Kaasujalka

Koeajo käytetty Audi A7 3.0 TDI V6 – Tule syntisten pöytään

Julkaissut:

|

1.7.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Audi A7 3.0 TDI V6 – Tule syntisten pöytään

 

Audi A7 3.0 TDI V6 Quattro vuosimallia 2016 on tämän päivän mittapuulla syntinen auto. Kutsu oli kuitenkin vastustamaton. ”Tule luoksemme, pöytä on jo katettu.”

 

Lähtökohtana Audilla oli alun perin tehdä A6-sedania näyttävämpi ja nuorekkaampi versio ja repiä siitä lisähinta vakiomalliin verrattuna. A7 on useita senttejä A6 sedania pitempi ja muutamia senttejä 3,5 cm matalampi.

 A7:n perän muotoilu on ollut alusta saakka makukysymys. Se vetoaa nuorempiin ja iäkkäämmät herrasmiehet taas valitsevat konservatiivisemman A6-sedanin.

Itse kuuluun asiaan perehtymättömiin, joiden mielestä A7:n muotoilu on hyvin samankaltainen kuin A5 Sportbackissa.

Vielä vuonna 2016 sähköautot olivat utuista tulevaisuutta, eikä tehokkaan ja ison diesel-coupen tuonti Saksasta ollut suuri synti. Nettiautossa näitä A7-malleja oli huhtikuun jälkipuoliskolla myynnissä 139 ja niistä peräti 115 oli dieseleitä. Ja niistä 115:stä peräti 113 oli nelivetoisia.

Eli nuorekkaat ihmiset ovat hakeneet tehokasta ja riittävän tilavaa coupea.

Vääntöä riittää

Kaasujalka otti maistiaiset 161 000 kilometriä ajetulla vuosimallin 2016 Audi A7 Quattrolla. Nelivetoista isoa coupea kuljettaa tuplaturbolla ahdettu 3-litrainen V6-dieselmoottori.

Voimanlähteen 320 hevosvoiman teho ja 650 Nm:n vääntö yhdistettynä ilmajousitukseen, kahdeksanportaiseen S-tronic -automaattivaihteistoon ja Quattro-nelivetoon on äärimmäisen vakuuttava kokonaisuus.

Että tuntui hyvältä polkaista kaasupedaalia, joka tuntuu kuuntelevan kuljettajan jalan reagointa herkällä korvalla. Sehän on selvä, että muhkea 181 000 kilometrin mittarilukema ei muuta tällaisen hyvin huolletun auton ajofiiliksiä millään tavalla. Tehokkaalla autolla ei jää muiden jalkoihin, mutta ajaminen pysyy samalla arvokkaan vähäeleisenä: hallintalaitteet toimivat erittäin helposti ja vaivattomasti.

Ohjaus on tunnokas ja tarkka. Ilmajousitettu alusta toimii fantastisesti ja mukulakivikadut eivät munaskuita ravistele. Tällaisella isolla coupella on ilo taittaa matkaa missä tahansa. Pitkätkin matkat sujahtavat kuin siivillä. Vääntöä riittää alusta alkaen, kun pienemmissä moottoreissa joutuu huippuvääntöä yleensä odottamaan 2000 kierroksen paikkeille. Tuplaturbodieselillä ajo on leppoisaa ja pakotonta.

”On hauskempaa meillä”

Oma lukunsa on tietysti sitten se, kenellä on varaa tällaista autoa kunnossa pitää, jos ongelmia tulee. Kuten eräs tuttu vaihtoautokauppias sanoi Audi A8-edustussedanista : ”Kyllähän joka jätkä uuden A8:n ostaa, mutta käytettynä sen ostaa vain tosi rikas.”.

Eli, jos ongelmia tulee ilmajousituksen kanssa, niin ihan halpaa ei korjaaminen ole. Vaan eiväthän ne ongelmatkaan aina kirkossa kuulutettuja ole. Kallis vaihtoauto on mitä suurimmassa määrin ”uskonasia”.

Tuoreen ja kattavan saksalaisen GTÜ-katsastustilaston mukaan Audi A7 Sportback on listan vähävikaisimpia autoja.

Katsastustilastot eivät tietenkään kerro muista kuin auton liikenneturvallisuuteen vaikuttavista vioista. Moottorin tai vaihteiston viat eivät katsastustilastoissa näy. Ja monet katsastuksen läpimenemisen estävätkin viat voivat olla helposti ja halvalla korjattavissa.

Kuten eräs tuttu katsastusmies sanoi: ”Kun ostat johonkin hienoon merkkiin yhden nivelen, ostat niitä Fiatiin kokonaisen pussillisen.”’

 Nettiauto.comin käyttäjäkokemuksista löytyy kaksi lohdullista tarinaa ja yksi kauhukokemus. Tosin kokemukset ovat koeajo-Audia iäkkäämmistä malleista. Kommenteista ei myöskään ilmene, millä moottorilla nämä autot on varustettu.

”AUDI A7, 2011, Viistoperä. Ehdottomasti paras auto, jonka olen omistanut. Ainoa miinus hinta ja ylläpito, mutta nekin yleisesti kohtuulliset kuitenkin ja verrattuna mitä tuohon hintaan saa niin täytyy kuitenkin todeta, että rahoilleen saa kyllä vastinetta.”

Mies, Nurmijärvi, 25.05.2018

”AUDI A7, 2012, Viistoperä. Luotettava peli. Tehoa julmetusti ainakin tässä tuplaturbossa ja kulkee vähällä.”

Timo, Vantaa, 10.12.2020

”AUDI A7, 2012, Coupé. Surkea auto hintaansa nähden. Eritoten jos autossa on S-tronic vaihteisto, niin suosittelen kiertämään kaukaa, sillä ko. vaihteisto ei parhaassakaan tapauksessa paljon yli 200t km kestä. Omalla kohdalla vaihteisto korjattiin kahteen kertaan. Ensimmäisen kerran noin 140t km kohdalla ja toisen kerran noin 210t km. Audin kanta osiaan oli, että “kyllä näitä menee” ja “autoa ei tulisi ryömittää, että kytkimet ei kulu”. Aivan. Vaihteisto suurin esimerkki, joka ei kestänyt, mutta kyllä sai olla korjaamassa muiltakin osin vähän väliä. Hieno auto kaikin puolin ja erittäin mukava ajaa, mutta luotettavuus ala-arvoinen.”

Mies, Vantaa, 08.12.2021

Ilonkieltäjät voivat saarnata maailmanloppua, mutta oman ajovaikutelmani muhkealla A7:lla 3.0 V6 TDI Quattrolla voisi tiivistää Erika Wiikmanin Syntisten pöytä -hittibiisin sanoihin: ”Mä lupaan että on hauskempaa meil’ jotka löytää syntisten pöytään.”

A7 vai A8?

Audi A7 on virallisen selityksen mukaan Audin vuodesta 2010 lähtien valmistama urheilullinen fastback-korinen edustusluokan automalli, joka perustuu Audi A6:een. Koska toinen on ”pappamaisen” konservatiivinen sedan ja toinen sporttisen ärhäkkä iso coupe, ne eivät kuitenkaan kilpaile samoista ostajista.

Käytettyjen autojen markkinoilla koeajetun A7 3.0 TDI Quattron kanssa samoissa hinnoissa kilpailee myös Audin A8-edustussedan. Raisiolaisessa Visa-Autossa oli myynnissä Audi A8 Lang 3,0 V6 TDI Quattro A Executive vuosimallia 2017. Huppuvarustellun A8- limusiinin mittarilukema oli 170 000 km ja hintapyyntö 49 990 €.  Tämä Audi oli otettu käyttöön syksyllä 2016, vaikka se on vuosimallia 2017.

Visa-Auton A8:n tehot olivat 259 hevosvoimaa. Koeajetun, niinikään huippuvarustellun Audi A7 3.0 V6 TDI Quattron tehot taas ovat 320 hevosvoimaa. Tämäkin auto on rekisteröity jo vuoden 2015 puolella, vaikka se on virallisesti vuosimallia 2016.

A7:n ja A8:n ostajilla on autojen samankaltaisuuksista huolimatta ihan eri profiili, ne eivät kilpaile samoista ostajista. A8-sedan on ennemminkin elegantti auto hienoilla ajo-ominaisuuksilla ja varusteilla. Sen ostaja on todennäköisemmin ehkä vanhempi herrasmies, kun taas A7:n ostaja hakee autoltaan sporttisuutta, sanoo autotalon johtaja Miikka Lännistö Visa-Autosta.

Lännistö uskoo, että A8 ja A7 ostetaan myös erilaiseen ajoon.

–Kun A8:lla nautiskellaan huippuvarustelusta ja ”smoothista” kyydistä isoilla teillä, on A7 imagoltaan enemmän bulevardiauto.

 

Audi A7 3,0 V6 Biturbo TDI 235kW Quattro Tiptronic S Line
Vuosimalli: 2016 (käyttöönotto 6.8.2015)
Mittarilukema: 161 000 km
Moottori: V6, 2967 cm3, tuplaturbo
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Polttoaine: diesel
Vetotapa: neliveto
Tehot: 320 hv
Keskikulutus: 6.3 l/100 km
Co2-päästöt: 167 g/100km
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko
Hinta: 44 800 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *