Kaasujalka

Koeajo Audi RS3 – Ihana dinosaurus

Julkaissut:

|

19.11.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi RS3 – Ihana dinosaurus

Audi RS3 on lähes täysiverinen kilpa-auto siviilikuorissa, eikä sitä ole pilattu painavilla akuilla ja tylsillä sähkömoottoreilla.

Audi RS3 on meille tuttu malli jo muutamasta aiemmasta sukupolvesta, mutta aina se silti saa hymyn leveäksi. Tästä voit lukea aiemman version koeajon.

Koko kesä tuli ajeltua lähes pelkästään uusilla sähköautoilla ja rangesuunnittelun kourissa olen joutunut melkeinpä hermoromahduksen partaalle. Onneksi lääke löytyi Audin maahantuojan pihasta, nimittäin tulen punainen Audi RS3. Siinä on ihan perinteinen bensakäyttöinen polttomoottori eikä kaverina mitään hybridihöpötyksiä. Puhdasta silkkaa bensankatkua!

“Vain” 400 hevosvoimaa

Nykypäivän sähköistyvässä automaailmassa 400 hevosvoimaa ei enää oikein tunnu missään. Hyvin moni sähköauto omaa jopa merkittävästi enemmän tehoa ja ladattavissa hybrideissäkin tuo alkaa olemaan arkipäivää. Näiden valossa tämän perinteisen dinosauruksen Audi RS3:n pitäisi olla pahasti altavastaaja. Suorastaan jäädä jalkoihin pyörimään.

Mikä onkaan oikeasti lopputulos, kun tämän viisisylinterisen sulosointuisen voimanpesän täräyttää käyntiin ja lähtee liikkeelle. Tavallisen kadunmiehen silmissä tämä Audi RS3 näyttää ihan vain tavalliselta perheen kakkosautolta, jolla isäntä joutuu pakon sanelemana ajelemaan, kun rouva on vohkinut perheen isomman auton. Asiaa paremmin tuntevat ajavat tällä mielummin, kuin sillä perheen isolla katumaasturilla tai farmarilla.

Ajamisen iloa

Tuttu nollasta sataseen kestää vain 3.8 sekuntia ja siinä arvossa on jopa useimmilla sähköautoillakin jo tekemistä. Merkillepantavaa on se, että tämä on huimat 500 kiloa kevyempi kuin esimerkiksi saman kiihtyvyyden omaava sähköauto Kia EV6 GT ja sen painoeron kyllä huomaa jarrutuksissa ja mutkissa.

Mutkiin ajettaessa kovaa vauhtia auton herkkyys, keveys ja tunnokkuus on vertaansa vailla. Ratin takana tuntee koko ajan tien pinnan muutokset ja auto ohjautuu juuri sinne minne kuljettaja haluaa. Reagointi on nopeaa ja tarkkaa. Teiden epätasaisuuksissa jousitus toimii fantastisesti suuresta nopeudesta huolimatta. Jousitus nielee töyssyt eleettömästi, eikä ratissa tapahdu mitään epämääräisiä liikkeitä. Tähän ei painavat sähköautot kykene, joissa tuntuu, että painava massa menisi mielellään suoraan, vaikka kuljettaja haluaisi kääntyä.

Kaasupolkimen painallukseen RS3 ei tietenkään reagoi niin nopeasti kuin sähköautot, ellei vaihdetta ole etukäteen asetettu niin, että moottori käy tehokäyrän optimialueella. Mikäli vaihteisto on Comfort-asetuksella ja liikenteessä painaakin yllättäen kaasupolkimen pohjaan, niin ensilumi on maassa ennen kuin auto alkaa kiihtymään. Tässä ominaisuudessa sähköautot ovat valovuoden edellä ja S tronic vaihteisto surkea. Kokeilepa pudottaa vaihdetta pari pykälää alaspäin niin, että moottorin kierrokset ovat reilussa neljässä tuhannessa ja polkaise sitten kaasu pohjaan. Pyhä jysäys, että alkaa tapahtumaan.

Tämä on selkeästi ajajan auto ja tehty ajamisesta nauttimiseen. Tällä voi huoletta käydä esimerkiksi ratapäivillä, ajella siellä pari tuntia ja lähteä kotiin mukavan leppoisasti ajellen murehtimatta toimintasäteestä. Kokeilepa tehdä se sähköautolla, niissä kun tuntuu akut kuumentuvan liikaa jo muutaman hot läpin jälkeen ja sitten se todella raju toimintasäteen putoaminen nopeassa ajossa…

Ihanaa, että joku näitä dinosaruksia vielä valmistaa meille VHS-miehille.

Audi RS3
Hinta alk: 87 988,40€
Koeajoauton hinta varusteineen: 106 683,66 €
Kuutiotilavuus: 2480cm3
Teho: 400hv / 5600-7000 kierr/min
Vääntö: 500Nm / 2250-5600 kierr/min
Paino: 1645kg
Tavaratila: 282l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 3.8s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 9.1l
Päästöt: 206g/km

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Moottorin saundit

Miinukset
Miettivä vaihteisto (varauksin)
Hinta

Jälkimaku
Voi sitä ajamisen riemua. Tämmöstä nautintoa ja tunnokkuutta ei olekaan uusissa autoissa tullut hetkeen vastaan, eikä yhdenkään sähköauton kohdalla.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *