Kaasujalka

”Tolkkua päästövähennystavoitteisiin!” -nimeä kantavan kansalaisaloite julkaistettu

Julkaissut:

|

22.1.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

”Tolkkua päästövähennystavoitteisiin!” -nimeä kantavan kansalaisaloite julkaistettu


Stop
autoilijoiden kuritukselle!-liike on julkistanut uuden ”Tolkkua päästövähennystavoitteisiin!” -nimeä kantavan kansalaisaloitteen. Aloitteessa ehdotetaan Suomen hiilineutraaliustavoitteen 2035 muuttamista ilmastolaissa vuoteen 2050. Ehdotetun järkevämmän aikataulun takana seisoo myös EU.

Olemme aikaisemmissa vaatimuksissamme keskittyneet yksittäisten autoilijoita kurittavien toimien vastustamiseen, mutta nyt keskitymme juurisyyhyn. Tämän aloitteen lisäksi tulemme luovuttamaan tulevalle hallitukselle yhteensä yli 180 tuhatta allekirjoitusta käsittävät polttoaineveron kohtuullistamista ja dieselveron
poistoa vaativat aloitteemme. Näiden aloitteiden osalta ei ole uhkaa niiden raukeamisesta hallituskauden loppuessa kesken, nämä tulevat olemaan tulevan hallituksen työpöydällä ensimmäisinä asioina.

Kansanliike suhtautuu päästövähennyksiin myönteisesti, mutta vaatii niiden toteuttamista aikataululla, joka turvaa oikeudenmukaisen siirtymän kaikille. Järkevällä
tavoiteaikataululla turvataan myös se, että käyttöön otettavat ratkaisut ovat pitkällä aikavälillä kestäviä. Kansanliikkeen nimen mukaisesti keskitymme pääasiassa
autoilijoihin liittyviin vaikutuksiin, vaikkakin liian nopea aikataulu aiheuttaa harmia kautta yhteiskunnan.

Välillisesti korkeista polttoaine- ja energiakustannuksista kärsii koko yhteiskunta, mutta autoilijat ovat yksi konkreettisimmin ja eniten yltiöpäisen nopeasta
päästövähennysaikataulusta kärsivä kansanosa. Päästövähennystavoitteet ovat syy esimerkiksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen taustalla. Polttoaineiden
litrahintojen noustessa kriisilukemiin monista globaaleista syistä johtuen, emme kuulemma voi tehdä mitään, koska päästövähennystavoitteet ja aikataulu ovat ilmastolaissa.
Päättäjät vaativat kansaa kärsimään kunnianhimoisten tavoitteidensa toteuttamiseksi. Korkea polttoaineen hinta on aiheuttanut autoilua arkensa pyörittämiseen tarvitsevalle kansanosalle ihan oikeita kyyneleitä, hallituksen tiputellessa lähinnä krokotiilinkyyneleitä. Tähän täytyy saada muutos. Hiilineutraaliustavoitteen muuttaminen vuoteen 2050 on järkevä, ei ideologinen ratkaisu.

Polttoaineiden- ja energianhinnan lisäksi järkevämpää aikataulua tarvitsevat myös tekniset ratkaisut. Tällä hetkellä esimerkiksi käyttävoimien tulevaisuuden suhteen on suuria epävarmuustekijöitä. Eri tekniset ratkaisut ovat kehitysvaiheessa ja oletettavatkin tulevaisuuden tekniikat, kuten akkutekniikka, hakevat
muotoaan, jotta niiden valmistus olisi aidosti ekologista ja ratkaisut kaikin puolin kestäviä. Tässä vaiheessa ei kannata hätäillä.

Maamme erityispiirteenä on pohjoinen sijaintimme. Päästövähennyksiä voidaan tehdä pohjoisessakin, mutta lämmitystarpeen ollessa suuri ja harvaan asutun maan liikenteen tarpeen ollessa vaativa, kaikista kepillä toteutettavista toimenpiteistä kärsii päättäjien hyvää tarkoittavan taistelun sivullisina uhreina kansalaiset ja
yritykset, joilla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta nopeisiin muutoksiin. Lämpimämmissä maissa on erilaiset mahdollisuudet esimerkiksi liikkumisen suhteen, polkupyörä tai sähköskuutti voi sopia työmatkan kulkemiseen Espanjassa, mutta Suomessa tämä ajatus tökkää lumihankeen.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Kaasujalka autoiluohjelma kausi 10 jakso 10 – Latelan Lauri saa Mersun
Uudistettu Polestar 2 toimintasäde jopa 635km
Menorengas on nyt Mekonomen-korjaamo

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *