Kaasujalka

Koeajo käytetty Audi A5 Cabriolet – Rouvan kanssa cappuccinolle

Julkaissut:

|

25.8.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Audi A5 Cabriolet – Rouvan kanssa cappuccinolle

Käytetty Audi A5 Cabriolet on oikea menopeli jo varttuneelle herrasmiehelle, joka haluaa piristää kesäpäivää ajamalla katto auki rouvan kanssa cappuccinolle merenrantakahvilaan.

Audi A5 Cabriolet vuosimallia 2010 ja 155 000 kilometrin mittarilukemalla sopii parhaiten ehkä hyvin asiansa hoitaneelle ja jo jäähdyttelevälle pk-yrittäjälle. Tallissa on ykkösautona ehkä uudenkarhea Audi A6 sedan, joten talviaikana tämä metallikattoinen cabriolet palvelee mahdollisesti rouvan torikassina.

Kun yli kymmenen vuotta vanha avoauto maksaa sentään yli 20 000 euroa, sitä ei osteta ihan pelkästään hupiajeluun kesäisinä päivinä. Toisaalta upporikkaat taas ostavat huomattavasti kalliimpia avoautoja.

En ajanut katto kiinni ollenkaan, mutta olen käsittänyt, että niin tehdessä pääntila edessä jää niukaksi. Toivottavasti tämän auton ostava pk-yrittäjä ei ole entinen koripalloilija ja rouvan hiuslaite korkealla kuin television Marge Simpsonilla.

Ajo-ominaisuudethan ovat jo ihan Audi A4:ssä mainiot. Vakioalusta näissä iäkkäämmissä A5-malleissa on kuitenkin jämäkämpi kuin A4:n vakioalusta. Tien pienet möykyt tuntuvat jo lyhyellä matkalla persauksissa hitusen liian voimakkaasti. Tasaisella asfaltilla ”losottelu” on kuitenkin yhtä juhlaa.

Maantiellä sivuikkunat ylös

Melutaso on riittävän alhainen, vaikka päästelin Hyrylän maisemissa aurinkoisena päivänä katto auki. Maantiellä nopeuden noustessa kannattaa nostaa kaikki sivuikkunat ylös, ettei kaikenlainen ilmanpyörteily pääse häiritseväksi.

Vaikka jousitus on kova, niin ei sitä epämukavaksi voi kuitenkaan haukkua. Ehkä eniten yllätti se, että kääntöympyrä on melko suuri.

Ohjaustuntumaa voisi kuvata lähes täydelliseksi, jos se olisi hiukan luonnollisempi.

Koeajetussa A5 Cabrioletissa on Multitronic-automaattivaihteisto. Käsitykseni mukaan se on ihan luotettava, en ole ainakaan lukenut niistä samantapaisia moitteita kuin DSG-kaksoiskytkinautomaateista. Audin mukaan Multitronic-vaihteistolla varustetun auton suorituskyky ja polttoaineenkulutus ovat verrattavissa vastaavanlaisen käsivalintaisella vaihteistolla varustetun auton arvoihin.

Moottorin ääni on nelipyttyiseksi suorasuihkutusmyllyksi miellyttävä ja meteli pysyy alhaisena normaalilla kierroslukualueella. Jo pelkkä 350 Newtonin vääntö tekee menosta leppoisaa.

Audin laadukas viimeistely materiaaleja myöten on jo tuttua juttua. Takaistuimella on kelvolliset tilat aikuisillekin. Se on hieno juttu, jos tämänkin Audin ostaja on se iäkkäämpi pk-yrittäjä ja herrasmies, joka kesäisenä päivänä haluaa viedä ajelulle myös juuri aikuisikään tulleet mukulansakin.

Ulkonäköä ja myös sisustusta voi kehua vain tyylikkääksi. Se varmasti painaa vaakakupissa, jos avoauto-ostoksille pk-yrittäjän kanssa tulee myös hänen rouvansa. Itsenikin valtasi pitkästä aikaa koronan keskellä kauan kaipaamani vapauden tunne, jonka luulin kadottaneeni jo ikiajoiksi.

Tekee kauppansa

20 000 euron hintaluokassa Audi A5:n kaltaisen cabrioletin luulisi olevan hankala myytävä. Pelkkiin kesäajoihin se on monelle liian kallis ja varsinaiset raharikkaat taas ostanevat tuntuvasti uudempia asfaltinrypistäjiä taikka sitten selkeitä klassikko-cabrioleteja.

–Kyllä avoautot kuitenkin tässäkin hintaluokassa kauppansa tekevät. Yleensä ne menevät ympärivuotiseen käyttöön, koska nykyaikaiset teräskatot ovat luotettavia ja toimivia. Luotettavia ja toimivia ovat kuitenkin myös  nykyaikaiset rättikatot. Olen katsonut netistä hintoja ja muiden käytettyjen autojen tavoin avoautojenkin keskihinnat tuntuvat pikkuisen nousseen koronan aikana. Kun ihmiset eivät ole päässeet reissaamaan, on sitten päivitetty venettä, moottoripyörää ja joissakin tapauksissa ehkä autoakin. Kun ei haluta kärvistellä masennuksessa kotona, niin ostetaan avoauto, jolla pääsee Helsingin Kaivopuiston tai Espoon Haukilahden rantaan vähän nauttimaan elämästä, autokauppias Jami Multisilta naurahtaa.

Myytyään ison liiketoimensa Kamuxille Multisilta on jatkanut Espoon Olarinluomassa autokauppaa pienimuotoisemmin. Avoautoja hän on aiemmin suosinut kesäisin omassakin elämässään.

–Ajoin melkein 10 vuotta Mercedes-Benz SL 320:lla vuosimallia 1994 ja sen jälkeen viisi vuotta Mersun 500 SL:llä vuosimallia 2002. Kun lapset olivat pienempiä, ajoimme aina sunnuntaisin Helsinkiin Kaivopuiston rantaan jäätelölle avoautolla. Nyt kun on veneet ja moottoripyörät, en enää oikein tunne suurempaa vetoa avoautoihin, Multisilta sanoo.

Audi, BMW vai Mersu?

Multisilta arvelee, että noin 20 000 euron hintaluokassa helpoimmin myytäviä avoautoja ovat 3-sarjan BMW:t.

– Silloin, kun Autosilta oli Pohjoismaiden suurin vaihtoautojen myyntipiste Espoon Juvanmalmilla, toimme 3-sarjan avo-Bemareita kesää kohti Ruotsista saakka. Toki myös Mersun ja Audin avomallit ovat hyvää myytävää. Vaikka avoautojenkin ostajat ovat melko merkkiuskollista joukkoa, niin jotakin tiettyä saksalaismerkkiä fanittava voi päätyä myös toiseen saksalaismerkkiin. Sen sijaan japanilaista Toyotaa ei BMW-asiakas juuri osta, eikä kauppaa tapahdu myöskään päinvastaiseen suuntaan, Multisilta naurahtaa.

Multisillalla itsellään on myynnissä juuri tässä noin 20 000 euron hintaluokassa varsinainen avoautoharvinaisuus: amerikkalaisvalmisteinen Opel GT vuosimallia 2008. Hintapyyntö on 17 800 €.

Suomeen avokattoista jenkki-Opelia tuli aikoinaan vain rajoitettu erä.

–Moni ei edes tiedä, että Opelkin on tehnyt tällaisen jenkki-GT:n. Auto on todella harvinainen, köyhän miehen Corvetteksikin kutsuttu. Kysyntää on ollut koko ajan, mutta ehkä se nyt vauhdittuu kaupaksi asti, kun alkaa avoautojen aika, Multisilta sanoo.

Avoautojen ostajat jakaantuvat kahteen eri leiriin myös tilantarpeen takia.

– Nelipaikkaisuus tietysti tuo A5 Cabrioletin lähemmäksi isompaa käyttäjäkuntaa, kaksipaikkaisen Audi TT-roadsterin ostajat ehkä ovat pariskuntia tai yksin eläviä. Avoautojen paras myyntiaika ulottuu vapusta juhannukseen.

Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI multitronic-autom.
Vuosimalli: 2010
Mittarilukema: 158 000 km
Korimalli: avoauto
Moottori: R4, 1984 cm3
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: multitronic-automaatti
Teho: 211 hv
Vääntö: 350 Nm
Yhdistetty kulutus: 7.4 l/100 km
Co2-päästöt: 174 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.5 s
Huippunopeus 241 km/h
Mitat: pituus 4625 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1383 mm, akseliväli 2751 mm
Tavaratila 320 – 750 l
Myyjä: Matin Rengas ja Auto Oy, Tuusula
Hinta: 21 890 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *