Kaasujalka

Kart in Club rakensi Espooseen sisäkartingradan

Julkaissut:

|

1.7.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kart in Club rakensi Espooseen sisäkartingradan

Sisäkartingratoja Kart in Clubilla on jo ennestään ympäri Suomen: Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Oulussa. Turussa ja Vantaalla yrityksellä on ulkoradat.

Sisäkartingradan tuominen Espooseen oli jatkumoa Kart in Clubin pidempiaikaisille suunnitelmille. Ajatusta oli pyöritelty jo 5-6 vuotta.
– Meillä on toiminnallemme tietynlainen strategia. Espoo oli yksi niistä kaupungeista, joihin päätimme tehdä radan. Olimme etsineet paikkaa jo pitkään ja kun sopiva vanha kiinteistö löytyi, päätimme rakentaa siihen sisäkartingradan. Avasimme siellä toiminnan viikolla 8, joka oli pääkaupunkisedulla talvilomaviikko, Lappalainen kertoo.

Lappalaisen mukaan sisäkartingradan rakentaminen ei ole koskaan läpihuutojuttu.
–Tutkimme asiaa eri paikkakunnilla ja mietimme, miten meidän liiketoiminta lähtisi siellä pyörimään. Espoon Ruukintien sisäkartinghallikin on vasta 60-prosenttisesti valmis vasta kahden vuoden kuluttua, mihin se lopulta kehittyy. Espooseenkin on tulossa vielä paljon uusia juttua. Ihan kaikkia kortteja ei ole vielä lyöty pöytään. Nyt kaikki näyttää ihan hyvältä ja suunnitelmien mukaan mennään. Kesäkausi mennään nykyisillä eväillä, vasta syksyllä tapahtuvat seuraavat vähän isommat asiat. Hirveän paljon meillä käy kuitenkin ihmisiä ihan joka päivä Espoossakin.

Karting-radat joutuvat kilpailemaan muiden vapaa-ajan aktiviteettien kanssa ihmisten ajasta. Lappalainen korostaakin kartingia niin fyysistä kuin henkistäkin hyvinvointia lisäävänä ajanvietteenä.
–Olen ollut neljännesvuosisadan ajan mukana tässä toiminnassa ja nähnyt talouden taantumat ja nousukaudet. Kartingille on ollut aina kysyntää, kesät ja talvet. Karting-radalla ajatukset keskittyvät ajamiseen ja siirtyvät pois arjen murheista, Lappalainen sanoo.

Hupia ja hyötyä

Kart in Club on koko perheen viihtymiskeskus, josta löytyy ajokalustoa aloittelijoista ammattilaisiin. Tapahtumien kirjo ulottuu yksittäisajoista ja pienryhmistä kaveriporukoihin ja polttareihin. Espoon Kart in Clubillakin järjestetään erilaisia kilpailuita, joihin voi osallistua jokainen kuljettaja, joka pystyy ajamaan meidän aikuisten autoilla (+145cm pituutta). Kilpailuihin osallistuminen on helppoa, sillä paikan päältä saa kaiken tarvittavan kilpailemiseen mm. kypärän, kypärämyssyn, haalarin sekä itse auton ajamista varten. Mukaan kannattaa pakata lenkkarit tai vapaa-ajankengät, jotka soveltuvat ajoon mainiosti.

3000 neliömetrin halliin rakennettu sisäkartingrata on 345 pitkä ja sitä ajetaan kaikkiaan 17 karting-autolla: 16 yksipaikkaisella autolla ja yhdellä kaksipaikkaisella autolla. Kaksipaikkaisen auton kyytiin kuski voi ottaa vaikkapa puolisonsa, lapsensa tai kaverinsa.
–Autoilevat nuoret ovat meillä kasvava asiakasryhmä. He tulevat ajamaan etenkin Vantaan ulkoradalle, missä he voivat turvallisesti kokeilla omien autojensa suorituskykyä ilman pelkoa ajokortin menettämisestä. Vantaan ulkorahalla päästään ajamaan jopa 200 kilometrin tuntinopeuksilla. Vantaalla oli jo viime vuonna aika hyvä pöhinä, Lappalainen sanoo.

Kaikki autot liikkuvat sähköllä ja niillä on käytössä neljä erilaista tehoaluetta. Taitojen kehittyessä kuljettaja voi aina siirtyä astetta tehokkaampaan autoon. Tehoalueen valinta näkyy myös hinnoissa.
–Asiakas saa alennusta, kun ajaa hitaammilla nopeuksilla. Tämä taas selittyy sillä, että hitaammilla nopeuksilla autot kuluttavat vähemmän sähköä ja silloin niiden lataaminen tulee myös meille edullisemmaksi.  Sähköautot eivät ole meille mitään uutta. Ensimmäiset sähköautot tulivat meille jo 2010-luvulla. Teemme sähköisten kartingautojen kehittämisessä paljon yhteistyötä valmistajien kanssa, Lappalainen.

Paitsi karting-ajamisen hupia ja hyvää tuulta, korostaa Lappalainen myös sen hyötyjä.
–Nuorten pitää kokeille erilaisia harrastuslajeja, mutta käy meillä myös vanhempaa väkeä. Nuorille on tärkeää harrastaa mahdollisimman monipuolisesti. Tietynlainen kilvoittelukin radalla on hyödyllistä, koska jälkipeleissä mietitään myös omia virheitä, eikä syytetä kalustoa, Lappalainen naurahtaa.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Stop autoilijoiden kuritukselle Roadtrip saapuu päätepisteeseen
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer -mallisto laajenee
Tässä se on! Uusi BMW M5 – Rajusti tehoa ja suuri massa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *