Kaasujalka

Koeajo käytetty BMW X5 – Ei lopu ainakaan voima kesken

Julkaissut:

|

1.11.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty BMW X5 – Ei lopu ainakaan voima kesken

Vanhastakaan 3-litraisesta BMW X5 -dieselmaasturista ei lopu voima kesken. Kuten ”Mies Kulhosta” Nettiauto.comissa osuvasti kehuu omaa autoaan. Vaihtoautona se tarjoaa rahalle täyden vastineen ja ehkä enemmänkin.

Koeajo käytetty BMW X5 . Kahdeksan vuotta vanha ja nelivetoinen BMW X5 kolmelitraisella ja kuusisylinterisellä turbodieselmoottorilla näyttää ja kuulostaa varmaan oikealta ekoihmisen painajaiselta.

Mielikuva on kuitenkin väärä. Jos ison maasturin omapaino on reilut 2070 kg ja 260-hevosvoimaisen dieselmoottorin kuutiotilavuus 2993 cm3, niin ei Co2-lukemaa 162 g/km voi järjettömän suurena syntinä pitää.

BMW:n 6-sylinterisessä dieselissä pytyt ovat rivissä ja se tekee käynnistä aina niin suloista, että oikein vesi herahtaa kielelle. Varsinkin kun vääntöä on huimat 560 Newtonia.

Itse asiassa tällainen BMW X5 pitäisi koeajaa liukkailla talvikeleillä. Loppukesän hellepäivänä sellaisella Kehä III -tietä pitkin losottelu on vähän sama kuin pulahtaisi suvipäivänä järveen märkäpuku päällä.

Se on kuitenkin koeajamattakin selvää, että isolla ja nelivetoisella X5:llä ei jää sutimaan tyhjää, vaikka pitäisi peilikirkkaillakin startata rivitalotontilta ylämäkeen.

Päivänselvää, että näin isossa ja kaikesta päätellen hyvin pidetyssä autossa ajetut 155 000 km eivät tunnu juuri missään.

Keskikulutukseksikin ilmoitetaan 6.2 litraa satasella, johon minun on tietysti vähän vaikea uskoa. Mutta ei se valmistaja nyt ihan puuta heinää varmasti lupaile. Eiköhän se todellinenkin keskikulutus satasella asetu johonkin 7 litran tietämille.

Rivikutonen tuo luksusta

Jessus sentään kuinka hyvältä voikaan tuntua 3-litraisen ja rivikuutosen murahdus tallaa kevyesti painaessa.

Kuusisylinterinen moottori tuo nelisylinteriseen verrattuna ison annoksen luksusta, varsinkin äänimaailman kautta. Tosin kaikkea suorituskykyä on ainakin peruskäytössä mökkiteilläkin aika vaikea hyödyntää.

Vaihteisto on sama kahdeksanlovinen, jollainen löytyy mm. saman ikäisestä Range Rover Sportistakin. BMW X5 :n laatikko käyttää hienosti moottorin vääntöä hyödyksi, mutta vaihtaa myös ripeästi pienemmälle, jos kaasupolkimella niin käsketään. Vaihdot ovat nopeita ja pehmeitä.

Mukautuvat iskunvaimentimet ja taka-akselin ilmajousitus suodattavat tienpinnan epätasaisuudet käsittämättömän hienosti. Iso maasturi ei silti kallistele liikaa nopeissa mutkissa.

Ajaminen maistui tällä maasturilla ihan joka suhteessa, mutta koeajettu X5 on selvästi suunniteltu enemmän sinne isojen katumaastureiden sporttisempaan päähän. Ainakin jousituksessa korostuu sporttisuus. Kun itse olen enemmän sellainen mukavuudenhaluinen papparainen, enkä ole oikein maasturimiehiäkään, niin saattaisin mieluummin päätyä vaikkapa Bemarin vitossarjan nelivetoiseen ja coupe-tyyppiseen Gran Turismo -malliin.

34 800 eurolla saa uudempiakin isokokoisia nelivetoisia maastureita, esimerkiksi lähes pinkasta vedetyn Mitsubishi Outlander -pistokehybridin. Mutta täytyy kyllä sanoa, että jos itse pitäisi valita, niin on tässä suorassa kuutosdieselissä joku ihan hykerryttävä taika, joka tuntuu melkein vastustamattomalta.

Toipuu iskusta

X5:n kaltaiset isot maasturit olivat keväällä Ukrainan sodan alettua ehkä se autoluokka, johon polttoaineiden hintojen nousu iski kaikkein kriittisimmin, sanoo J. Rinta-Jouppi Oyn myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.
–BMW X5 on varsin painava auto ja dieseliksikin hiukan isoruokainen. Nyt niin polttoaineiden kuin näiden autojenkin hinnat ovat tulleet alaspäin ja niiden kysyntä on elpynyt keväästä. Moni saa rahalleen valtavasti vastinetta, kun nämä autot ovat ominaisuuksiltaan todella hienoja tuotteita. Laatua saa nyt selvästi pienemmällä rahalla kuin puoli vuotta sitten, Ala-Hakuni sanoo.

Kun painavassa ja isossa dieselautossa käyttövoimaverokin on melko suuri, ei X5:n kaltaista järeää maasturia juuri osteta kevyeen ajoon.
–Näitä ostetaan paljon vetoautoiksi matkailuvaunuille, moottorikelkoille tai hevoskärryille. Tällaisen auton ostajalla on myös aika iso vuosittainen ajosuorite. Iso ja korkea BMW X5 -dieselmaasturi tarjoaa kuitenkin vetokyvyn lisäksi laadukasta ajokokemusta ja turvallisuutta. Ennen Ukrainan sotaa nämä isot dieselmaasturit olivat hyvin kysyttyjä. Helmikuussa niiden menekki notkahti, mutta nyt se taas elpyy. Hintapyynnöt voivat olla jopa tuhansia euroja vähemmän kuin puoli vuotta sitten.

Ala-Hakuni painottaa myös dieselmoottoreiden pitkäikäisyyttä.
–Vaikka bensa-autot kestävyydessä ovat kiirineet tuntuvasti dieseleitä kiinni, niin edelleen dieselit kestävät kilometrejä jonkun verran paremmin kuin bensa-autot, hän sanoo.

BMW X5 30d xDrive Aut vm.2014
Moottori: 2990 cm3, R6, turbo
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Vetotapa: neliveto
Vääntö: 560 Nm
Tehot: 260 hv
Keskikulutus: 6.2 l/100 km
Co2-päästöt: 162-164 g/km
Mitat: pituus: 4886 mm, leveys 1938 mm, korkeus 1762 mm, akseliväli 2993 mm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.9 s, huippunopeus 230 km/h,
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 34 800 €

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *