Kaasujalka

Koeajo käytetty Jaguar XE 2.0 diesel  – Ihan tavallinen laatuauto

Julkaissut:

|

29.5.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Jaguar XE 2.0 diesel  – Ihan tavallinen laatuauto

60 000 kilometriä ajettu ja reilut neljä vuotta vanha Jaguar XE vain 21 490 euron hintapyynnöllä sai ensin hieraisemaan silmiä. Fiilikset 2-litraisella XE-dieselillä eivät koeajon jälkeen olleet enää yhtä hämmentyneet. Hintapyyntö ei enää ollut naurettavan halpa, vaan kohdallaan.

Markkinoille vuonna 2015 tullut Jaguar XE on hyvän näköinen auto. Vaikka se edustaa merkin edullisinta päätä, se erottuu silti saman sarjan kilpailijoista: konservatiivisista Mercedes-Benzin C-sarjan, Audi A4:n ja BMW:n 3-sarjan malleista. Jaguarin ilmeessä on samaa kissapetoa kuin isommissakin Jaguar-malleissa.

Mietin kuitenkin, tuleeko tuo fiilis pelkästään auton merkistä ja keulalle istutetusta pantterilogosta. Onhan näitä häijyilmeisiä ja kiilamaisesti muotoiltuja autoja paljon muitakin. Kun astuu sisälle, arkisuus tuntuu aina vain voimakkaammin. Se taas johtuu siitä, että kun viimeksi ajoin XF-mallilla, kojelaudassa oli jalopuujäljitelmää tai aitoa jalopuuta. XE:ssä kojelauta on tummaa muovia.

Aika pian tunnelma tasaantuu. XE on hyvännäköinen sporttisedan, mutta ei mitään sen ihmeellisempää kuin mikään muukaan saman luokan laatuauto.

Vaikka en ole ehdottomasti vannoutunut automaattimies ja pärjään uusilla manuaalilaatikkoisilla autoilla oikein hyvin, niin edullisemmankin luokan Jaguar manuaalivaihteilla tuntuu ajatuksena vieraalta. XE:n 6-lovinen manuaalivaihteisto sinänsä toimii täsmällisesti. Autoliikkeen myyjä myöntääkin, että automaattilaatikkoisena tämä sama XE olisi hyvinkin 3000 euroa hinnakkaampi.

Katsaus Nettiauton tarjontaan osoittaa myyjän arvion oikeaksi. Jos haluaa tämän manuaalilaatikkoisen XE:n hinnalla samanikäisen 2-litraisen dieselin automaattilaatikolla, mittarilukema on yli 130 000 kilometriä.

Tavallinen laatuauto

Koeajolenkillä XE tuntuu laadukkaalta, mutta lopulta hyvin tavanomaiselta 2-litraiselta dieselautolta. Leveällä ja samalla suhteellisen matalalla autolla on hiukan kömpelöä parkkeerata ahtaisiin ruutuihin. Plussaa ajossa taas on hyvä näkyvyys autosta ulos.

Koeajoautossa oli 180-hevosvoimainen ja 2-litrainen dieselmoottorissa, jossa on vääntöä huikeat 430 Nm. Ajossa moottori tuntuu kyllä väkevältä, mutta se on myös äänekäs. Äänettömämpi tietysti kuin monessa ns. ”halpisautossa”, mutta pehmeämminkin kehrääviä ja samalla kuitenkin edullisempiakin dieseleitä on tullut ajettua.

Ehkä tämän XE:n suurimpia heikkouksia onkin juuri rouheasti ja työkonetta muistuttava dieselmoottorin käyntiääni. Erityisen rumasti se käy hitaammassa ajossa. Myös uudenkarheiden nastarenkaiden äänet ropisevat paljaalla asfaltilla äänekkäästi. XE tuntuu suoraan sanottuna jollain tavalla ohuemmalta kuin kilpailevat saksalaismerkit. Olisiko tämä se hinta, jonka Jaguar on joutunut maksamaan tavoitellessaan kokoisekseen kevyttä koria?

Olen lukenut paljon kehuja ZF:n valmistamasta 8-lovisesta vaihteistosta. Se varmasti istuukin pikku-Jaggenkin luonteeseen paremmin. Vastaavasti olen kuitenkin lukenut toisten toimittajien moitteista, sen nykivästä toiminnasta. Jos on tottunut manuaalivaihteiseen ja jaksaa itse ”pykältää”, niin uskoisin tämän Jaggen olevan sellaisella hepulle ihan ”soiva peli”-

XE:ssä on ensimmäisenä Jaguarina sähkötehosteinen ohjaus. Maantieajossa pikku-Jagge on suuntavakaa ja tasapainoinen ohjastettava, mutta suoralla tiellä sen ohjausta vaivaa lievä tunnottomuus. Tuntuman saamista tiehen vaikeuttaa myös hieman liian jäykkä ohjaus. Mutkissa sen sijaan XE tuntuu olevan kuin kotonaan ja ohjaukseenkin tulee tuntoa. Vääntöä riittää peräti 430 Newtonia.

Jos haluaa erottua massasta ja ajaa hyvänäköisellä autolla, niin tämä 60 000 km ajettu diesel-Jagge antaa rahalle paljon vastinetta. XE on kokonaisuutena mainio ajettavakin, mutta ehkä legendaarisen merkin hohde saa odottamaan siltä liikoja.

Kohtuuhintaiset huollot

Mielikuva Jaguarin huoltamisen kalleudesta on monilta osittain menneestä maailmasta. Ainakaan muutamiin muihin premiummerkkeihin verrattuna perushuollot tuntuvat kohtuuhintaisilta.

–Tällaisen XE-dieselin huoltoväli on 24 000 kilometriä ja normaali perushuolto maksaa keskimäärin 380 euroa. Isompien ja kalliimpienkin Jaguar-mallien huollot maksavat usein jopa satasia vähemmän kuin vastaavan koko- ja hintaluokan muiden premiumautojen huollot. Esimerkiksi veljeni teetti juuri omalle 3-litraiselle saksalaismerkilleen 60 000 kilometrin laajan määräaikaishuollon merkkikorjaamossa ja maksoi siitä 890 euroa. Meillä vastaava laaja huolto 3-litraiselle Jaguarille XJ:lle maksaa 520 euroa. Jarruremonttienkin hinnat ovat ihan samaa luokkaa kuin muissakin premiumautoissa, kertoo Jaakko Etholen Jaguareja ja muita brittimerkkejä huoltavasta Jag-Finn Oy:stä.

Vaikka Jag-Finn on myös Autofit-ketjuun kuuluva monimerkkikorjaamo, sen perusta ja juuret ovat nimenomaan brittimerkkien huoltamisessa ja korjaamisessa.

Vuonna 2015 markkinoille tulleella XE-mallilla Jaguar pyrkii tavoittamaan laajempia markkinoita. Uutena XE-mallien hinnat ovat samaa tasoa kuin saman kokoluokan BMW:n 3-sarjan, Mercedes-Benzin C-sarjan ja Audin A4-sarjan mallien kanssa. Halvimman XE:n lähtöhinta on noin 40 000 euroa. Samaa Jaguar yritti jo tuomalla vuonna 2001 markkinoille X—Type -mallin. X-Typen tarina päättyi kuitenkin jo vuonna 2009.

X-Type luotiin, kun Jaguar oli Fordin omistuksessa. Askel kohti pienempää kokoluokkaa ei silloin onnistunut kovin hyvin.  X-Type luotiin silloisen Ford Mondeon pohjalta ja lopputulos oli huonompi kuin lähtökohtana ollut ja melko hyvin toimiva Mondeo.  ”X-Type jagen omistaminen ihanan kallista”, kirjoitti nimimerkki LeoP Jagclub.net -sivustolla.

Kommentissaan ”LeoP” luetteli pitkän listan X-Typensä laadun heikkouksia.

X-Typeä laadukkaampi

Intialaisjätti Tata Motors osti Fordilta 26. maaliskuuta sekä Jaguarin että Land Roverin autotehtaat. Uuden valmistajan hyvä laatu näkyy Etholenin mukaan myös XE-mallissa.

–XE:n ja X-Typen laatua ei pidä oikeastaan edes verrata keskenään. XE:ssä käytännössä kaikki muu paitsi 8-lovinen automaattilaatikko on Jaguar Land Roverin omaa tuotantoa. Saksalaisen vaihteistovalmistaja ZF:n automaattilaatikkokin on taattua laatua, sama valmistaja tekee BMW:n ja monen muunkin automerkin automaattilaatikot, Etholen sanoo.

XE:n varustetaso ja äänimaailma luonnollisesti ovat eri tasoa kuin Jaguarin kalliimmissa XJ- ja XF -malleissa. ’

–Viimeistelykin on eri luokkaa, sisustusmateriaalit kun ovat edullisempia. Luotettavuudeltaan XE on kuitenkin hyvää laatua. Itse ajoin omalla XE:lläni 180 000 kilometriä ilman mitään murheita, Etholen sanoo.

Esimerkiksi juuri XE-mallin 2-litrainen dieselmoottori saa Etholenilta kiitosta.

– Samaa moottoria käytetään Land Roverin Discoveryn ja Range Roverinkin eri malleissa, samoin kuin  isommissa Jaguar-malleissakin, hän sanoo.

Jatkoketju arvan kauppaa

Ainoa merkittävä haaste liittyy XE:n jakoketjuun.

– Sama ongelma on monella muullakin merkillä. Ketjut venyvät ja alkavat aiheuttaa ääniä: moottorihäiriövalo syttyy kun ketju alkaa venymään. Ja tämä taas haittaa imu- ja pakoventtiilien ajoitusta sekä vaikuttaa eri nesteiden syöttöihin ja vähän kaikkeen muuhunkin. Tehdashan on näitä ketjuja uusina paljon takuukampanjoina. Ketjun uusimisen jälkeen oireita ei enää ole tullut.

XE:n ketjun vaihtamisen tarve on arvan kauppaa.

– Meillä on käynyt autoja, joilla on ajettu 280 000 kilometriäkin, eikä ketjua ole tarvinnut vaihtaa. Mutta toisaalta parhaillaan työn alla on XE, johon pitää tehdä ketjuremontti, vaikka autolla on ajettu vasta 72 000 kilometriä. Tässä kyseisessä autossa maahantuojakaan ei tule kustannuksissa vastaan, koska auto on tuotu ulkomailta Suomeen omia kanavia pitkin, Etholen sanoo.

Ketjuremontti Jaguariin ei ole halpaa, ei edulliseen XE-malliinkaan.

–Ketjun uusiminen maksaa noin 4500 euroa. Itse osat eivät ole kalliita, eikä se ketjun vaihtokaan itsessään. Mutta ketjuremontti vaatii koko moottorin ja vaihdelaatikon irrottamisen ja ne ovat isoja työvaiheita, samoin kylmäaine- ja jäähdytysjärjestelmien tyhjennykset. Myös nykyisin käytettävät kylmäaineet ovat arvokkaita. Ja jatkoketjun vaihtamisen yhteydessä pitää vaihtaa myös mm. moottorin tasapainoakselit.

Loppupelissä Etholen ei kuitenkaan näe käytetyn XE:n ostamisessa sen suurempia riskejä kuin vastaavan luokan muissakaan premiumautoissa.

–Jos X-Typerissä Fordin aikakauden kehitys olikin aika heikkoa, niin Tata Motoris on panostanut hurjasti tuotekehitykseen ja brändäykseen. Jaguar on XE:n myötä saanut paljon uusia asiakkaita, jotka vähän myöhemmin ovat saattaneet vaihtaa XE:sän vähän vanhempaan, mutta huomattavasti arvokkaampaan XJ-malliin. Toisaalta taas moni isompi Jaguar -malli on saatettu vaihtaa XE-malliin.

Jaguarit tehdään intialaisomistuksessakin yhä pääasiallisesti briteissä, vaikka Jaguar Land Roverilla onkin vuodenpäivät ollut tehdas myös Puolassa.

–Suomessa Jaguarin omistajilla on ollut pitkään vahvaa harrastustoimintaa ja klubiin ovat liittyneet myös monet XE:n omistajat. Jaguar-piirit ovat pienet, se se on arvostettu herrasmiehen- tai naisen auto enemmän kuin röyhkeilyn merkki, Etholen sanoo.

 

Jaguar XE 2.0d vm.2016 (ensirek. 8-2018)
Mittarilukema: 60 000 km
Moottori: R4, 1999 cm3, turbo
Vetotapa: takaveto
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Teho: 132 kW/180 hv
Yhdistetty kulutus: 4.2 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 109 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h:7.8 s
Huippunopeus 231 km/h
Vääntö: 430 Nm
Mitat:pituus 4672 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2835 mm
Tavaratila 455 l
Myyjä: Autokeskus Oy Airport, Vantaa
Hinta: 21 790 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Volvo V70 – Perusperheen vankka farmari
Koeajo Jaguar F-Pace P400e ladattava hybridi – Ylellinen ja tyylikäs
Koeajo käytetty Audi A5 Cabriolet – Avo-Audilla rouvan kanssa cappuccinolle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *