Kaasujalka

Traktorien keräily ei ole hölmöä

Julkaissut:

|

23.12.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Traktorien keräily ei ole hölmöä

Kuvan traktori ei liity juttuun

Korvaan särähti pahasti, kun MTV:n toimittaja Kyösti Kakkosen taidelasikeräilyä kommentoidessaan totesi, että on niitä hölmömpiäkin keräilykohteita kuten vaikkapa traktorit. Vanhat ajoneuvot ovat kuitenkin mitä vahvimmin kulttuuriperintöä!

Kaasujalka-lehteen kirjoittava Timo Kiiski julkaisi aikoinaan kirjan ”Automuistoja Suomesta”. Kirjassa kymmenet ihan tavalliset suomalaiset kertoivat omista automuistoistaan. Kirja noteerattiinkin monipuolisesti mediassa ja kehuttiinpa sitä suorastaan kulttuuriteoksi.

Ja niinhän se on. Kaikenlaiset isot ajopelit ovat mitä näyttävimmin suomalaista kulttuuriperintöä. Kyösti Kakkosen taidelasikokoelma on näyttävä, mutta aika pienelle joukolle ne tuovat kuitenkin vahvoja mielikuvia menneestä ajasta.

Mutta kun liikenteeseen ilmestyy vaikkapa upeasti entisöity henkilöauto, vaikkapa nyt Volvo Amazon, kuplavolkkari tai Citroen ID, niin iäkkäämmillä sukupolvilla muistot heräävät vahvoina: ”Tuollainen Amazon oli meilläkin silloin joskus…”

Vaikka en itse ole maatalon poika, muistan myös äitini kotitilaa jatkamaan jääneen tädin ja hänen miehensä traktorit: Fordson Majorin ja Valmet 900:n. Ja senkin muistan, kuinka naapurin isännän kirkkaanpunaisen Porsche-traktorin soundit kuulostivat jopa vähän pelottavilta. Puhumattakaan Zetorin kovaäänisestä säksätyksestä.

Ajoneuvot aikansa peilejä

Vanha ajoneuvo muistuttaa juuri ison kokonsa ja samalla katoavaisuutensa takia ehkä vahvemmin kuin mikään muu asiasta ajasta, joka ei enää palaa. Talotkin rakennetaan vuosikymmeniksi ja jopa vuosisadan ajan kestäviksi. Vaikka rintamamiestalo olisi rakennettu sotien jälkeen, niin usein se pysyy tontilla pitkälti samannäköisenä yli sukupolvien.

Mutta kunkin aikakauden auto antaa leimansa katunäkymälle parhaimmillaankin vain 10-20 vuodeksi. Sen jälkeen se yleensä menee joko harrastekäyttöön, romuttamolle tai jää lojumaan navetan perälle.

Vaikka nyt olisi kuinka trendikästä ylenkatsoa erilaisia ajoneuvoharrastuksia tai niiden keräilyä, niin ajoneuvot ovat joka tapauksessa tärkeä osa kulttuuriperintöä. Varsinkin menneiden vuosikymmenten omaperäisesti muotoillut autot, kun niitä ei voinut sotkea kauppakeskuksen pihalla toisiinsa.

Ja ovat ne ajoneuvot muutakin kuin pelkkää teräsdesignia. Kylmän sodan vuosina niin traktoreilla kuin henkilöautoillakin oli paikkansa niin porvarien kuin sosialistienkin leireissä. Porvari ajoi mieluummin vaikka vanhalla länsisaksalaisella Taunuksella kuin uudella neuvostoliittolaisella Ladalla. Moni maajussi ei suostunut ostamaan sosialistimaassa valmistettua traktoria: tšekkoslovakialaista Zetoria tai valkovenäläistä Belarusta. Valko-Venäjä kuului silloin Neuvostoliittoon ja LTZ T-40 -traktori eli “Pikku-Belarus” oli ensimmäinen ilmajäähdytteinen neuvostotraktori – Suomessa sitä mainosti keskustapoliitikko Johannes Virolainen.

Eli vanhat ajoneuvot ja niiden keräilijät kunniaan! Vanhojen traktorien tai autojen entisöinti ja keräily ei ole hölmöä!

 

Teksti Urmas Hurmalainen

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *