Kaasujalka

Koeajo käytetty Cadillac Escalade – Jenkkimaasturi biokaasulla

Julkaissut:

|

20.3.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Cadillac Escalade – Jenkkimaasturi biokaasulla

Koeajoon saatu 16 vuotta vanha Cadillac Escalade käy kuitenkin biokaasulla. Ekologisuus ei ensimmäisenä tule mieleen, kun alla 6,2-litraisella V8 -bensamoottorilla alun perin varustettu iso amerikkalainen luksusmaasturi.

Cadillac Escalade on paljon enemmän kuin luksusluokan katumaasturi tai maastoauto. Se on ehkä amerikkalaisen hip-hop –kulttuurin ikonisin auto. Oikea pop-kulttuurin julkkiskulttuurin superauto.

Tuskin on kovin monta amerikkalaista superluokan RAP-tähteä, jolla ei olisi tallissaan ainakin yksi Escalade. Hollywood-julkkiksista Escaladella kruisailevat tai ovat ainakin joskus myös ainakin Mark Wahlberg, Paris Hilton, Jennifer Lopez ja myös jalkapallolegenda David Beckham.

”Miksi niin monet naisjulkkikset rakastavat Cadillac Escaladea? – Vai onko se vain yksi Hollywood-trendi?”, kysytään carbuzz.com – sivustolla.

Onhan varsinkin Escaladen pidempi, 5,2 metriä pitkä versio varsin näyttävä maantielaiva. Ylipäätään juuri Escalade on onnistunut pitämään hengissä Cadillacin tarunhohtoista legendaa.

Siitähän ei pääse mihinkään, että suuri maasturi herättää suuria tunteita.

Kaasujalka sai koeajoon yksityishenkilön biokaasukäyttöiseksi muuntaman Cadillac Escaladen vuosimallia 2007. Auto on tuotu Japanista, mutta ratti on tutusti vasemmalla puolella.

Mittarilukema oli  164 000 kilometriä. Auton mukana ei tullut huoltokirjaa, joten todellinen kilometrimäärä jää arvaukseksi. Huippusiistin ulkoasun ja myös sisustan perusteella voisi olettaa, että mittarilukema voisi mahdollisesti jopa pitää paikkansa.

Tämä Escalade lähtisi mukaan 36 900 eurolla. (julkaisuhetkellä yksityinen myyjä oli auton jo myynyt) Hintapyynnöstä 5000 euroa tulee autoon investoidusta biokaasumuunnoksesta.  Lisäksi koeajettu Escalade on rekisteröity henkilöautoksi, kun moni selvästi edullisempi Escalade on rekisteröity Alv-vähennyskelpoiseksi kevytkuorma-autoksi.

Säästöä ja ekologiaa

Koeajettu Escalade käy siis ekologisesti biokaasulla. Kun biokaasu loppuu tankista, matka jatkuu hiukan epäekologisemmin bensalla. Mistään ei kuitenkaan huomaa, että polttoaine vaihtuu.

Kukaan taloudellisuutta hakeva ei edes mieti tällaista maasturia, ei edes biokaasukäyttöisenä. Ne ovat eri miehet, jotka ajavat Mitsubishi Outlander -lataushybridillä.

Se on kuitenkin selvä, että biokaasulla ajaa aina edullisemmin kuin bensalla: myös 6,2-litraisella V8 -Escaladella. Ja tuleehan siinä mukana myös hyvää ekologista pr:ää.
–Kaasun keskikulutus on rauhallisessa maantieajossa keskimäärin ehkä 8 kilogrammaa 100 kilometrillä, autoa Helsingissä myyvä Marko Rissanen kertoo.

Auto-data.net -sivusto kertoo, että bensalla ajaessa tällainen Escalade kuluttaisi satasella kaupunkiajossa 18 litraa km ja kaupunkien ulkopuolella 12 litraa.  Tosin Helsingin Sanomien koeajoraportissa vuodelta 2007 tehtaan ilmoittamaksi bensankulutukseksi kerrottiin kaupunkiajossa 23 litraa satasella ja yhdistetty kulutus oli vajaat seitsemän litraa vähemmän.

Kun biokaasun kilohinta Gasumin asemilla tällä hetkellä on suunnilleen sama kuin bensalitran hinta huoltoasemilla, pääsee ainakin maantieajossa selviin säästöihin, vaikka ilmaiseksi meno ei tule kaasullakaan.

Isolla Escaladella ajo on kuitenkin enemmän kuin siirtymistä paikasta toiseen: puhutaan suorastaan elämyksestä.

93 vuotta kesällä täyttävää huonojalkaista anoppiani en lähtisi Escaladella kyytimään. Itsenikin oli opittava käyttämään astinlautaa, ettei tarvinnut kiivetä autoon.

Tarkka ohjaus yllätti

Kyytiin mahtuu seitsemän matkustajaa. Neljällä matkustaessa takapenkkiläiset istuvat suorastaan herroiksi.

Koeajoon saatu Cadillac Escalade etenee 6,2-litraisen V8-moottorin voimin bensalla ja kaasulla nelivetojärjestelmän avustamana. Huipputehoa lupaillaan 409 hevosvoimaa, mutta vääntö vasta vaikuttaakin: eri lähteiden mukaan vääntöä on 562 Nm.

Ohjaus on yllättävänkin tarkka.  Tällaiset korkeat autot tuppaavat kallistelemaan, mutta Escalade pysyy ryhdissään sähkömagneettisen jousituksen ansiosta.

Vaikka Escalade on rekisteröity maastoautoksi, se sopii erityisesti leppoisaan kruisailuun valtateillä. Nelivedosta on tietysti apua maastoon mentäessäkin, mutta Escalade on ennen kaikkea valtamerilaiva, koska siinä ei ole alennusvaihteitakaan. Kuusilovisen automaattivaihteiston valitsin on miehekäs keppi ratin ohjaustangossa.

Maantiellä edetään vaivattomasti. Kun katselee korkealta maailmaa ja edellä ajavia Toyota Yariksia ja Volkswagen Poloja, tuntee itsensä voittamattomaksi. Miksei Putinillekin riittäisi sotimisen sijaan maailman tähtäileminen Escaladen korkealta kuskinpenkiltä?

Auto-dat.net -sivuston tietojen mukaan tämä Escalade kiihtyy nollasta 100 kilometrin tuntinopeuteen 6,8 sekunnissa ja sen huippunopeus on 170 km/h.

 

Cadillac Escalade 6,2 l V8, vm. 2007
Mittarilukema: 164 000 km
Moottori: V8. 6156 cm3, vapaasti hengittävä
Polttoaine: kaasu + bensa (jälkikäteen tehty kaasumuunnos)
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Vetotapa: neliveto
Tehot: 409 hv (lähde: Auto-data.net)
Co2-päästöt bensalla: 287 g/km
Vääntö: 560 Nm
Bensan keskikulutus kaupunkien ulkopuolella: 11.8 l/100 km (lähde Auto-dat.net)
Kaasun keskikulutus kaupunkien ulkopuolella: 8 kg/100 km (lähde auton myyjä)
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.8 cm3
Huippunopeus 170 km/h
Mitat: pituus 5144 mm, leveys 2007 mm, korkeus 1887 mm, akseliväli 2946 mm
Tavaratila 479–3084 l

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *