Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz GLA 250e – Valinnan vaikeus

Julkaissut:

|

23.8.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz GLA 250e – Valinnan vaikeus

Mercedes-Benzin ladattava hybridi GLA250e laittaa auton ostajan pään entistä enemmän pyörälleen, sillä suurin piirtein samalla rahalla on monia erilaisia käyttövoimavaihtoehtoja.

Me koeajoimme tämän uuden GLA:n heti maahan saapuessaan viime vuoden kesällä ja nyt tämän kertaiseen koeajoautoon oli asetettu jo monesta aiemmasta Mercedeksen koeajosta tuttu tekniikka. Molempien (MB CLA250e ja MB A250e sedan) koeajot ovat luettavissa meidän nettisivuilta. Kannattaa käydä tsekkaamassa.

Keulalla on 1.3-litrainen bensakäyttöinen turbomoottori ja sen kaverina 102-hevosvoimaa tuottava sähkömoottori. Järjestelmän yhteisteho on 218 hevosvoimaa ja 450Nm:iä.

GLA 250e:n kanssa samassa hintaluokassa on diesel ja sähköauto EQA. Ladattava hybridi vaatii lataamista, jotta siitä saa täyden hyödyn ja EQA:ssa on sähköauton haasteet. Diesel on tavallaan turvallisin valinta ja viime kesäisen koeajon perusteella hyvin taloudellinen ja ekologinenkin, sillä tuolloin kulutus jäi meilläkin 5.6 litraan.

Jokaisen auton ostajan on mietittävä omat autoilutarpeensa ja sen mukaan valittava oikea malli.

Viime kesäisen koeajon yhteydessä totesimme uuden GLA:n olevan oikein mainio ajettava, sillä tämä on ehkäpä enemmänkin vain korotettu viistoperä, joten ajodynamiikka on mukavan napakka. Korkeammille crossovereille tyypillistä huojuntaa ei tämän kohdalla tapahdu lainkaan. Ohjaus on tarkka ja tunnokas.  Jousitus saisi olla ehkä aavistuksen mukavampi, eikä yhtään haittaisi hivenen pienempi rengasmelukaan.

Kaikkien Mercedeksen mallien tapaan GLA:n kuljettajan ajoasento on erittäin hyvä ja kaiken kokoiset kuljettajat saavat varmasti mieleisen ajoasennon.

Mercedes-Benzin pienin crossover GLA sai tämän hyvin tutun hybriditekniikan, joka tekee autosta varsin pihin. Parhaimmillaan pelkällä sähköllä tällä pääsee tarkalla ajolla yli 60 kilometriä, mutta arjen tohinassa noin 50 kilometriä on mukavan vaivaton saavuttaa.

Ladattavan hybridin kulutus on lähes aina käyttäjäkohtainen. Ahkera lataaja saattaa päästä lähes nollakulutuksella kuin paljon moottoritietä ajavalla lukemat nousevat yli 7 litran satasella.

Mercedes-Benz GLA250e
Hinta alk: 45 978 €
Koeajoauton hinta varusteineen: 57 312 €
Moottori: 1332cm3
Teho: 160hv
Vääntö: 230Nm

Sähkömoottori:
Teho: 102hv
Vääntö: 330Nm
Vetokyky max: 1800kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.1s
Huippunopeus: 220km/h
Kulutus (valm.ilm): 1.2l/100km
Päästöt: 32g/km
Koeajon kulutus: 3.9l/100km

Plussat
Ajettavuus
Ajoasento

Miinukset
Bensamoottorin käyntiääni
Nelivetoa ei saatavana hybridin kanssa

Jälkimaku
GLA:n ladattava hybridi on mainio ja toimiva valinta autoilijalle, joka pystyy hyödyntämään latausta.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Range Rover Evoque P300e AWD – Tyylitietoisen pistokemaasturi
Koeajo Jaguar F-Pace P400e ladattava hybridi – Ylellinen ja tyylikäs
Koeajo Audi Q5 – Päivitetty painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *