Kaasujalka

Koeajo käytetty Chrysler Sebring – ”Se on rumaa, kun auto on koree”

Julkaissut:

|

10.10.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Chrysler Sebring – ”Se on rumaa, kun auto on koree”

Käytetty Chrysler Sebring, joka on taivaltanut matkaa 15 vuotta ja 195 000 kilometriä  yllätti mukavuudellaan. Senkin ratissa syntyy suuria ajatuksia kuten jenkkiautoissa yleensä.

Tuo vertaus suurten ajatusten syntymisestä suuressa amerikkalaisessa autossa on peräisin Heikki Hietamiehen romaanista ”Paha sauma”. Kirjassa salkkuherra ja johtaja Muhonen perustaa kehitysaluerahaston tuella farkkutehtaita työttömyyden riivaamiin pikkukuntiin eri puolille Suomea. Chrysler New Yorkerilla kruisaileva Muhonen on tietysti huijari, joka vain käyttää hyväkseen hyväuskoisia kunnanjohtajia.

Chrysler New Yorker oli komea ja maantielaiva, jota valmistettiin 14 sukupolvessa vuodet 1938–1996. Esimerkiksi vuosina 1974–1978 valmistetulla mallilla oli pituutta lähes 6 metriä. Viimeisinkin New Yorker oli 5,3 metriä pitkä.

Vuosina 1995-2010 valmistettu Sebring oli vain kalpea varjo New Yorkerista, reilusti alle viisi metriä pitkäkin.

Mutta eipä kilpaillut Sebring myöskään Mersujen ja muiden varsinaisten premiumautojen kanssa. Samaan hintaluokkaan osuivat Ford Mondeo, Volkswagen Passat ja Toyota Avensis.

Koeajoon saatua vuosimallin 2007 Sebringiä liikutti kuitenkin 2,4-litrainen vapaasti hengittävä ja nelisylinterinen bensamoottori. Eurooppalaisissa ja aasialaisissa kilpailijoissa bensamoottorit olivat 2000-lubulla pääasiassa enintään 2.0-litraisia. Hurja ajatella, että tuosta 2,4-litraisesta moottorista tehoa irtosi vain 170 hevosvoimaa, kun nyt 1-litraisistakin bensaturboista tehoa löytyy 125 hevosvoimaa.

Mondeon haastaja

Erityisesti aloin hihkua innosta, kun Petikon Vaihtoautomaan hintapyyntö Sebringistä oli vain 3400 euroa. Samanikäisistä eurooppalaisista ja japanilaisista kilpailijoista samoilla kilometreillä saa maksaa usein ainakin puolet enemmän.

Tätä kolmannen sukupolven Sebrginiä kehuttiin amerikkalaiseksi haastajaksi, joka tarjoaa yksilöllisyyttä. Onhan sen patakeula aika jyhkeä ilmestys, vaikka Sebringiä ei oikein voi sopusuhtaisen näköiseksi kehua. Jos muotimaailmasta haetaan vertauskuvaa, niin sitä voisi kuvata keski-iän ylittäneeksi mieheksi, jolla on Dressmanin pikkutakki, Gantin housut ja Pomarfinnin läskipohjakengät. Mielestäni toisen sukupolven Sebring oli sopusuhtaisempi ja ehdottomasti haastaja Mondeoille ja Passateille.

Mielikuva jenkkiautoista on aina ollut Suomessa kallis. Uutena koeajetun Sebringin lähtöhinta on vuonna 2007 ollut kuitenkin samaa tasoa kuin uusien Mondeoiden ja Passatien perusmallien, noin 30 000 euroa. Chrysler Sebring on kuitenkin ehdottomasti persoonallisempi ja ylellisemmän oloinen.  Kun päätoimittaja kruisaili sillä taloyhtiömme pihaan, olin aistivinani naapureiden tuijottavan sitä kuin kalliimpaakin dollarihymyä.

”Uuden Sebringin rattiin osaisi helpommin kuvitella arvokkaasti harmaantuneen herrasmiehen kashmirhuivi kaulassaan kuin kuluneeseen nahkatakkiin ja farkkuihin pukeutuneen kaverin”, kehui Ilta-Sanomat vuonna 2007.

Muhkean mukava

Sisustuksessa on käytetty paljon kovaa muovia ja se kyllä teki vaikutelmasta enemmän korealaisen kuin amerikkalaisen. Vaalea sisustus peltipaneeleineen ja valkopohjaisine mittareineen on kuitenkin ihan tyylikäs muovisuudestaan huolimatta. Viisarinäyttöinen kello antaa mukavan nostalgisen tuulahduksen. Pyöreän kattolinjan vuoksi pitkän kuskin pää osuu helposti ovenyläkarmiin. Itseni kaltaiselle 176-senttiselle persjalalle sitä riskiä ei kuitenkaan ole.

Yleinen ja perinteinen mielikuva amerikkalaisesta autosta on mukava, pehmeäjousinen ja kookas auto, jonka voimanlähteenä on suuri 6- tai 8-sylinterinen bensiinimoottori automaattivaihteistolla. Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon saatu Sebring oli kyllä automaattivaihteinen, mutta sylinterejä oli vain neljä. 2000-luvulla jenkkiautoja uudistettiin ja sopeutettiin eri markkina-alueiden toiveiden mukaisiksi.

Sebring ei koko- ja ikäluokassaan ole ihan kaikkein hiljaisimpia, mutta eivät ne moottorin ja renkaiden äänet haitaksikaan asti yllä. Se yllätti eurooppalaisella napakkuudelleen. Siinä on kuitenkin oman aikansa Passateihin ja Mondeoihin verrattuna ison auton tuntua. Kaikkiaan lähes 200 000 kilometriä ajettu Sebring on muhkean mukava matkavaunu. Ohjaus keskittää hyvin ja suuntavakavuuskin on hyvä. Sebringillä on helppo ajaa valtatiesuorilla, mutta eipä se hirveästi kallistele kaarteissakaan. Kaikkiaan ohjautuvuus on tarkka, eivätkä tuulenpuuskat Sebringiä pahemmin heiluttele.

2.4- litrainen bensamoottori ei tietysti ole ainakaan tämän päivän mittapuulla taloudellinen. Keskikulutukseksi kerrotaan kunniakkaat 8,9 litraa 100 kilometrillä. Ajotietokone näytti kuitenkin lukemaa 11.7 litraa.

Automaattivaihteistossa pykäliä on vain neljä, joten kierroksia kone kerää melkoisesti ennen kuin loota vaihtaa isompaa silmään. Silti meno on leppoisaa ja vaivatonta. Alusta on sopivan pehmeä. Ohjaus toimii moitteitta ja palauttaa hyvin.

Miehekäs valinta

Nettiautossa omistajat kehuvat vuolaasti tätä kolmannen sukupolven Chrysler Sebringiä amerikkalaisen mukavaksi ja helpoksi autoksi, jonka varaosatkin on edullisia.

Tosin niitä varaosia ei välttämättä kuulemma ole sitten ihan helposti saatavilla, ei ainakaan nopealla aikataululla. On siellä kyllä aika rumaakin palautetta, jossa sanotaan, että halpa osaa, mutta kallis ylläpitää.

Kaiken kaikkiaan se, mitä nyt itse päättelin, niin Sebringiä voidaan muiden Chryslereiden tavoin pitää luotettavuudeltaan keskinkertaisena mallina ja merkkinä. Se tarjoaa 3400 eurolla paljon muhkeaa ja näyttävää autoa. Näyttävä ei välttämättä tarkoita aina kaunista, eikä edes tyylikästä. ”Pohoojaalainen” sanonta kuuluu, että se on rumaa, kun mies on ”koree”. Korealla kai tarkoitetaan hienoa, kaunista tai värikästä.

Minusta Sebringiä voisi kehua enemmänkin rumankomeaksi kuin koreaksi autoksi. Tämän päivän mittapuulla se on myös sangen miehekäs valinta, ei missään nimessä naisellinen tai muunsukupuolinen auto.

Chrysler Sebring 4D 2.4 l, vm. 2007
Mittarilukema: 195 000 km
Moottori: R4, 2360 cm3
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuvetoinen
Tehot: 170 hv
Vääntö 222 Nm
Vaihteisto: 4-lovinen automaatti
Keskikulutus: 8.9 l/100 km
Co2-päästöt: 211 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10, 3 s
Huippunopeus 200 km/h
Mitat: pituus 4850 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2766 mm
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 3400 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *