Kaasujalka

Koeajo käytetty BMW 320d – Matkalla ”amis-Bemariksi”?

Julkaissut:

|

15.7.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty BMW 320d – Matkalla ”amis-Bemariksi”?

 

Vuorossa käytetty BMW 320d M Sport. Edes kahdeksan vuotta vanhasta 3-sarjan BMW:stä on vaikea kuvitella tulevaisuuden ”amis-Bemaria”, kun nelivetoista autoa liikuttaa 180-hevosvoimainen turbodieselmoottori ja 8-lovinen automaattilaatikko hoitaa ”pykältämisen” huomaamattomasti.

 

Tällä amis-Bemari -ilmaisulla en muuten sitten tarkoita kenenkään ylenkatsomiseksi. Päinvastoin. Omakin jälkikasvu on käynyt ammattikoulun. Osaavia duunareita tarvitaan tässä maassa enemmän kuin kulttuuriantropologeja ja taivaanrantaa maalailevia maistereita.

Enemmän tämä amis-Bemari tulee siiitä, kun eräs tuttava sanoi, että ”kaikista 3-sarjan Bemareista tulee lopulta amis-Bemareita”, Tämä oli muunnelma loppuun kulutetusta sanonnasta ”Kaikista autoista tulee lopulta Opeleita”.

Tuohon amis-Bemari -käsitteeseen kuuluu se, että entisinä aikoina 3-sarjan Bemarit olivat järjestään takavetoisia, bensamoottorisia ja manuaalivaihteisia. Niitä sitten enemmän ajettuina ja iäkkäämpinä ostivat usein ammattikoulusta valmistuttuaan leivänsyrjään päässeet nuoret miehet. Tehokkaalla takavetoisella Bemarilla sitten oli tapana päästää perä irti talvisilla teillä.

Nyt tällaiset 2010-luvun alkupuolen 3-sarjan Bemarit ovat enimmäkseen nelivetoisia, dieselmoottorisia ja vieläpä aika usein myös hienostuneella 8-lovisella automaattilaatikolla varustettuja. Vaikea kuvitella, että tällainen auto palvelisi nuorten kollien ”ramirassina”.

Käy yhä nätisti

Pitkän johdatuksen jälkeen onkin hyvä lähteä ottamaan tyypit BMW 320-dieselillä vuosimallia 2014. Dieselmoottorihan käy ainakin lämmettyään nätisti kuin mikä. Ainoa voimakkaampi äänenlähde varsinkin moottoritienopeuksissa karkealla asfaltilla ovat isot pyörät.

Hyvällä asfaltilla iäkkäämmälläkin 3-sarjan Bemarilla mennään todella miellyttävästi. Sähkötoimisen ohjauksen tunnottomuutta voi säätää jäykemmäksi vääntämällä sport-asetus plus-asentoon. Edellisestä mallista kasvanut akseliväli tekee kyydistä entistäkin vakaampaa. Sport-alusta nielee edelleen tien epätasaisuudet moitteetta.

123 000 kilometriä ajetussa ja hyvin huolletussa 8 vuottakin Bemarissa kilometrit eivät vielä juurikaan tunnu. Ajoasennon tällainen 176-senttinen äijänkäppänä saa erinomaiseksi ja hallintalaitteissa on jämäkkä tuntu: kaikki toimii kuten pitääkin.  8-lovinen automaattilaatikko toimii kuin unelma: pykälien vaihtoja ei oikein edes huomaa.

Ajaminen on niin helppoa ja mukavaa, että sitä voisi sanoa vähän tylsäksikin. Mieleen tulee naiset, jotka tylsään ukkoon väsyttyään etsivät oikean jätkänroikaleen.

Koeajolenkin aikana dieselin litrahinta oli taas pitkästä aikaa painunut perinteisestä ysivitosbensaa halvemmaksi ja tämän Bemarin pitäisi ainakin ilmoituksen mukaan mennä satanen 4.8 litralla.

Ei ole ”pappa-Bemarikaan”

Tuskin tämä nelivetoinen diesel-Bemari automaattilaatikolla muuttuu tulevaisuudessakaan ”ramirassiksi”.Mutta ei tästä oikein ole pappa-Bemariksikaan, eiköhän se paikka ole varattu vitossarjan Bemarille.

Antaa omistajien puhua. Parhaiten tunnot koeajetusta Bemarista tiivistää Nettiauto.comissa mies Kellokoskelta. Näin hän kirjoitti 9.2.2015: ”BMW 320d A M-Sport hakee vertaistaan! Aivan mahtava teho/vääntö suhde. Kun ei ota “karvalakkimallia”, niin ajomukavuus on taatu 5/5!”.

Käyttäjien arvioita BMW 320;n eri-ikäisistä ja erilaisista malliversioista Nettiauto.comista löytyy kaikkiaan, valtaosa kokemuksista on vuosimallia 2008 vanhemmista autoista. Tämä kertoo, että 3-sarjan Bemari on erittäin suosittu auto vaihtoautomarkkinoilla. Nettiauto.comissa 3-sarjan Bemareita on myynnissä kaikkiaan 953 kappaletta, niistä vuosimallia 2008 tai sitä tuoreempia on 682.

3-sarjan Bemareiden hintapyynnöt vaihtoautomarkkinoilla ovat ihan järjellisiä, mutta totta kai niissä on selvästi imagolisääkin. Kun en kuitenkaan enää viitsi maksaa merkistä imagolisää, niin uskoisin löytäväni kymppitonnin halvemmalla ihan riittävän mukavan Mondeon tai Passatin.

Omalta kohdaltani totean takavuosien Idolls-tuomarin tavoin; ”Tää näyttää hyvältä ja tää tuntuu hyvältä, mutta en äänestä jatkoon.”

Mutta kolmekymppinen ”key account manager” saa tästä Bemarista 22 400 eurolla oikein hienon dieselin nelivedolla ja ripauksen vielä statustakin päälle.

Käy aina kaupaksi

Vaikka diesel tänä päivänä tuntuu olevan varsinkin ekoihmisille melkeinpä kirosana, niin käytetylle 3-sarjan diesel-Bemarille löytyy aina ostajansa.
–Ostaja saa aika hienon auton siedettävällä budjetilla. Mitä kauemmas etelästä mennään, sitä paremmin 3-sarjan Bemarkin käy dieselinä kaupaksi. Etelässä ja pääkaupunkiseudulla se tekee paremmin kauppansa bensamoottorilla jo suhteellisen kalliin dieselveronkin takia, sanoo myyntipäällikkö Teemu Horkama J. Rinta-Joupin Helsingin toimipsteestä.

Korimalliakin enemmän 3-sarjan BMW:n haluttavuudessa painaa varustelu.
– 3-sarjan BMW on selkeästi 20-30 -vuotiaiden miesten auto, vähän kuten Audinkin S Line ja Mersun AMG-versiot. Vähänkin iäkkäämpi tai varakkaampi ostaja päätyy 5-sarjan BMW:hen. Iäkkäämmillä jo ajoasentokin ratkaisee, 3-sarjan BMW:n penkeissä laskeudutaan isompaan 5-sarjan malliin matalammalle ja sekin voi ratkaista, jos on pientäkin selkävaivaa, Horkama sanoo.

Nelipyörän Lahden liikkeen vaihtoautopäällikkö Jere Issakainenkin myöntää, että ”harvemmin 3-sarjan Bemaria vanhus ostaa”.
–Ja mitä pienempään malliin mennään, sitä vaikeammaksi menee dieselin myynti,

3-sarjan BMW menee kuitenkin aina kaupaksi, lopulta myös dieselinä, Issakainen sanoo.

 

BMW 320d A xDrive M Sport vm. 2014
Mittarilukema: 123 000 km
Moottori: R4, 1995 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Tehot: 180 hv
Vääntö: 380 Nm
Keskikulutus: 4.8 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 125 g/km
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Vetotapa: neliveto
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,6 s
Huippunopeus 228 km/h
Mitat: pituus 4620 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1429 mm, akseliväli 2810 mm
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 21 890 €

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *