Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo XC70 – ”XC70 oli parempi, tää V90 on lelu”

Julkaissut:

|

11.8.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo XC70 – ”XC70 oli parempi, tää V90 on lelu”

Noin viestitti iäkkäämmän Volvo XC70 :nsä käytettyyn Volvo V90 Cross Country -malliin päivittänyt sukulainen. Ja todentotta: lähes 300 000 km ajettu ja 10 vuotta vanha XC70 henkii enemmän ”oikeaa” Volvoa kuin uudet 90-sarjan mallit.

 

Totuus ei löydy kaurapuurosta, vaan Suomi24 -keskusteluista. Ainakin mitä käytettyihin Volvoihin tulee.

”Jos on vanha hyvin toimiva Volvo, niin pitää ajaa vuodessa aivan hirveitä kilometrejä, että tulee vanhalla Volvolla ajo kalliimmaksi kuin vastaavan kokoluokan yhdelläkään uudella autolla”, töräytteli nimimerkki ”Halvalla pääsee” jo vuonna 2011.

Kun puhutaan Volvo-miehistä, niin silloin ei puhuta uusilla V90-malleilla ajavista markkinointijohtajista. Silloin puhutaan miehistä ja vähän naisistakin, joka ajavat jo ikääntyneillä, mutta hyväkuntoisilla Volvoilla.

Oikea Volvo-mies ei aja edelleen tuotannossa olevalla Volvo-mallilla, vaan jo mallistosta poistuneella Volvolla.

V70-mallimerkintä meni historiaan jo vuonna 2016. Eli tämän päivän V70-miestä voi jo pitää oikeana Volvo-miehenä. Oikea Volvo-mies ei siis ole vaikkapa jääkiekon liigavalmentaja, joka ajaa Volvo V90:llä.

Volvo-mies voi olla vaikkapa iäkäs suuren maatilan isäntä tai kartanherra, joka ei enää viitsi päivittää iäkästä Volvoaan uuteen, vaan pitää mieluummin huolta vanhasta.

Siinä missä ylivelkaantuneen rakennusyrittäjän iäkkäässä E-sarjan Väyrys-Mersussa helmat kukkivat ja pakoputki römpöttää, ovat kartanonherran farmari-Volvossa kori ja tekniikka yhä iskussa.

Mies- tai naisoletettu Volvo-ihminen on ehdottomasti myös merkkiuskollinen. Kun Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon saatiin Volvo XC70 vuosimallia 2012, auto tuntui ja näytti enintään 100 000 kilometriä ajetulta, vaikka mittarilukema oli jo lähes 300 000 kilometriä. Kaikesta päätellen tätä Volvoa on pidetty ja huollettu huolella.

R5 käy suloisesti

Oma isä ajoi Ford Cortinalla ja tohti ostaa Volvon vasta reilusti yli viisikymppisenä. No se olikin sitten hieno peli 1980-luvun alussa, 6-pyttyinen Volvo 244 -diesel. Sillä ukko ajoi kuolemaansa saakka, 21 vuotta.

On se vaan metka juttu, kun sen vanhan 5- tai 6 –sylinterisen Volvon dieselin soundin sellaisella paljon ajanut tunnistaa heti kättelyssä. Luotin kuulooni edelleen. Kuulostelin letkeää hörinää ja olin varma, että konepellin alla jyskyttää tuttu 5-pyttyinen ja 2.4-litrainen diesel. Volvo korvasi 5- sylinteriset ja 2.4-litraiset dieselit vasta vuonna 2014 turboahdetuilla 2-litraisilla rivinelosilla.

Meidän rouvalla oli aikoinaan 2.4-litrainen ja viisipyttyinen Volvo S40 -diesel. Se oli varsinkin kaupunkiajossa ihan sietämätön juoppo. Ehkä tämä 2-litrainen viisipyttyisyydestään huolimatta kuluttaa kuitenkin himpun vähemmän kuin 2.4-litrainen.

Pääsääntöisesti vaihtoautomarkkinoilla olevat XC70-mallit ovat nelivetoisia 2.4-litraisella ja 5-sylinterisellä dieselmoottorilla. Tehoja molemmissa vaihtoehdoissa on kuitenkin samat 163 hevosvoimaa ja vääntöä niinikään samat 400 Nm. Vaihtoautomaan ilmoituksen mukaan tämä D3 kiihtyy nollasta sataseen 10.2 sekunnissa sekunnissa ja huippunopeus on 200 km/h.

Suunnilleen samat suorituskyky ja vääntö ilmoitetaan samanikäisille 2.4-litraisille R5-diesleille. Automyyjästä riippuen tosin 2.4-litraiselle D3 ilmoitetaan ihan himpun vaatimattomampia suorituskykyarvoja.

Eli lähdetäänpä koeajolle ihan pelkällä perstuntumalla.  Koeajetun etuvetoisen Volvo XC70:n mittarilukema oli kunnioitusta herättävä.

Vähemmän nousukas

Tykkään tästä XC70 -mallista jo senkin takia, että iäkkäämmälläkin XC60-maasturilla on omasta mielestäni himpun enemmän nousukkaan imago.

XC70 ei leiki maasturia, vaan on juurevan kesämökki-ihmisen työjuhta, kartanohenkisyydestään huolimatta. Minusta se jäi turhaan XC60:n varjoon myyntiluvuissa. Ulkonäöltään XC70 on möhkälemäistä ensimmäisen sukupolven XC60-maasturia selväpiirteisempi.

Ajokokemus muistuttaa pitkälti V70-mallista jääneitä mielikuvia. Suurempi maavara ei käytännön ajossa juuri tunnu, ja ohjaus on tunnoltaan sekä kevyt että tarkka. Matkustamo on ilmeeltään hillitty ja tuntuu yhä laadukkaalta.

Ja vanhankin Volvon penkit edustavat edelleen automarkkinoiden mukavinta päätä. Volvo tarjoaa V70-mallia nelivetonakin myös ilman ulkoisia tunnusmerkkejä. XC70- kuoret vetoavat mökkeilijöihin ja muihin huonompia teitä lähinnä satunnaisesti ajeleviin. Maantieajossa XC70 ehdottomasti mukavampi kuin samanikäinen XC60 -maasturi.

Vaatimattomalle ja kuuttakymmentä lähentelevälle, omakotitalon rakentamisprojektiin taas ryhtyneelle vantaalaismiehelle tällainen 10 vuotta vanha XC70 voisi hyvinkin olla juuri se oikea peli. Ehkä varmuuden vuoksi kuitenkin vähän pienemmällä mittarilukemalla.

 

Volvo XC70 D3 Momentum Business A  vm. 2012
Mittarilukema: 279 000 km
Edellinen katsastus: 17.5.2022
Moottori: R5, 1974 cm3
Tehot: 163 hv
Vääntö: 400 Nm
Co2-päästöt: 159 g/km (auto-data)
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Keskikulutus: 6.1 l /100 km (auto-data)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.9 s, huippunopeus 205 km/h
Mitat: pituus 4823 mm, leveys 1907 mm (peilit taitettuina), korkeus 1547 mm, akseliväli 2816 mm
Tavaratila vähintään 575 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko Vantaa
Hinta: 11 900 €

 

Teksti ja kuvat Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *