Kaasujalka

Koeajo käytetty Chrysler 300C – Takatukkamiehen ”mörssäri!”

Julkaissut:

|

21.9.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Chrysler 300C – Takatukkamiehen ”mörssäri!”

Oikein tuli haikea olo, kun pääsi ajamaan 14 vuotta vanhalla Chrysler 300C :llä, jota kuljetti 3-litrainen V6 -dieselmylly. Tällaisella voisi ajaa vaikkapa takatukkaa suosiva yli viisikymppinen kiinteistövälittäjä Etelä-Pohjanmaalla.

Kun päätoimittaja ajoi meidän pihaan Chrysler 300C :llä vuosimallia 2007, jostain kumman syystä aivojeni hermoradat sinkosivat mieleeni välittömästi sanan ”mörssäri”.  Virallisesti ”mörssäri” on käytöstä pois jäänyt tykkityyppi, jota käytettiin pääasiassa kenttätykistössä.  Minähän olen kenttätykistön alikersantti ja muistelisin nähneeni jossain aliupseerikoulun kirjoissa kuvan toisen maailmansodan aikaisesta saksalaisesta Sturmtiger -rynnäkkömörssäristä. Olipa muuten järeän näköinen peli. Sittemmin mörssäreiksi on kutsuttu kuulantyöntäjiä.

Tällaisia panssarivaunun näköisiä autoja kun ei enää tehdä. Yli viisi metriä pitkä ja lähes 2000 kiloa painava farmari tulee ajasta, joka ei enää palaa. Tällaisella autolla on ehdottomasti sielu. Pakko olla, kun se taatusti erottuu Prisman parkkihallissa muista autoista. Mietin, minkälainen kuljettaja voisi parhaiten kuvata tällaista järeän pulleaa dollarihymyä, joka lienee lajinsa viimeisiä ainakin Suomessa? Vaikka Helsingin Sanomissa kuinka sunnuntaina 23. toukokuuta yritettiin väittää, että äijyys on mennyt pois muodista ja äijä-sanalla nykyään tarkoitettaisiin ketä tahansa tuntematonta ihmistä, niin Kaasujalka pitää kiinni vanhoista käsityksistä.

Äijiä on erilaisia ja yksi lajityypeistä tykkää isoista autoista. Tällaisella ”pata-Chryslerillä” ajaa ehkä hiukan pyylevä, yli viisikymppinen takatukkamies. Ehkä hänellä on mursunviiksetkin. Ammatikseen hän tekee kauppaa. Hän voi olla esimerkiksi yhden miehen firmaa pyörittävä kiinteistövälittäjä Etelä-Pohjanmaalla.

Karu sisustus myös plussaa

Edellinen omistaja oli koristanut keulan jyhkeää ilmettä vaihtamalla auton perusgrillin tilalle jonkin vieläkin jyhkeämmältä näyttävän tarvikemaskin. Tai en minä tiedä, oliko se tarvikemaski vai tavalla tai toisella jossain maassa alunperinkin autoon asennettu. Ihan piruuttani googlailin netistä, minkä vanhan auton tuo vaihtomaski toi mieleen. Osumaksi tuli mm. italialainen Lancia Ardea, joka oli tuotannossa vuodet 1939-1953.

Farmarimallina tämä ”Kraisu” 300 CC tuo mieleen myös ruumisauton, jos värinä on musta. Massiivinen jenkki herättää kunnioitusta ja sillä ei kehtaisi kyllä ajella Vihreiden puoluekokoukseen. Co2-päästöt 220 g/km eivät oikein natsaa hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekartta -suunnitelmaan, jonka mukaan päästöt pitäisi puolittaa vuoteen 2030 mennessä.

Eihän ”Kraisu” tosiaan ole sillä tavalla ajajan auto kuin saksalaiset BMW:t, Mersut ja Audit. Ajo-ominaisuudet voisivat olla täsmällisemmät ja jousituskin hitusen mukavampi. Niitäkin enemmän jää kaipaamaan ketteryyttä. Vaan senhän näkee jo sokea Reettakin, että näin massiivinen auto ei ole kotonaan ahtailla parkkipaikoilla. Joskus aikoinaan Helsingin keskustan Stockmannilla parkkiruudut olivat niin pienet, että taiteilemista riitti jopa tavallisella Saab 900:lla.

Sisustus on hiukan karu, tyyliltään melko tyypillinen jenkki. Karuuden hyvä puoli taas on helposti omaksuttavat hallintalaitteet. Kun en ole mikään tekniikan nero, niin nykyautoissa erilaiset näytöltä näppäiltävät sovellukset usein jopa vähän ahdistavat alkuun. Maahantuojien lehdistöihmiset niitä näpsyttelevät autoja esitellessään innoissaan, mutta itse omaksun niiden käytön usein itse koeajoviikon aikana kokeilemalla. Kaikkia sovelluksia en tunne edes tarvitsevani.

Tuppaan vähän ajattelemaan Topi Sorsakosken Ajomies-laulun tavoin: ”Ajomies älä kiirehdi suotta.”

Oman tien kulkijalle

Parasta ”Kraisussa” on sen 3-litrainen V6-dieselmoottori, omaa sukua Mercedes-Benz. Se sopii tähän autoon kuin Marimekon olkalaukku lettipartaiselle luontoaktivistille.  Tehoa ja vääntöä on riittävästi, vääntöä huikeat 510 newtonia. V6-mylly kuljettaa isoa auto ripeästi. Dieseliä kyllä palaa vähän enemmän kuin monilla samanikäisillä saksalaisilla premium-dieseleillä. Olen aikojen saatossa kuullut juttuja myös huoltojen kalleudesta.

Luotettavuudesta liikkuu erilaisia käsityksiä, eikä pelkästään myönteisiä. ”Luotettavuuden osalta kiitosta saa vain markkinoiden paras tiepalvelu.”, kirjoitetaan Autotalli.comissa.

Iltalehden sivuilta löytyy kuitenkin juttu miljoona kilometriä ajetusta Chrysler 300 cc-dieselistä. Omistaja kertoo: ”Yhdellä ja samalla Mercedeksen moottorilla koko matka.” Ja koeajetulla Chryslerillä oli ajettu vasta 233 000 km! Kyseessä on myös Suomi-auto, joten mittarilukema tosiaan pitänee paikkansa.

Melutaso on sama kuin kilpailijoilla, mutta 3-litraisen V6-dieselin hyrinä kuulostaa niin makoisalta, ettei paremmasta väliä. Kuten olen usein ennenkin kirjoittanut, V6-dieselin suloista hörinää pilaisi tuskin edes sen istuttaminen Lada Samaran kuoriin.

Muotoilu jakaa mielipiteet. Toisten mielestä se on linjakas, toisten mielestä mahtipontisuudessaan mauton. Enemmistä tämän päivän ihmisistä ei varmasti halua ajaa tällaisella ”mörssärillä”. En välttämättä minäkään, ja se taas johtuu siitä, että olen arkitodellisuudessa ihan liikaa riippuvainen yleisestä mielipiteestä. Kun puoli vuotta sitten aloin  lopetella tupakointia, menin nurkan taakse piiloon paheksuvilta katseilta. Jos jokin on varmaa, niin se, että tällaisen 14 vuotta vanhan Chrysler 300 cc:n ostaa tosimies, joka valitsee itse oman polkunsa.

Chrysler 300C Touring 3.0 V6 CRD XL
Vuosimalli: 2007
Mittarilukema: 233 000 km
Moottori: V6, 2987 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Tehot: 218 hv
Vääntö: 510 Nm
Yhdistetty kulutus: 8.3 l/100 km
Co2-päästöt: 220 g/km
Vaihteisto: automaatti
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.6 s
Huippunopeus: 230 km/h
Mitat: pituus 5015 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1560 mm, akseliväli 3048 mm
Tavaratila 630-1602 l
Myyjä: Auto-Planeetta, Espoo
Hinta: 8900 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota
Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *