Kaasujalka

Koeajo käytetty BMW 318i – Vanhan BMW:n pyörät pyörii uudelleen…

Julkaissut:

|

2.3.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty BMW 318i – Vanhan BMW:n pyörät pyörii uudelleen…

BMW 318i kulkee käsittämättömän siististi vielä 30 vuotta vanhakin, kun viimeisen päälle huolletulla ja pelkästään kesäisin ajossa olleella autolla on ajettu vain 19 000 km.

Koeajossa upea BMW 318i. Vaikka Anssi Kela onkin minua lähes 10 vuotta nuorempi, tunnen silti suloista haikeutta, kun kuulen hänen hittinsä Mikan faijan vanhasta BMW:stä. Ajoin autokouluni kesällä 1982 ensimmäisen sukupolven BMW 316:lla.

Vaikka koeajoon saatu helmi oli 318i vuosimallia 1993, mieli oli nostalginen.

Kun nuorempana haaveilin rock-tähteydestä 1980-luvulla, olin autofanitukseni kanssa ns. kaapissa. Oikea rokkari ei aja ainakaan Bemarilla, vaan mieluummin viljelee niitä vitsejä ”mitä yhteistä on Bemarilla ja kondomilla…” Vastaus kuului. että molemmissa on mulkero sisässä.

Ajokorttinikin kuitenkin ajoin ensimmäisen sukupolven 3-sarjan BMW 316:lla kesällä 1982. Kun perheeseen oli ostettu ukin perintöosuuksilla Volvo 244 D6 kuusipyttyisellä dieselmoottorilla ja oma ensimmäinen auto oli kuplavolkkari 1200-kuutioisella bokserimoottorilla, niin sen autokoulun Bemarin tasainen ja hiljainen kyyti jätti mieleen lähtemättömät jäljet. Volvo ryskyi ja kuplavolkkarin ilmajäähdytteinen bokserimoottori pörisi.

Uraohjuksen ysäriauto

Sitten hylkäsin haaveilut rokkitähteydestä ja rupesin kunnon ihmiseksi. Autoja tuli vaihdettua tiheään. Bemaria en kuitenkaan ole koskaan ostanut, vaikka itse 1980-ja 1990 -luvuilla omistamani Saabit, ysiysi ja ysisatanen, nauttivat aikoinaan ihan samanlaista nousukkaan öykkärin statusta.

Uraputkeen päässeet tai myyntimiehinä maata kiertämään ryhtyneet kaverit niitä 3-sarjan Bemareita kuitenkin 1990-luvulla ostivat. Yksi nasaalilla äänellä remeltänyt puolituttu ajoi juuri samanlaisella 318i:llä kuin nyt koeajoon saatu 318i vuosimallia 1993.

Vaihtoautomaahan myyntiin tullut yksilö oli kyllä kaikkea muuta kuin tyypillinen aikakautensa edustaja nykyajassa. Se ei ole ollut ”amiskundin” rassina, eikä sillä ole kaikesta päätellen ajanut myöskään kossupullolla rikollisilta vankiloissa toimeksiantoja ostava juristi. Se on aiemmin ollut pitkään yhden ja saman omistajan hallussa.

Tällä Bemarilla on ajettu vain kesäisissä olosuhteissa. Tuotu käyttettynä Saksasta ja Suomessa vain kesäisin. Myynti-ilmoituksessa kehutaan, että autoa on pidetty rakkaudella ja huollettu enemmän kuin tarpeeksi.

Alkuperäiskunnossa

Ainakin huoltohistoria oli aukoton ja auto oli alkuperäiskuntoinen. Katsastusleima oli tuore, 22.10.2022. Viimeisin huoltokin oli tehty lokakuussa 2022. Sähköinen kattoluukkukin oli asennettu jo tehtaalla.

Ajo-ominaisuudet ovat edelleen hyvät: ohjaus on tunnokas ja toimii erinomaisesti. ABS-jarrut ovat kiitettävän tehokkaat, vaikka takana onkin rumpujarrut. Ikäluokassaan huippuhyvin pidetty ja uudenveroinen BMW 318i on melutasoltaan käsittämättömän miellyttävä auto. Kun muistelee omaa tuon ajan Saab 900i:tä vuosimallia 1991, on 3-sarjankin Bemarin melutaso ollut kokoluokassaan vertaansa vailla.

Kulutus pitää tietysti suhteuttaa aikaansa. Kuten eräs arvostelija kiteyttää nasevasti Nettiauto.comissa: ”Menee kuin juna, kuluttaa kuin vaimo”.

Tällaisia alle 20 000 km ajettuja helmiä tulee vastaan harvoin, todennäköisesti ei koskaan toiste. Toki hintapyyntökin oli sen mukainen: 10 390 €. Nettiauto.comissa oli joulukuun lopulla myynnissä kahdeksan 3-sarjan Bemaria vuosimallia 1993. Koeajetun Bemarin lisäksi vain yhdestä 325-mallista pyydettiin 8500 € ja mittarilukema oli 224 000 km!

Jätimme tämän BMW-helmen takaisin Vaihtoautomaahan melkein tippa silmässä. Sähkö- ja hybridiautojen aikana väkisinkin tuli mieleen Anssi Kelan biisin sanat: ”Vaikka on kaikki kohdallaan, ei mikään ole ennallaan.”

Parhaita asiantuntijoita ovat tietysti tällaisen auton omistavat. Tässä muutamia poimintoja Nettiauto.comin arvosteluista. Tätä E36 -mallisarjaa valmistettiin vuodet 1990-2000.

”BMW 318i, 1997, Porrasperä, 4d.l Luotettava, taloudellinen ja paino suhteessa tehokas 4-pyttynen 1.8 kone.”
Mies, Nummela, 09.10.2018

”BMW 318, 1991, Porrasperä. Halpa auto ylläpitää ja pienikulutteinen.”
Juha, Pyhäjärvi, 14.12.2017

”BMW 318i 1997, Porrasperä 4d. Hieno auto ja hauska ajaa.”
Jakim, Helsinki, 21.08.2018

”BMW 318, 1991, Porrasperä. Kova syömään pensaa noin pieneksi moottoriksi, ruoste vikaa aivan helv*tisti. Kalliit vakuutukset ja varaosat mitä menee koko ajan. Laiska ku mikä ja muutenki sa*tanan ruma! En suosittele!”.
Mies, Lahti, 15.8.2914

 

BMW 318i, vm. 1993
Mittarilukema: 19 519 km
Tehot: 112 hv
Vääntö 162 Nm
Vaihteisto: automaatti
Vetotapa: takavetoinen
Mitat: pituus 4430 mm, leveys 1710 mm, korkeus 1393 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila 222 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.3 s
Huippunopeus 198 km/h
Keskikulutus: 8.9 l/100 km
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa

Hinta: 10 400 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat: Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *