Kaasujalka

Koeajo käytetty Audi A4 2.7 V6 TDI A – Vitsit pitää etsiä netistä

Julkaissut:

|

5.5.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Audi A4 2.7 V6 TDI A – Vitsit pitää etsiä netistä

Audi A4 2.7-litraisella V6-dieselpannulla, 241 000 km ajettuna ja 12 vuotta vanhanakin on jopa tylsyyteen asti niin hieno ajettava, että nostin käteni pystyyn ja totesin, että siitä on paha vitsiä vääntää. Onneksi Audiclub,fi -sivustolta löytyi muutama lähes hauskakin Audi-vitsi.

Vantaalla pyrytti lunta ihan helkkaristi, kun näin kerrostaloyhtiömme ikkunasta, että päätoimittaja kurvasi pihaan punaisella Audi A4 sedanilla. Päästyäni ulos kärmätin päätoimittajalle: ”Miksi sinä valitset kuukauden äijäautoksi tällaisen Audin, josta ei paljon vitsiä väännellä?”

Vitsejä väännellään runksuttavista vanhoista taksi-Mersuista, Fiat Puntoista ja takavetoisista Toyota Corolloista.

Päätoimittaja ärähti siihen, että kerro sitten, kuinka vaikea tällaisesta autosta on vitsiä vääntää. Ja koeajolenkillä keskityimmekin ihastelemaan paljon ajetun auton verratonta kyytiä.  Harmittelimme kuin yhdestä suusta, kun enää ei näin ”messeviä” ja mukavasti vääntäviä perusautoja enää tehdä. Sitä vääntöähän on peräti 400 Nm. Sellaisen jälkeen on aika tylsää hypätä omaan saman ikäiseen C-mallin bensa-Mersuun, kun vääntöä on puolet vähemmän. Tosin oman Mersunkin jälkeen on puolestaan tylsä lähteä päristelemään 1-litraisella ja 3-pyttyisellä bensaturbolla.

Sehän vaan on niin, että vaikka mittarilukema on 241 000 kilometriä ja Audilla on ikää jo lähes 13 vuotta, niin 2.7-litrainen V6 -diesel ja sen tarjoama muhkea vääntö tekee kyydistä edelleen uskomattoman hienoa. Hiilijalanjälkihysteriahan tuli autoiluun vasta vuoden 2008 jälkeen ja sen jälkeen autoja alettiin päästöjen minimoimiseksi keventää ylimääräisistä eristeistä. Eihän tämän Audin kyytiä voi edes verrata tämän päivän uusiin pikkuturboihin.

Siitä tämä porrasperäinen Audi A4 vuosimallia 2008 on mainio peli, että se näyttää edelleen ihan tarpeeksi tämän päivän uudelta Audi A4:ltä. Autoja tuntematon uudella Octavialla ajava naapuri voi olla siitäkin kateellinen. Vähän paremmin A4:n historiaa tunteva taas tietää, että juuri vuonna 2008 Audi A4:stä esiteltiin uusi malli, jonka keula eroaa selkeästi edeltäjästään.

Siisti ja ennustettava

A4 tarkoittaa papereita työkseen pyörittävälle, että arkki on kohtuullisen kokoinen, aina vakiomitoissa ja sen mittasuhteet ovat harmoniset. Näin sen joku minua viisaampi on tiivistänyt. Ja todentotta: porrasperäinen Audi A4 on vanhanakin erittäin tasapainoisen tuntuinen, millintarkasti viimeistelty ja tylsältä tuntuvista perusratkaisuista huolimatta ylellisen tuntuinen. Kai tunnelman voisi tiivistää luotettavaksi, ennustettavaksi ja eritoten siistiksi.

Tämä Audi A4:n malli tuli markkinoille vuonna 2008.  Akseliväli oli venähtänyt jo reiluun 2,8 metriin, pituutta on 17 cm enemmän kuin edeltäneessä mallissa ja nyt sitä oli venytetty 4,7 metriin: 12-18 cm kilpailevia BMW:n 3-sarjalaista ja C-Mersua pidemmäksi. Uudistuneen A4:n mittojen kasvu tuntuu edeltäjään nähden kuitenkin enemmän ajettavuudessa kuin sisätiloissa.

A4 2.7 V6 TDI on 13 vuotta vanhanakin todellinen ajajan auto enemmän kuin mikään tilaihme. Se on kaikkiaan vakaa ajettava. Koska koeajopäivänä satoi sakeasti lunta, emme kunnolla päässee kuulostelemaan, miltä nastarenkaiden äänet olisivat kuulostaneet sulalla asfaltilla. Nyt kyyti oli nautittavan hiljaista muutenkin kuin tien äänien osalta. 241 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta matkantekoa eivät häirinneet edes pienet nitinät ja natinat. Vain V6-turbodiesel kehräsi konepellin alla vaimean mehukkaasti. Pitkä akseliväli tekee painojakauman tasaiseksi ja se taas kohentaa niin kaarreominaisuuksia kuin suuntavakavuuttakin.

Etuvetoisenakin jokasään auto

Koeajopäivänä oli kenties tämän talven surkein ajokeli. Audi osoittautui vakaaksi menijäksi tuulenpuuskissakin.  Pelkästä etuvetoisuudesta huolimatta tämä Audi A4 isolla V6-turbodieselmoottorilla sopii henkilöille, joiden täytyy ajaa pitkiä matkoja vähän joka säässä.  Paitsi, että koeajettu A4 on hieno ja äänetön ajettava isoilla teillä, se on myös ketterä kaupungissa ja napakka mutkaisilla teillä. Sitkeä ja hienostunut moottori tekee matkan tekemisestä leppoisaa.

Jos ette minua usko, lukekaa tällaisen Audi A4:n omistajien arvioita Nettiauto.comista:
”Ajoin tällä autolla noin 5 vuotta ja lähes 200 000 km, joten kokemusta kertyi hyvin. Autoon olen ollut erittäin tyytyväinen. Se on tehokas, kuluttaa kohtuullisesti, erittäin hyvä ajaa, hiljainen sisälle, vanhanakin kohtuu modernin näköinen ja yllättävän suuri tavaratila. Laadukkaan auton tuntu on säilynyt kilometreistä huolimatta, mitään ylimääräistä kolinaa tai nitinää ei kuulu mistään.

Ihmeellisintä on, että alle 8000 euron auto voi edelleen tarjota näin nautinnollista ajettavuutta.

Kun pääsin kotiin, yritin vähän väkisin googlata Audi-aiheisia vitsejä.  Audiclub.fi -sivustolta löytyi muutama jopa lähes hauska. Miksi pitkäkinttuisen naiskuskin Audissa on korkea maavara ? No kun kuskilla on korkeat korot.
Mille Audin myyntijohtaja raapusti eroilmoituksensa? A4:lle.  Missä sovinistit kokoontuu? No tietenkin auditoriossa.

No, siinäpä se. Kun se seuraavan kerran päätoimittaja taas tuo käytetyn Audin koeajettavaksi, niin pitää opiskella lisää. Autosta itsestään kun ei tosiaan vitsejä oikein revitä.

Audi A4 sedan, 2.7 TDI A, vm. 2008
Mittarilukema: 241 000 km
Moottori: V6, 2698 c3, turbo
Polttoaine: diesel
Vetotapa: etuvetoinen
Tehot: 190 hv
Vääntö: 400 Nm
Yhdistetty kulutus: 6 l/100 km
Co2-päästöt: 159g/km
Mitat: pituus 4703 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2808 mm
Tavaratila 480 – 962 l
Myyjä: Auto-Planeetta Oy, Espoo
Hinta: 7900 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *