen napakkaa manuaalivaihteistoa. Isomman pykälän laittaminen silmään onnistuu jo suhteellisen alhaisella nopeudella.

Sähköasentaja-basistille

Koeajetun Mazda 6:n vahvuuksia on ajettavuus: ohjaus on tarkkaa. Muita vahvuuksia ovat tehokkaat jarrut ja suuret sisätilat, tosin pääntila loppuu takana todella pitkältä mieheltä. Toinen selvästi havaittava muutos ensimmäisen sukupolven Mazda 6:een on takaistuimen polvi- ja jalkatilan kasvaminen. Se tiettävästi oli seurausta eurooppalaisilta ostajilta tulleesta palautteesta.

Heikkouksia ovat pintakova jousitus ja tiemelu. Voi olla toki olla, että isoilla renkailla ja näyttävillä vanteilla oli meteliin oma osuutensa.

Laatuvaikutelma vakuutti: kitinöitä ja natinoita ei kuulunut,

Kenelleköhän tällaista yli 200 000 km ajettua Mazda 6-farmaria isolla bensamoottorilla oikein voisi suositella?

Kun omakin nuoruus meni bänditouhuissa, niin kai tämä sopisi puoliammatikseen tanssiorkesterissa bassoa soittavalle sähköasentajalle: päivisin isossa tavaratilassa kulkevat työvehkeet ja viikonloppuisin vaikkapa bassokitara ja vahvistin.

 

Mazda 6 Sport Wagon 2,5 Sport 6MT, vm. 2008
Mittarilukema: 203 000 km
Moottori: R4, 2488 cm3, vapaasti hengittävä, suorasuihkutus
Polttoaine: bensa
Tehot: 170 hv
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.3s
Huippunopeus 217 km/h
Keskikulutus: 8.2 l / 100 km
Co2-päästöt: 193 g/km
Mitat: pituus 4790 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1490 mm, akseliväli 2725 mm
Tavaratila 519 – 1751 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hintapyyntö: 7390 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *