Kaasujalka

Koeajo käytetty BMW X5 – Tämä kyyti kelpasi paavillekin

Julkaissut:

|

14.4.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty BMW X5 – Tämä kyyti kelpasi paavillekin

Päätoimittajan 14 vuotta vanha ja lähes 300 000 km ajettu BMW X5 -diesel tuo haikean tuulahduksen ajoilta, jolloin autoja arvioitiin muutenkin kuin kiilusilmäisesti kulutuslukemia seuraten. Ajoihan sellaisella aikoinaan itse paavikin.

 

Koska paavi Benedictus XVI on syntyperältään saksalainen, oli sopivaa, että häntäkin kyydittiin aikoinaan Bemarilla. Vuonna 2005 paavin autokantaa vahvistettiin BMW X5:llä.

Jo aikaisemmin Vatikaanin virka-autokannassa oli kaksi muuta BMW:tä: BMW 525ix ja BMW 740i.

Enää paavi ei aja Bemarilla. Löysin Youtubelta pätkän, jossa esiteltiin nykyisen paavin, Franciscuksen menopelejä.

Kovin on vaatimatonta. Olihan siellä yksi Lamborghini, mutta pääsääntöisesti paavia kyyditään arkisilla menopeleillä, mm. Hyundai Santa Fe:llä ja useammalla Fiatilla. Kansalle paavi näytti vilkuttelevan avokattoisen Isuzu D Max -avolava-auton lavalla seisten. Panssarilasinen paavin seistävä häkkyrä oli väsätty myös Jeep Wranglerin avolava-versioon.

Onkohan paavikin kuitenkin oikea automies, kun ei aja sentään Teslalla?

Voi miten hieno käynti

Vaikka Kaasujalan testiautoksi hankkima käytetty BMW X5 kolmelitraisella ja suoralla kuutosdieselmoottorilla on nykypäivän mittapuun mukaan jo liikkuva museo, siitä ei puutu oikein mitään oikeasti tärkeää. Niin ne vuodet vierivät.

LUE MYÖS: KAASUJALAN UUSI KESTOTESTI AUTO BMW X5

Automies muistelee haikeudella sellaista aikaa, kun autolehdistä sai lukea uusien autojen koeajojuttuja, joissa toimittaja hurmaantui ”kuusipyttyisen ja kolmelitraisen moottorin suloisesta hyrinästä”.

Jos on iso jenkkimaasturi Cadillac Escalade ollut Hollywood-tähtien ja superluokan RAP-artistien suosikki, niin BMW X5 tunnettiin ainakin 2000-luvulla jalkapallotähtien autosuosikkina. Silloin BMW X5 -maasturi kuului myös suomalaisten lottoajien haaveilemiin autoihin.

Mitenkähän on nyt? Vieläkö ”monokansa” haaveilee ”äxvitosesta”? Ne, joiden pätäkkä tai asema pomoportaassa riitti 2000-luvulla X5:een, taitavat nykyään ajaa Tesloilla, ehkä isolla X-katumaasturilla.

Iso ja näyttävä ei ehkä enää ole ”hoteinta hottia”.

Eläkkeelle hiljattain jäänyt tuttu pomomies osti jokin aika sitten vanhuudenpäivien autoksi melko tuoreen X5 -lataushybridin.

Kun pääsin ottamaan tyypit päätoimittajan Kaasujalan testiautoksi ostamalla 3-litraisella ja suoralla kuutosdieselmoottorilla varustetulla, vuosimallin 2009 X5:llä, niin eipä siinä voinut muuta kuin todeta, että siinä on ollut jo 14 vuotta sitten kaikki, mitä oikea automies tarvitsee.

Vaikka mittarilukema on jo lähes 300 000 km, niin kolmelitraisen kuutosdieselin tarjoama kyyti on niin hienoa ja tasaista, että vaikea on vanhaakaan X5:tä mieltää varsinaiseksi maasturiksi.

Yllättävän ketterä

Silti jo 2000-luvun lopulla X5 symboloi oikea ilmastohirmua, vaikka eihän se edes ollut kookkaimpia katumaastureita. Olihan sen muotoilut ja keulan ilme jollain tavalla uhmakkaita.

Yksi isompia yllätyksiä oli, että mittoihinsa nähden tämä 14 vuotta vanhakin X5 on yllättävän ketterä auto. Sitä ei tarvitse väännellä ja käännellä edestakaisin parkkiruutuun.

Kuusilovinen automaattilaatikko yhdessä 3-litraisen dieselmoottorin kanssa tekee matka-ajosta edelleen vaivatonta. Jo vuonna 2009 perinteinen automaattilaatikon vaihteenvalitsin oli korvattu sähköisellä steptonic-valitsimella. Vielä omassa samanikäisessä C-Mersussa valitsin on eteen ja taakse vedettävä tanko. Joskus aikoinaan tällainen kiekko onkin varmaan tuonut mieleen Playstationin pelinohjaimen.

Matka-ajoon leppoisampaa ja vakaampaa autoa en osaa kuvitella tämän päivän uusistakaan autoista. Vaikka arvostan auton äänettömyyttä vähän ehkä liikaakin, niin tämän päivän sähköautoissa vanhan BMW:n kuusisylinterisen dieselin hyrinää ja vaimeita murahduksia tulee suorastaan ikävä.

Se, minkälaista ylläpitoa tällainen käytetty BMW X5 -vanhus tarvitsee, selviää kevään aikana Kaasujalan seurantajutuista.

BMW X5 35d vm. 2009
Mittarilukema: 278 000 km
Moottori: R6, 2993 cm3
Polttoaine: diesel
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Tehot: 286 hv
Vääntö: 580 Nm
Keskikulutus: 8.3 l/100 km
Co2-päästöt: 220 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 6.8 s
Huippunopeus 216 km/h
Mitat: pituus 4854 mm, leveys 1933 mm, korkeus 1739 mm, akseliväli 2933 mm
Tavaratila 620–1750 l

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *