Kaasujalka

Koeajo Audi A4 Avant 40g-tron – Premiumkyytiä kaasulla

Julkaissut:

|

27.9.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi A4 Avant 40g-tron – Premiumkyytiä kaasulla

Audi A4 Avant g-tronilla polttoainekustannus jäi satasella jopa 8,5 euroon, kun biokaasun keskikulutus oli 4,2 kg satasella ja koeajoviikolla biokaasun hinta oli pääkaupunkiseudulla 2.09 €/kg.

Audi A4 Avant g-tronilla huristelu tuntuu siis jopa melkoiselta “lottovoitolta”. Menee jo jankuttamiseksi taivastella EU-virkamiesten intoa estää biokaasun käyttö vuonna 2035. Biokaasun elinkaaripäästöt voivat olla parhaassa tapauksessa jopa negatiiviset. Biokaasulla toimiva auto voisi olla yhtä ympäristöystävällinen kuin sähköauto mutta halvempi.

Harvalla bensahybridilläkään pääsee edes 5,5 litran keskikulutukseen satasella. Ja jos pääseekin, niin polttoainelasku elokuunkin laskeneilla bensan hinnoilla on 11,55 euroa satasella. Puhumattakaan siitä, että Audi A4 Avant G-Tronin koeajoviikolla heinäkuussa 95E-bensan litrahinta oli jotain 2,3 euroa. Biokaasun hinta taas Gasumin pääkaupunkiseudun asemilla oli Audin koeajoviikolla 2,09 €/kg, ja Audilla pääsin matka-ajossa jopa 4 kg:n kulutukseen 100 kilometrillä, koeajoviikon lopussa kaasumittari näytti kulutukseksi 4,4 kg/100 km.

Jo yksi käynti Vantaalta Tampereelle ja takaisin toi ainakin omaan bensa-Mersuun verrattuna noin 15 euron säästön.

Audi A4 Avant G-tronissa on myös se hyvä puoli, että vaihtoehtoisesta polttoainejärjestelmästä ei tarvitse maksaa kuin nimeksi enemmän kuin perinteisestä bensa-Audista. Koeajetun Audi A4 Avant Progress Plus 40 g-tron S tronic-automaatin lähtöhinta oli 46 490 €, lisävarusteet nostivat loppuhinnan 48 165 euroon. Tehoa 2-litraisella bensiinillä ja kaasulla käyvästä TSFI-turbomoottorista löytyy 170 hevosvoimaa ja vääntöä 270 Newtonia.

Audi A4 Avant 40 TFSI MHEV S tronic -kevytybrdin arvioitu kokonaishinta ilman lisävarusteita on 44 491 €.

G-tronin Kaasutankit vetävät 17,3 litraa kaasua. Jos kaasu loppuu, meno jatkuu bensalla, jota tankki vetää 7 litraa. Jos kaasujalka ei ole raskas, A4 Avant G.tronilla pitäisi taivaltaa kaasulla ja bensalla yli 440 kilometriä.

Säästää luontoakin

Eikä se kaasu-Audin ekologisuuskaan missään nimessä huono juttu ole. Sen Co2-päästöt ovat biokaasulla ajaessa vain 105 g/km, vastaavalla 204-hevosvoimaisella ja 2-litaisella A4 Avant -kevythybridillä Co2-päästöt ovat 144 g/km. Pieneltähän se ero vaikuttaa näin ilmaistuna, mutta jo matkalla Helsingistä Lahteen kevythybridi tupruttelee ilmakehään Co2-päästöjä lähes 4000 grammaa enemmän. Puhumattakaan sitten polttoainekulujen säästöistä: kevythybridin keskikulutukseksi kerrotaan 6,3 litraa satasella. Jo 100 kilometriä tulee laskelmieni mukaan 4,5 euroa edullisemmaksi ajaa g-tronilla kuin kevythybridi-A4 Avantilla.

Audi on muiden VAG-konsernin merkkien, Volkswagenin, Skodan ja Seatin tavoin yksi harvoista automerkeistä joita valmistetaan tällä hetkellä kaasukäyttöisinä. Audi A4 Avant on kuitenkin ainoa koko rahan edestä premiumia tarjoavat automerkki- ja malli.

Se ei tietenkään ole konsernin, vaan enemmänkin EU-maiden niin sanottujen asiantuntija-auktoriteettien vika. Kovasti pitäisi päästä irti Putinin öljystä, mutta biokaasun puolesta ei EU:ssa lobata. Niin sanotun ”joutoheinän” tapaista raaka-ainetta siihen kuitenkin löytyisi Suomen pelloiltakin melkeinpä lakoamiseen asti. Kaasu-Audista kiittää niin lompakko kuin ympäristökin.

Kaasu-Audi ei poikkea ajettavuudeltaan saman mallin bensalla käyvästä vastaavasta perusversiosta. Ratti tuntuu mukavalta käteen ja ohjaustuntuma on audimaisen tarkka ja napakka. Kaasu-Audikin on isoilla maanteillä omimmillaan ja tarjoaa ison veljensä Audi A6:n fiilistä. Vain alusta tuntuu hitusen liian pintakovalta.

Täysin immuuni ei Audi A4 Avantkaan ole rengasäänille ja tuulensuhinoille, mutta riittävän hyvin ne pysyvät matkustamon ulkopuolella.

Voimalinja tuntuu varsinkin taajamissa ajaessa välillä liiankin viipyilevältä. Tosin tämä kaiketi on kaikkien VAG-konsernin kaksoiskytkinvaihteistojen ominaispiirteitä. Teknisestihän tämä A4 Avant juontaa juurensa jo vuoteen 2019 ja perusteellinen kasvojen kohotus tehtiin jo vuonna 2019.

Tekniset tiedot

Audi A4 Avant Progress Plus 40 g-tron S tronic
Moottori: R4, 1984 cm3
Polttoaine: kaasu & bensa
Vetotapa: etuvetoinen
Teho: 170 hv
Vääntö: 270 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.4 s
Huippunopeus: 210 km/h
Yhdistetty kulutus (kaasulla): 4,4–4,9 kg/100 km (valmistajan ilmoittama)
Biokaasun kulutus koeajon aikana 4,2 kg/100 km
Co2-päästöt: 105 g/km
Mitat: pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2820 mm
Tavaratila 415 – 1415 l
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 48 165 €, malliston hinnat alk. 46 490 €

PLUSSAT
Klassisen tyylikäs
Mukava ja jämäkkä ajaa, tunnokas ohjaus
Taloudellinen

MIINUKSET
Hiukan viipyilevä voimalinja
Vaatii suht ahkeraa kaasutankilla käymistä
Saa vain etuvetoisena

JÄLKIMAKU

Kaikkiaan hieno auto, jolla on edullista ja ekologista ajaa. Jos ylipäänsä olisi rahaa paljon ja pitäisi ostaa Audi, tämä biokaasulla käyvä A4 Avant g-tron olisi ehdoton valintani, enkä oikein muita Audeja edes miettisi. En rehellisesti sanottuna ihan ymmärrä, mitä lisäarvoa isompi ja selkeästi kalliimpi A6 Avant -malli oikeasti toisi, varsinkin kun sitäkään ei edes saa kaasuversiona. Kaasuautoa puoltaa myös dieseliä pienempi käyttövoimavero.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *