Kaasujalka

Koeajo käytetty Ford Focus – Huolettoman jannun menopeli

Julkaissut:

|

16.11.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Ford Focus – Huolettoman jannun menopeli

Sille en voi mitään, että vanhoista Fordeista minulle tulee aina mieleen 80-luvun kotikylä ja nuorten kollien Ford Escortit. 12 vuotta vanhan bensa-Focuksen ratissa oli pakko rallatella, kuinka ”Jannu huoleton, taipaleella yksin on…”

Jannu Huoleton oli Kake Randelinin biisi ja Kake taas oli melkein naapuripitäjän poikia, kun olin nuori. Kakehan on muuten rallimiehiä ja googlaamalla selvisi, että hänkin on ajanut kiharoihin ja mutkiin juuri Ford Escortilla.

Tämän aasinsillan kautta päästäänkin sitten Escortin seuraajaan, Ford Focukseen. Vaikka ”disaini” eli design on aina seurannut aikaansa, niin vanhenee se Focuskin. Opelista käytettyä perin kulunutta sanontaa lainatakseni tekisi mieleni sanoa, että kaikista Fordeista tulee ennen pitkää Escorteja.

Kun koeajoon saatiin 225 000 km ajettu ja 12 vuotta vanha Focus ihan perusvarustuksella ja 1.6-litraisella vapaasti hengittävällä bensamoottorilla, niin jotenkin sydämessä läikähti. Vanhoissa bensa-Fordeissahan on ollut se ominaisuus, että moottori käy vähän karheammin kuin vaikkapa samanikäisissä Volkswagen Golfeissa. Se on ihan perusominaisuus, eikä tarkoita, että autossa olisi mitään vikaa.

Jo kehä III:lla kahdeksaakymppiä losotellessa ja Focus kulki ajettuihin kilometreihin nähden yllättävänkin leppoisasti ja mukavasti. Rakettihan tällainen Focus ei ole, kun hevosvoimiakin on vain 100. Erikoistahan se onkin, että tämän päivän 1-litraisesta EcoBoost Focuksesta turbon kera niitä tehoja saadaan revittyä 125.

Jos nyt oikein muistan, niin koeajoon saatu Focus vuosimallia 2010 oli vain facelift-malli vuonna 2004 markkinoille tulleesta toisen polven Focuksesta. Toisissa lähteissä siitä puhutaan 3. sukupolven Focuksena.

”Kyseessä on melkeinpä enemmän kuin facelift eli kasvojenkohotus. Vanhasta ulkomuodosta jäi jäljelle vain kattopelti”, kirjoitti Hesari helmikuussa 2008.

Eniten muuttui keula, nyt se muistutti enemmän isoveli Ford Mondeota.

Kurikan Jaakko tietää

On se vaan jännä, miten 5000 euron perusautokin voi tuntua vielä ihan pätevältä menopeliltä, vaikka mittarilukemakin on tosiaan jo yli 200 000 km.

Focus kulki maantiellä edelleen yllättävänkin leppoisasti ja vakaasti. Moottori jaksoi yhä vetää varsin tasaisesti, vaikka alakierroksilla vähän kaipasikin vääntöä lisää. Kierrosten kohotessa yli 3 000:n moottori veti jo reippaammin.

Seiskan jutussa Kake kertoi ralliharrastuksestaan ja kuvissa hän päästeli Escortilla.

”Muutoin körötellään nopeusrajoitusten mukaan, mutta kun mennään metsään rallilisenssi taskussa, niin ajetaan tosissaan!” Kake sanoo.

Kun alusta on jäykkä, ohjaus yhä tarkka ja 5-lovinen vaihteisto kepillä runnottava, niin kyllä olisi tehnyt mieli itsekin lähteä vähän ärhentelemään metsäteille ja sivupoluille, siellä sekin epäilemättä pääsisi oikeuksiinsa. Mutta kun alla oli vaihtoautoliikkeen auto, ei sellaista tietenkään tohtinut tehdä.

Vanha bensa-Focus jatkaa siinä mielessä mielestäni Escortin perinnettä, että se on maaseudun nuorten viljelijäjannujen auto. Sellaisten, jotka perjantaisin tulevat kirkonkylän ainoan marketin parkkipaikalle ajamaan pimppirallia. Se ei mielestäni ole samalla tavalla kaupunkien nuorten amiskundien auto kuin joku vanha takavetoinen 3-sarjan BMW.  Olihan tässä Focuksessa lisävalotkin keulalla, niillä on hyvä päästellä metsäteitä.

Tosin koeajettu Focus oli isosta kilometrilukemastaan huolimatta poikkeuksellisen siisti ja teknisesti niin varmakuntoiselta tuntuva, että sitä uskaltaa ainakin perstuntumalla suositella jopa nuoren ja vielä pienituloisen lapsiperheen ensiautoksikin. Ajorupeaman perusteella on helppo sanoa sekin, että nykymittapuun mukaan vaatimattomat 100 hevosvoimaa riittävät kuljettamaan perusperhettä riittävän vaivattomasti.

Totuuden vanhoista autoista tietävät parhaiten aina ne, jotka itse sellaisella ajavat. Ja nehän löytyvät aina Nettiautocomin kokemuksista ja arvosteluista. Niitä onkin Focuksista huikeat 861 kappaletta.

”Varmatoiminen halvoilla käyttökustannuksilla oleva auto, ajoin 265 000 ilman isoja remontteja suosittelen”, kehui Kurikan Jaakko omaa vuosimallin 2011 Focustaan vuonna 2018.

Ford Focus 1.6 l Trend Design, vm. 2010
Mittarilukema: 224 600 km
Moottori: R4, 1596 cm3,, vapaasti hengittävä
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Vetotapa: etuveto
Tehot: 100 hv
Vääntö: 143 Nm
Keskikulutus: 6.7 l /100 km
Co2-päästöt: 159 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.9 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4342 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1497 mm, akseliväli 2640 mm
Tavaratila 385 – 1247 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta. 4990 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Ford Mustang Mach 1 – Hieman suolaista, paljon machiaa
Koeajo Ford Kuga HEV – Leppoisasti hybridillä ja viinabensalla
Koeajo käytetty BMW X5 – Ei lopu ainakaan voima kesken

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *