Kaasujalka

Koeajo käytetty Audi A6 – Pappa-Audi tarjoaa vähempään tyytyvälle paljon

Julkaissut:

|

2.4.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Audi A6 – Pappa-Audi tarjoaa vähempään tyytyvälle paljon

Vain 55 000 km ajettu Audi A6 Sedan 1.8 TSFI vuosimallia 2015 ei tarjoa räjähtävää voimaa. Leppoisalle iäkkäälle herrasmiehelle se tarjoaa kuitenkin kaiken olennaisen.

En tiedä, onko kukaan lanseerannut käsitettä ”pappa-Audi”. E-sarjan Mersua sellaiseksi kuvataan kansanmiesten kesken kuitenkin usein. Jos kukaan ei ole aiemmin keksinyt käsitettä ”pappa-Audi”, niin minä sen teen. Miten muutenkaan voisi kuvata porrasperäistä isoa Audi A6:tta pelkällä etuvedolla ja 1.8-litraiselle bensaturbomoottorilla?

Tunnustan, että sen verran minäkin olen itsekin luovuttanut, että en osaa kuvitella, että vaihtaisin iäkästä bensa-Mersuani 20 000 euron välirahalla enää toiseen bensa-autoon, saati dieseliin. Ikää tulee mittariin kesällä 60 vuotta ja jos vielä autoa vaihdan, niin yleisen paineen alla taidan itsekin vaihtaa vähintään perushybridiin, parhaassa tapauksessa pistokehybridiin.

Kuitenkin juuri kahdeksan vuotta vanha Audi A6 TSFI 1,8-litraisella bensamoottorilla, etuvetoisena ja porrasperäisenä olisi vielä 2-3 vuotta ollut juuri minun autoni. Koeajossa se ei tuntunut liikkuvalta museolta, mutta sellaisena nuorempi väki saattaa sen nähdä.

LUE MYÖS: KOEAJO AUDI A6 – HIENOSÄÄDÖLLÄ HIENOMMAKSI

Suomi-auto

-Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen vahvistaa, että juuri minun ikäiselleni herrasmiehelle tällainen etuvetoinen, porrasperäinen ja iäkäs, mutta vain 55 000 km ajettu iso sedan-Audi on helppo myydä. Suurin osa vaihtoautomarkkinassa myynnissä olevista isoista Audeista on nelivetoisia dieseleitä. Sellaisia etsivät trenditietoiset nuoremmat perheenisät.

Porrasperäisiä bensa-Audi A6 -malleja vuosimallia 2010-2015 olikin 21. helmikuuta Nettiauto.comissa tarjolla todella vähän: 14 autoa. Dieseleitä samoilta vuosilta oli kaupan peräti 111.

En itse ehkä ole herrasmies, mutta koeajolenkki Vaihtoautomaan Petikon myymälästä koeajoon saadulla bensa-A6:lla oli juuri sitä, mitä minä itse autolta haen: leppoisan vaivatonta, vakaata ja pehmeän hiljaista kyytiä.

Koeajoauto oli Suomi-auto ja viimeisen päälle hyvin pidetty ja huollettu. Mahdollisesti sen on aikoinaan uutenakin ostanut varttuneempi herrasmies.

Jos ajaakin peruspappa asioimaan Corollalla, niin käytetty A6 sedan bensamoottorilla paremman luokan pappa-auto. Se on varustettu vain välttämättömimmillä ”bisnesheeppeleillä” ja vuoden 2015 hinnaston alkupään nelisylinterisellä bensamoottorilla. Jos oikein muistan, niin tällaisen Audin hinta lähti silloin kahdeksan vuotta sitten 50 000 eurosta.

Kuin nöyrä varainhoitaja

Nasaalilla äänellä öykkäröivää nuorempaa trendisetterit ei tällaiseen Audiin edes katso. Siksi ostajat löytyvät meistä vaari-ikäisistä. Muodoiltaan se on klassisen hillitty. Tämä vuosina 2011-2018 tuotannossa ollut neljännen sukupolven A6 oli käynyt juuri vuonna 2015 läpi pienen faceliftinkin, joten kyllä silläkin rivitalonaapurin Vantaalla tekee edelleen kateelliseksi.

Räjähtävää voimaa 190-hevosvoimainen 1.8 TSFI ei tarjoa. Mutta rauhalliselle miehelle tehot riittävät. Kyyti on pehmeän mukavaa ja vääntöä on sen verran mukavasti, että jyrkemmätkin nousut menevät vaivatta. 7-lovinen S tronic -automaattilaatikko toimii sulavan nöyrästi: kuin asiakastaan kunnioittava varainhoitaja.

Perusalustalla varustetun A6:n ohjaustuntoa voisi kuvata hioutuneeksi ja rauhalliseksi.

Jos ei jo kahdeksanvuotias iso bensa-Audi tarjoakaan räjähtävää voimaa, niin vastineeksi se tarjoaa sitäkin pienempää kulutusta. Muistan lukeneeni Ilta-Sanomien koeajon, jossa kerrottiin kulutukseksi rauhallisissa talvinopeuksissakin kuutisen litraa satasella.

”Herkullista” myytävää

Rinta-Joupin Raision myymälän paikallisjohtaja Marko Hiltunen kehuu vähän ajettua isoa vaihto-Audia bensamoottorilla ”herkulliseksi” myytäväksi.

–Näitä on aika vähän myynnissä bensamoottorilla, ja kuitenkin aika moni sellaisen tänä päivänä haluaa. Onhan porrasperäinen hyvänkokoinen auto, joka tarjoaa hiljaista kyytiä. Sellaista moni varttuneempi herrasmies arvostaa. 55 000 kilometriä ajetun Audi A6:n pitäisi mennä kaupaksi vauhdilla, vaikka vuosia onkin jo kahdeksan, Hiltunen sanoo.

27 000 euron hintapyyntiäkään Hiltunen ei pidä pahana näin vähän ajetulle autolle.
–Onhan se uutena maksanut kuitenkin sellaiset 55 000 euroa. Vähemmän vuodessa ajava saa todella hyvää kyytiä, hän sanoo.

Vaikka Audi A6 usein rinnastetaankin BMW:n 5-sarjalaiseen, niin imagoltaan se on vähemmän sporttinen.
–Kuvaisin sitä herrasmiesmäiseksi ja turvalliseksi isoksi autoksi.

Vaikka A6 Sedan 1.8-litraisella bensaturbomoottorilla onkin vauhdikasta myytävää, niin isojen vaihto-Audien ostajien massat etsivät nelivetoista dieseliä.
–Käytännöllisyyden takia perheellinen etsii farmaria ja perusperheen isälle A6 Sedan on myös imagoltaan ehkä liian pappamainen ja herrasmiesmäinen tuote.

Siinä missä nuorempi ostaja etsii Audista tehoja, niin vaatimattomammat hevosvoimat voivat iäkkäämmälle ostajalla olla jopa vahvuus.
–Kun kuutiotilavuus ja tehot ovat vähän pienemmät, niin pienempiä ovat myös kulutuslukemat. Kuitenkin tavalliseen ajoon 1.8 TSFI:ssäkin on riittävästi tehoa.

Kaikkiaan mikä tahansa vuosimallin 2015 iso Audi on Hiltusen mukaan hyvää myytävää ja turvallista ostettavaa.
–Siinä vaiheessa jo ne paljon puhutut öljynkulutuksen ja DSG-automaattienkin ongelmat oli korjattu pois.

Audi A6 Sedan Business Sport 1,8 TFSI Sedan 140 kW ultra S tronic vm. 2015
Mittarilukema: 55 000 km’
Moottori: R4, 1798 cm3, turbo
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: 7-portainen S tronic
Tehot: 190 hv
Vääntö: 320 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.9 s
Huippunopeus: 233 km/h
Yhdistetty kulutus: 5.7 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 133 g/km
Mitat: pituus 5060 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2912 mm
Tavaratila 530 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa

Hinta: 27 900 €

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *