Kaasujalka

Koeajo käytetty Ford Street Ka – Tubettajan roadster

Julkaissut:

|

8.1.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Ford Street Ka – Tubettajan roadster

Minusta on aina mukava mietiskellä, minkälainen auto millaisellekin ihmiselle sopii. 17 vuotta vanha avokattoinen Ford Ka voisi olla oikea auto vaikkapa aloittelevalle tubettajalle.

Miksi sitten tubettajalle? No kun näitä tämän päivän nuorison muotiammatteja mietiskelin, niin ensin tietysti vanhan liiton miehenä päädyin mainosalaan. Mutta sitten aloin epäillä, onko koko mainosalaa perinteisessä mielessä enää edes olemassa. Eivätkös kaikki nyt mene sosiaaliseen mediaan? Miksi maksaa sosiaalisesta mediasta megaluokan palkkaa jollekin copywriterille tai artdirectorille, kun olohuonettaan ”instassa” ja ”facessa” esittelevä pissis-tyttö tai skeittari-poika kiinnostaa samanikäisiä massoja enemmän? Puhumattakaan sitten tuotoksiaan Youtubeen lataavista ”tubettajista”.

Nämä tubettajathan ovat nyt erilaisten television kykykilpailujenkin tähtiä.

Mutta tietenkin tubettajankin pitää aloittaa jostain. Ja ennen kuin hän pääsee kunnon ansioille, hänellä ei tietenkään ole varaa räyhäkkään uuteen avo-Bemariin tai avo-Audiin. Toisaalta trenditietoisen tubettajan imagoon ei myöskään istu ikäloppu rättikattoinen Opel Astra, ei oikein ruosteinen vanha avo-Golfikaan.

Kun päätoimittaja kurvasi pihaan kirkkaansinisellä ja erittäin siististi pidetyllä rättikattoisella Ford Ka:lla, niin ymmärsin heti, että tässä sitä olisi aloittelevalle tubettajalle oiva peli. Onhan se sentään pieni roadster ja avoauto. Street Ka on muutenkin persoonallisen näköinen peli. Espanjan turistirysissä tällaista rättikattoista Ford Ka:ta ovat vuokranneet varakkaammatkin.

Vuonna 2003 esiteltiin koeajoonkin saatu Ford Street Ka -nimeä kantava avoauto sekä Sport Ka -nimeä kantava kolmiovinen. Street Ka:han oli saatavilla ruutia enemmän kuin perus-Ka:n 1.3 –litraisen tarjoamat 75 hevosvoimaa.

Oho, ohjaustehostin!

Eli ei muuta kuin menoksi.  Koeajoon saatu Ford Street Ka on pienikokoinen 2-paikkainen avoauto 1.6-litraisella vapaasti hengittävällä bensapannulla.  Mittarilukema oli 158 000 km. Moottori käy karkeasti ja sisustus on muovinen. Tällä autolla ei totisesti ajeta huomaamattomasti ylinopeuksia. Mutta kun rengasääniin ja karkeisiin moottorisoundeihin tottuu, niin sileällä asfaltilla tasakaasulla ajaessa auto tuntui jopa siedettävältä.

Ohjaus on nopea ja tarkka, eikä ainakaan ylitehostettu. Kääntyminen oli yllättävän kankeaa näin pieneltä autolta. Pihasta ulos sompaillessani varmistinkin päätoimittajalta, oliko autossa ylipäätään ohjaustehostinta. No kyllä kuulemma oli.

Bensamoottori on tämän päivän mittarilla todella vanhanaikainen: vapaasti hengittävä ja nelisylinterinen. Vaikka kuutiotilavuus on 1600 cm3, niin tehoa löytyy hikiset 95 hevosvoimaa. Johan uuden Ford Fiestan 1000-kuutioisesta ja 3-sylinterisestä bensaturbostakin tehoja on revitty 125 hevosvoiman verran.

Mutta silti tämä Street KA:kin vääntää yllättävän mukavasti ja kulkeekin yllättävän iloisesti. Parasta on kohtuullinen vääntö. Ajossa tuntuu, että sitä löytyy Ka:sta enemmänkin kuin 135 Newtonia. Vaihdekepin nuppi on pyöreä alumiinipallo, josta saa hyvän otteen. Tiheästi välitetty 5-lovinen manuaalivaihteisto sai aikoinaankin kehuja lyhyistä, täsmällisistä ja kevyistä liikeradoista.

Kesällähän tällainen pieni avoauto on parhaimmillaan, kun katon voi viikata takakonttiin.

Aikoinaan samanlainen auto on voinut olla rikkaan espoolaispomon tennistä pelaavan tyttären auto tai tyttöystävän, vaimon, tai rakastajattaren kauppakassi. Ehkä sellainen on ollut myös mainostoimiston yhteyssihteerin menopeli tyttöporukan kesäisiin rientoihin. Ja nyt siis on aika kierrättää se tubettajalle.

Ainakin persoonallinen

Vaikka päätoimittajan kurvatessa sinisella avo-Ka:lla pihaan pahantuulisuuteni suli hetkessä, niin ei sitä nyt voi ihan pelkkänä vitsinäkään ottaa. Tietenkin se on äänekäs ja karkea menopeli, mutta myös yllättävän napakka ajettava. Vaikka ajoin vähän liian lujaa Tikkurilan keskustassa hidasteeseen ja korvissa pikkuisen paukahti, niin yllättävän vähän röykkyisemmälläkään tiellä korista irtoaa ylimääräisiä ääniä.

Bensapihiksi vanhaa Ford Street Ka:ta ei voi kehua. Autoliikekin ilmoittaa yhdistetyksi kulutukseksi kaunistelematta 7.9 litraa satasella, joka on näin pienelle autolle melko paljon. Co2-päästötkin ovat kaukana tämän päivän perushybridienkin luvuista, Ka tupruttaa ilmaan hiilidioksidia 189 grammaa kilometrillä.

158 000 kilometrin mittarilukema on kuitenkin kohtuullinen ja mitä luultavammin tämän Ka:n ostaja ei iske käsiään siihen itseensä.

Varmasti Ka:n ulkonäkö on aikoinaan jakanut mielipiteet voimakkaasti. Mutta miellyttipä sen muodot silmää tai ei, niin persoonallisen näköinen tämä vanha avo-Ka joka tapauksessa on. Ja sehän kai on tämän päivän some-kansalle se ykkösjuttu. Jos muotoilun kanssa pystyy elämään, niin tätä Ka:ta voi vain suositella. Hinta & laatusuhde kyllä kohtaavat.

Matala painopiste ja auton ulkomittoihin nähden suuri akseliväli tekee alustasta toimivan. Kuljettajan penkin säädöt olivat riittävät tällaiselle 177-senttiselle persjalkapättärälle, mutta ainakin 190-senttiselle päätoimittajalle ne riittäisivät juuri ja juuri.

Jos muotokieli miellyttää, eivätkä karkeat rengas- ja moottoriäänet käy sietämättömästi korviin, niin ei tämä Ford Street Ka välttämättä ole huono ostos 3900 euron hintapyynnöllä. Ainakin tätä autoa on pidetty siististi.

 

Ford Street KA vm. 2004
Mittarilukema: 158 000 km
Moottori: R4, 1597 cm3
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Teho: 95 hv
Vääntö: 135 Nm
Yhdistetty kulutus: 7.9 l /100 km
Co2-päästöt: 189 g/km
Mitat: 3650 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1335 mm, akseliväli 2449 mm
Tavaratila 212 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,1 s
Huippunopeus 173 km/h
Myyjä: Auto-Planeetta, Espoo
Hinta: 3900 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *