Kaasujalka

Koeajo Kia Niro 1.6 GDI Hybrid – Perushybridi lehtorille

Julkaissut:

|

14.10.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Niro 1.6 GDI Hybrid – Perushybridi lehtorille

Neljäs sylinteri riittävään kuutiotilavuuteen yhdistettynä tekee mielestäni lähes autosta kuin autosta riittävän mukavan peruskulkijan. Niin kävi myös uuden Kia Niro -perushybridin kanssa

En ole löytänyt syytä sille, miksi minun on niin vaikea tottua kolmesylinteristen ja turbolla ahdettujen 1-litraisten bensamoottorien pörinään ja kaasupedaalin kuminauhamaiseen käytökseen. Minusta vain neljäs sylinteri yhdistettynä vapaasti hengittävän moottorin riittävän isoon kuutiotilavuuteen tekee autosta ihan erilaisen.

Sellainen fiilis tuli jo pitkä aika sitten ajaessa 1.6-litraisella ja 4-sylinterisellä Renault Captur -lataushybridillä: kerta kaikkiaan se tuntui tyystin toiselta autolta kuin saman auton perusversio, 999-kuutioinen ja 3-sylinterinen pikkuturbo.

Niin kävi myös nyt Kia Niro 1.6 GDI Hybridillä, jota tosin lataushybridin sijasta liikuttaa ajon aikana itseään lataava perushybridi. Nirosta tosin ei ole ollut olemassakaan 1-litraista ja 3-pyttyistä versiota. Joskus 2010-luvulla koeajoin kuitenkin 3-sylinterisen ja 1-litraisen Kia Kia Cee’din. Uskoisin, että Nirokin vastaavalla moottorilla tuntuisi ihan erilaiselta kuin nyt positiivisesti yllättänyt toisen polven malli.

Joku automies isolla A:lla voisi ehkä arvostella uutta Kia Niro HEV -hybridiä tylsän yllätyksettömäksi perusautoksi. Mutta näitä yllätyksettömiä Kia Niroja tehdäänkin vähemmän intohimoisille automiehille. Vaikkapa lehtoreille, joilla talousasiat ovat kunnossa, ja jotka haluavat vain äänettömän mukavan ja laadukkaan oloisen perusauton: asiointiin kaupassa, lasten kuskaamiseen harrastuksiin ja silloin tällöin pidempiin matkoihin kesämökille tai mummolaan. Sellaiseen ajoon uusi Niro Hybrid on oikein hyvä peli.

Turvallisen rohkea

Malliuudistuksen myötä uusi Kia Niro miellyttää myös hyvin toimeentulevan toimihenkilön tai opetusalan ammattilaisen silmää: se on nykymuodin mukaisesti edeltäjäänsä himpun aggressiivisemman näköinen.

 

LUE MYÖS: KOEAJO KIA NIRO PHEV – LATAUS-NIRO ON LEPPOISA KOKONAISUUS

Pulskemman oloinen ensimmäisen polven Kia Niro oli kuin tavaratalon vaateosaston kalliimmasta päästä asunsa ostanut tilintarkastaja.  Toisen polven Kia Niro muistuttaa vähän trenditietoisempaa Key Account Manageria, joka tekee vaateostoksensa edullisemmasta muodin erikoisliikkeestä, mutta kuitenkin nimenomaan erikoisliikkeestä.

Muotoilua voisi kuvailla turvallisen rohkeaksi.

Uuden Kia Niron keulan ilmettä hallitsee uusimman sukupolven Tiger Face -keula, sekä uudet Heartbeat-päiväajovalot.

C-pilari takaoven takana on vakiona korin värinen, mutta ylellisemmin varustetussa koeajoautossa sen väri oli musta. C-pilari toimii myös olennaisena aerodynaamisena elementtinä; ulkopinnan ja korin välisestä raosta johdetaan ilmaa takalasin laidoille, mikä taas vähentää ilman pyörteilyä ja ilmanvastusta.

Vaikka Niro on ulkomittojen osalta kasvanut maltillisesti, niin sisällä on tehostuneen tilankäytön ansiosta selvästi edeltäjää avarampi tunnelma.

Kolme eri versiota

Uutta Niroa on tarjolla kolmena eri versiona: perushybridinä (HEV), ladattavana hybridiä (PHEV) sekä täyssähköisenä mallina (EV).

Koeajoon saatiin 1.6-litrainen ns. itselataava hybridi, jossa on 43,5 kW sähkömoottori ja 1,32 kWh akusto, eli sähköllä ajetaan vain pieniä pätkiä kerrallaan.

Nirostakaan ei tule enää tarjolle pelkällä polttomoottorilla kulkevaa mallia. Kian tavoitteena kun on polttomoottoreiden valmistuksen lakkauttaminen vuoteen 2035 mennessä.

Jos nyt pitäisi ostaa Niro, niin ottaisin tämän itselataavan perushybridin. Lataushybridi on useita tuhansia euroja kalliimpi ja perushybridikin on riittävän taloudellinen.

Uudistuneen Niron lataushybridin ja perushybridin lähtöhinnoissa eroa on noin 5500 euroa. Sillä rahalla osaa paljon bensaakin. Itse selvisin perushybridi-Nirolla koeajoviikon 5.0 litran keskikulutuksella, vaikka tuli ajettua 400 kilometrin rupeama Tampereelle ja takaisin 120 kilometrin tuntivauhdilla.

Kun ensin päätin pihistellä ja menomatkan ajoin enimmäkseen 100 kilometrin tuntivauhtia 120 km/h -nopeuden sijasta, kulutus näytti pysyvän ajotietokoneen mukaan 4.6 litrassa satasella, valmistajan ilmoitus 4.4-4.7 litran keskikulutuksesta 100 kilometrillä tuntuu poikkeuksellisen osuvalta.

Kun toistaiseksi ei ole mahdollisuutta ottaa lataussähköä omasta tolpasta ja pitkää matkaakin tulee välillä taitettua, tuntuisi hölmöltä pistää 5500 euroa lisää lataushybridiin.

Omimmillaan kaupungissa

Niro-perushybridin kyyti itsessään ei uskoakseni eroa lataushybridi-versiosta. En ole ajanut plug-in -versiota, mutta en usko sen tarjoaman kyydin eroavan juurikaan perus-Nirosta.

1.6-litrainen ja 4-sylinterinen bensamoottori käy äänettömästi pitkin matkaa ja kaikissa uusissa hybridi-Niroissa perusmallista alkaen on miellyttävän huomaamattomasti toimivat 6-lovinen DCT-automaattilaatikko.

Kia Niro Hybridillä ajaminen on ennen kaikkea vaivatonta. Omimmillaan se on kaupunkipyörityksessä.

140 hevosvoiman tehot kuulostavat perusajoon riittäviltä, mutta jyrkissä mäissä ja moottoritienopeuksissa puhti tuntuu ajoittain heiveröiseltä ja automaattilaatikko joutuu työskentelemään ahkerasti oikeaa lovea etsiessään.

Niro ei myöskään ole omimmillaan huonoilla teillä ja terävät kuopat tuntuvat jonkun verran ahterissa. Mutta ei Niro huonoillakaan teillä sietämätön ole, joskaan ei myöskään loistava.

Perusajossa ja sileillä teillä Niro on mukavan hiljainen ja vakaa ajettava, mutta ei karkeilla pinnoilla ja varsinkaan moottoritienopeuksissa täysin pärjää äänieristyksessä muutamille saman hintaluokan kilpailijoille.

Jo pelkästään 7 vuoden takuun myötä Kia Niro Hybrid on varteenotettava vaihtoehto autoihin vähemmän intohimoisesti suhtautuvalle toimihenkilölle.

 

Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT
Moottori: R4, 1580 cm3
Polttoaine: FHEV täyshybridi, bensa + sähkö, sähköajoa auttava akku 32 kWh
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: 6-lovinen DCT-automaatti
Akku: Hybridi: 1.32 kWh
Tehot: yht. 140 hv
Vääntö: 144 Nm
Co2-päästöt: 100–107 g/km
Keskikulutus: 4.4–4.7 l/100 km
Suorituskyky: Kiihtyvyys 0 – 100 km/h: 10.4 s
Huippunopeus 165 km/h
Mitat: pituus 4420 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2720 mm
Tavaratila 451–1445 l
Malliston hinnat alk. 31 324 €
Koeajoauton kokonaishinta varusteineen: 41 784 €

PLUSSAT
Edeltäjää houkuttelevamman näköinen
Vaivaton ajettava kaupunkiajossa
Taloudellinen

MIINUKSET
Rengasäänet karkeilla pinnoilla
Hieman puhditon isommissa nopeuksissa

JÄLKIMAKU. Tasaisen varma suorittaja. Pienet napinat tuntuvat lähtöhinnaltaan reilun 31 000 euron hintaisessa autossa vähän neulan etsimiseltä heinäsuovasta. Niro-perushybridin hankkiva lehtori ei joudu moottoritienopeuksissakaan korottamaan ääntään vaimolle eikä muksuille, eikä tällaisen auton ostaja yleensä tapaa hurjastella ryskäteillä. Kaikista Kia Niron kolmesta eri tekniikkavaihtoehdoista itse ottaisin tämän edullisimman perushybridin.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(5) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *