Kaasujalka

Koeajo Kia Niro PHEV – Lataus-Niro on leppoisa kokonaisuus

Julkaissut:

|

5.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Niro PHEV – Lataus-Niro on leppoisa kokonaisuus

Päällimmäisin tunne uudesta Kia Niron lataushybridistä oli leppoisuus ja isomman auton tuntu. Sitä oli mielenkiintoista verrata myös kesällä koeajamaani täyssähköiseen e-Niroon.

Koeajossa Kia Niro PHEV. Niro on mielenkiintoinen vaihtoehto jo 36 590 euron hankintahintansa takia. Se ei ole markkinoiden halvin pistokehybridi, eikä se ole katumaasturina eli crossoverina myöskään samanlainen järkäle kuin oikeaksi katumaasturiksi luettava, yli 44 000 euroa maksava  4-vetoinen Mitsubishi Outlander.

Koeajoon sain Business Luxury-varustellun version, joka maksaa lisävarusteineen 40 935 €. Edullisempiin mallivaihtoehtoihin verrattuna siinä on extraa mm. kuolleenkulman varoitusjärjestelmä, led-ajovalot, avaimeton käynti autoon, suurempi kosketusvärinäyttö ja tavallista laadukkaampi audiojärjestelmä.

Kuitenkin jo edullisimpaan LX-varustetasoon kuuluu iso määrä tärkeitä ja käyttökelpoisia varusteita: mm. aktiivinen kaistavahti, pysäköintitutka taakse, mukautuva vakionopeudensäädin ja automaattinen ilmastointi.

 

LUE MYÖS: KOEAJO KIA NIRO 1.6 GDI HYBRID – PERUSHYBRIDI LEHTORILLE

 

Varsin pieni kulutus

Matka-ajossa pääsin Nirolla mittarinkin mukaan 100 kilometriä keskimäärin 4.9 litralla. Se on hyvä luku, kun Niro on kuitenkin perusfarmaria tai sedania korkeampi crossover.

Ja muutenkin Plug-in Niro tuntui leppoisan ajon autolta.  Se nielee tien epätasaisuudet mukavasti ja sisätilatkin materiaalivalinnoiltaan tuntuvat laadukkailta.

Niro käyttää rinnakkaishybridijärjestelmää, joka vaihtaa polttoaine- ja sähkövoiman välillä tai hyödyntää samanaikaisesti molempia. Sen akku latautuu aina kuin vain on mahdollista. Järjestelmä reagoi saumattomasti ja sen tehokkuus on luokkansa huippua. CO2-päästöt ovat alhaiset, 88g/km. Kolme neljäsosaa akusta on hyödynnettävissä täysin sähköiseen ajoon. Viimeisen neljäsosan Niro käyttäytyy perinteisen hybridiauton tavoin.

Akku ei kuitenkaan pääse milloinkaan tyhjenemään kokonaan.

6-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto välittää moottorivoimaa tehokkaasti ja tuottaa dynaamista ajettavuutta suoralla ja nopealla vaihteensiirrolla. Niron hybridijärjestelmän kokonaisteho on 141 hv ja se antaa 265 Nm:n väännön. Niro kiihtyy vaivattoman tuntuisesti niin kaupunkiliikenteessä kuin maanteilläkin.

Kia Niro PHEV :llä pääsee halvalla, kun hyödyntää ahkerasti mahdollisuutta ladata sekä kotipistokkeesta että kauppakeskuksen ilmaista latauspistettä.

Niro on uudistunut niin sisä- kuin ulkopuoleltakin. Auto on saanut uuden keulamaskin lisäksi uudet etu- ja takapuskurit, alumiinivanteet sekä led-ajovalot eteen ja taakse. Sisällä puolestaan uutta on koko kojelauta jopa 7-tuumaista digitaalimittaristoa myöten.

 

Kia Niro 1,6 GDI Plug-In Hybrid Business Luxury DCT
Moottori: 1580 cm3*
Hybridijärjestelmän suurin teho: 141 hv
Hybridijärjestelmän suurin vääntö: 265 Nm
Huippunopeus: 172 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.8 s
Co2-päästöt: 86 g/km
Vaihteisto: automaatti
Kulutus: 1.4 l/ 100 km (ilmoitettu)
koeajo  4.9 l/100 km
Tavaratila: 324-1322 l
Mitat: pit 4355 mm, lev 1805 mm, kor 1545 mm, akseliväli 2700 mm.
Hinta: 40 935 €

Plussat
Vaivaton ja leppoisa ajettava

Miinukset
65 kilometrin toimintasäde sähköllä ei toteutunut

Jälkimaku
Jätti mielikuvan tasapainoisesta ja kohtuullisen äänettömästä C-segmentin katumaasturista. Ehkä kuitenkin päätyisin selkeästi halvempaan Niron perushybridiin.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *