Kaasujalka

Koeajo käytetty Ford S-Max – Tiukan budjetin minibussi

Julkaissut:

|

10.7.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Ford S-Max – Tiukan budjetin minibussi

12-lapsinen suurperhe maksaisi laskelmieni mukaan jo pelkillä lapsilisillä koeajamastamme vuosimallin 2006 Ford S-Maxista yli puolet. Kun jättää jommankumman vanhemmista ja osan lapsista kyydistä pois, mukaan kuski ja kuusi tenavaakin.

Tila-autot ovat menneet pois muodista, mutta eihän suurperhe mahdu muodikkaaseen crossoveriin. Kun viimeksi kirjoitin isosta tila-autosta, se taisi olla Chrysler Voyager ja ajat olivat silloin toiset. Iso tila-auto oli muotia ja sellainen ostettiin usein, vaikka perhe olisi pärjännyt farmarillakin. Tilava 7 hengen Ford S-Max vuosimallia 2006 muistuttaa noista ajoista.

S-Max muuten oli aikoinaan hyvännäköinen auto. Ja koska itse en juokse trendien perässä, niin mielessä kävi joskus itselläkin, että voisin sellaisen käytettynä ostaa.

Leppoisasti Suviseuroihin

No eihän S-Maxiinkaan todella iso lestadiolaissarjan perhe mahdu kokonaan ja yhdellä kerralla, mutta jos perheen lapsionni päättyy viiteen muksuun tai Suviseuroihin 12-lapsisestakin perheestä lähtee isän ja äidin mukana vain viisi pienintä, niin sitten tilaa on ihan toisella tavalla kuin Volvo V70-farmarissa tai Honda CR-V -maasturissa. Kun penkkirivejä on kolme ja takaluukku aukeaa takapuskurista kattoon, mahtuvat tavaratilaan myös varavaatteilla ja virsikirjoilla täytetyt putkikassit.

Kun isossa bensaturbossa on vääntöä 320 Newtonia, niin matka taittuu leppoisasti.

Mistä sain päähäni tehdä tuon laskelman lapsilisistä.

Ensimmäisestä lapsesta lapsilisää maksetaan 94,88 €, toisesta lapsesta 104,84 € ja kolmannesta 133,79 €. Neljännestä lapsesta maksettava lapsilisä on 163,24 € ja viidennestä sekä jokaisesta seuraavasta lapsesta 182,69 € kuukaudessa.  Laskin, että lapsilisät ovat kaikkiaan noin lapsiperheen lapsilisät ovat 1957,95 euroa, jos perheessä on 12 alle 17-vuotiasta ”hellantelttua”, eli tässä yhteydessä ehkä pikemminkin ”herranterttua”, joka kaiketi on tuon ”hellanteltun” alkuperäismuoto.

Koska koeajoon otetun vuosimallin 2006 Ford S-Maxin hintapyyntö on 3880 euroa, niin tällainen 12-lapsinen suurperhe maksaisi lapsilisillä autosta jo puolet.

Tämän ikäisen S-Maxin viiston konepellin alla jyrää yleensä nelisylinterinen 2-litrainen turbodiesel. Nyt saatiin koeajoon S-Max 2.5-litraisella ja 5-sylinterisellä bensaturbolla.

Tietysti nelisylinterinen turbodiesel on suurperheellisen valinta, sillä uskoisin, että alle 4000 euron hintaluokan autoja eivät raharikkaat ostele. 2.5-litrainen ja 5-pyttyinen bensaturbo ei tietenkään edes yritä olla taloudellinen: bensa ei ole halpaa ja yhdistetty kulutus on 9.4 litraa 100 kilometrillä.

Ei mikään taulutietokone

Vaikka 15-vuotiaan auton mittarilukema oli jo 250 000 kilometriä, niin kyydissä se ei juuri tuntunut. Isokokoiseksi tila-autoksi vanhakin S-Max meni talven moottoritienopeuksillakin Tuusulan moottoritiellä yllättävän vakaasti ja puhurien heiluttamatta, vaikka koeajoperjantaina satoi rännänsekaista lunta ja tuulikin jonkun verran.

S-Maxin ajettavuus poikkeaa samanikäisistä tila-autoista ajettavuutensa puolesta. Varsinkin S-Maxin silloinen isoveli Galaxy oli tyypillisempi iso tila-auto. S-Max on luonteeltaan varsinkin isolla bensamoottorilla hyvinkin sporttinen, eikä kallistele jyrkissäkään mutkissa. Alusta ei kuitenkaan ole kova, vaan S-Max säilyttää mukavuutensa kaikenlaisilla kuormilla.

Kun ohjaus on mittavasta kilometrimäärästä ja 15 vuoden iästä huolimatta edelleen fordmaisen tarkka ja tunnokas, on vanhallakin S-Maxilla ajaminen edelleen jonkin sortin nautinto. Kojelaudan näkymät metallikehystettyine ja syvälle upotettuine mittareineen miellyttävät itseäni edelleen: nykyautoja koeajaessa tuntuu kuin ajaisi tablettia eli taulutietokonetta, eikä autoa.

Vain automaattilaatikkoa jäin kaipaamaan ison auton muuten leppoisaan menoon. Manuaalikeppi tuntuikin ainoalta pakettiautomaiselta ratkaisulta S-Maxissa.

S-Maxiin saa kaksi lisäistuinpaikkaa (yhteensä 7 paikkaa) taakse FoldFlat-istuinjärjestelmän avulla. Normaalikoossa tavaratilaa on 285 litraa, mutta kaikki takapenkit käännettynä peräti 2 000 litraa – pakettiautojen luokkaa.

Joku brittilehtikin aikoinaan S-Maxia arvioidessaan kirjoitti, että elämänautinto ja suuri lapsikatras eivät sulje toisiaan pois: ainakaan, jos voi ajaa S-Maxilla.

En yhtään ihmettele, että S-Max valittiin aikoinaan Vuoden 2006 autoksi.

Ford S-Max 2.5 I Turbo vm.2006
Mittarilukema: 250 000 km
Moottori: R5, 2522 cm3, turbo, monipisteruiskutus
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Polttoaine: bensa
Teho: 220 hv
Vääntö: 320 Nm
Yhdistetty kulutus: 9.4 l/100 km
Co2-päästöt: 224 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.9 s, huippunopeus 230 km/h
Mitat: pituus 4768 mm, leveys 1884 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2850 mm
Tavaratila 854- 2100 l
Myyjä: Auto-Planeetta, Espoo
Hinta: 3880 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *