Kaasujalka

Koeajo käytetty Lancia Thema – Muhkea italojenkki

Julkaissut:

|

12.4.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Lancia Thema – Muhkea italojenkki

 

Lancia Thema vm. 2013 on paketoitu jenkkiläisen Chrysler 300C:n kuoriin ja pitkälti myös tekniikkaan. Legendaarinen italialaismerkki on kuitenkin koottu Kanadassa. Integroituminen onnistui ja monikulttuurisuus tuotti muhkean ajoelämyksen. Vääntöä löytyy huikeat 550 Nm.

Lancia Thema oli italialaisen Lancian vuosina 2011–2014 Kanadassa valmistama edustusluokan neliovinen sedan, joka korvasi Lancia Thesiksen. Malli oli uudelleennimetty jenkkilimusiini Chrysler 300C, ja sitä myytiin ainoastaan Euroopan markkinoilla. Vuoden 2011 Euro NCAP -kolaritestistä Thema sai tulokseksi täydet viisi tähteä.

Moottorivaihtoehtoina olivat Chryslerin 3,6-litrainen (286 hv) V6-bensiinimoottori ja Fiat-konsernin 3,0-litrainen (190/239 hv) V6-dieselmoottori. Bensiinimoottorin yhteyteen istutettiin kahdeksanportainen automaattivaihteisto, dieselmoottoriin puolestaan viisiportainen.

Sain tällaisen monikulttuurisen ja vuosimallin 2013 Lancia Theman 3-litraisella V6-dieselmoottorilla koeajoon Tuusulan Hyrylän Mopoautotalo.fi:stä. Mittarilukema oli 146 000 km ja hintapyyntö 22 000 euroa.

Eräs tylsyyteen asti järkevä tuttavani, joka ei ymmärrä yhtään mitään intohimojen päälle, huudahti hinnan kuultuaan: ”Ei herrajumala!”.

No, ehkä sen enempää vanha Chrysler 300 CC sen enempää kuin tämä Lancia Themakaan ei ole järki-ihmisen auto, ei varsinkaan näinä aikoina.

Mutta kun näissä autoissa on muutakin kuin sitä järkeä. Juuri sitä intohimoa. Olen monta kertaa ennenkin toitottanut, että olen automies, jota ei kiinnosta oikeastaan pätkän vertaa auton kiihtyvyys ja urheilullisuus. Sen sijaan leppoisasti vääntävä ja hörisevä tehokas V6-moottori saa veden kielelle jo heti kaasupedaalin ensipolkaisulla. Minä en haaveile pääsystä kruisailemaan kiharaisilla sorateillä, vaan pitkistä ajomatkoista hiljaisesti kehräävässä autossa.

Basilikaa Big Macissa

3.0 V6-tur­bo­die­sel tuot­taa 240 he­vos­voi­maa. Se on ita­li­a­lai­sen VM Mo­to­rin ja Fiat Po­wert­rai­nin yh­teis­tuo­tan­toa ja käyn­ti vai­kut­ti hyvinkin si­vis­ty­neel­tä. Viisiportainen automaattivaih­teisto on peräisin saksalaiselta Daim­lerilta ja toimi sulavasti.

Lancia on jo mennyttä automaailmaa ainakin Suomessa. Historiasta saa kuitenkin etsiä jalompaa automerkkiä. Merkki perustettiin vuonna 1906 Torinoon ja se ehti näyttää suuntaa monelle autovalmistajalle ennen vuotta 1969, jolloin Fiat otti Lancian haltuunsa. Kauan sitten Suomen vuorineuvoksillakin oli silmää autojen kauneudelle. Valkeakosken paperipatruuna vuorineuvos Juuso Walden muistetaan Jeepistään, mutta edustusautona hänellä oli aikoinaan vuosimallin 1960 Lancia Flaminia.

Koeajetulla Kanadan jenkki-Lancialla ei ole tarunhohtoisen italialaisbrändin kanssa oikein muuta tekemistä kuin logo ja merkki. Se on pääosin sama auto kuin Chrysler 300C. Kuten joku saksalainen autolehti irvaili: Big Mac -hampurilainen on Big Mac, vaikka sen tarjoaisi basilikan ja mozzarellajuuston kera.

Yli viisi metriä pitkä Thema painaa ennätykselliset 2400 kiloa, kun nokalle istutetaan V6-turbodiesel ja executive-tason varusteet.

Sileiden teiden laiva

Aikoinaan eräs tuttu ukko osti 1980-luvun lopulla sen viimeisen oikean Italian Lancia Theman, joka oli tehty yhteistyössä Saabin ja Fiatin kanssa. Puoli metriä lyhyempi ja 800 kiloa kevyempi ”oikea” Thema oli eurooppalainen auto ja ratkaisut samoja kuin Saab 9000:ssä ja Fiat Cromassa. Ukkoa pidettiin hienostelijana, kun Saab ei kelvannut.

”Lanciassa on jo italialaisena merkkinä sellaista tarunhohdetta ja historiaa, jota ei edustus-Saabissakaan ole”, ukko perusteli.

Edessä kuljettajalla ja apukuljettajalla riittää hulppeasti tilaa ja korkea vyötärölinja tuntuu niin kassakaappimaisen turvalliselta, että tällä Themalla uskaltaisi ajaa vaikka Washingtonin kongressitalolle ja Trumpin villitsemien huligaanien keskelle.

Kaksi aikuista mahtuu mukavasti myös takaosaan, vaikka jalka ja pääntila ovat alle tämän keskikokoisen ajoneuvon keskimääräisen. Ajoelämyksen takaa moottorin mahtava 550 Nm:n vääntö.  Automaattilaatikon lovien pieni määrä taipuu mukavuudeksi: Jos käytettävissä on vain yksi sopiva vaihde, väärä valitaan harvoin. Ajoin vain lyhyen lenkin, mutta käsittääkseni tämä Thema on kokoluokassaan kohtuullisen taloudellinen. Dieselmoottori kuluttaa myyjän ja monen muunkin yleistä autotietoa tarjoavan sivuston mukaan naftaa 7.3 litraa 100 kilometrillä seka-ajossa. Itse ajoin vain lyhyen koeajolenkin, joten luotan siihen.

Joissain tilanteissa myös jousituksen mukavuus kärsii massiivisista muodoista. 20-tuumaiset pyörät antavat tarkempaa tietoa tienpinnan kunnosta kuin ylelliselle sedanille ehkä on sopivaa. Sileillä teillä Thema etenee kuitenkin kuin juna.

Muotoilu on linjakas ja kokonaisuus yhtenäinen. Se on sitten eri kysymys, haluavatko ihmiset nykymaailmassa enää ajaa näin massiivisen näköisellä autolla. Itse haluaisin. mutta kai tällaista autoa olisi muodikasta paheksua…

Mutta se 3-litrainen V6-turbodiesel… että voi pannu höristä hienosti!

Vain yksi valtuutettu huoltaja

Vuonna 2014 Lancian maahantuonti päättyi kokonaan Italian ulkopuolelle, ja näin ollen Lanciaa myydään enää Italiassa. Fiat Chryslerin -konserni päätti vuosia sitten myös, että Euroopassa ainoa ns. jenkkimerkki on Jeep ja Chrysler pysyy meren toisella puolella. Chrysler 300C:tä valmistetaan jenkkimarkkinoille edelleen Kanadassa. Se ”oikea” Italian Lancia Thema oli myynnissä vuodet 1987–1992. Nyt koeajettua Lancia Thema -mallia valmistettiin vuodet 2011-2014.

Mikä sitten on oikea paikka teettää huollot tällaiselle Kanadassa kootulle jenkki-Themalle? Suomen ainoa virallinen ja valtuutettu Lancia-huolto löytyy Satakunnan Huittisista, Autotalo Pelttarista. Huittisten lisäksi monen merkin autotalo Pelttari toimii myös Porissa ja Raisiossa.

Autotalo Pelttarin kaikkien toimipisteiden tekniselle johtajalle Pertti Mäkiselle niin Lancia Thema kuin Chrysler 300C:kin ovat tuttuja malleja. Lancioita huoltoon tai korjattavaksi tulee harvakseltaan, eikä Chrysler 300C:kään aikoinaan ollut valtamerkkejä.

–Ihan nimellinen määrä Lancioita meillä enää käy huollossa. Valtuutettuna Lancia-korjaamona meillä on kuitenkin ainoana Suomessa pääsy Lancian määrättyihin asioihin ja tietenkin meillä on asiaankuuluvat testerit. Viimeksi tällainen 2010-luvun Lancia Thema kävi meillä huollossa puoli vuotta sitten. Mikään bisnes Lancia ei meille ole, mutta emme tietenkään käännytä ketään myöskään pois, Mäkinen naurahtaa.

Vuosina 2011-2014 Kanadassa valmistetussa Themassa valtaosa osista on samoja kuin Chrysler 300C:ssäkin.

–Mutta on siellä erojakin jonkun verran, esimerkiksi korin osissa. Lancia Thema on Chrysleriä paremmin varusteltu, siinä on enemmän elektroniikkaa, esimerkiksi kaistanvahtikamerat. Perustekniikka on pitkälti samaa. Kummankaan huolto ei meille ole ongelma, osia saadaan yhtä lailla niin Lanciaan kuin Chrysleriinkin, Mäkinen sanoo.

”Aika tekninen laite”

Mäkinen kuvaa vuosimallin 2013 Lancia Themaa kaikkiaan ”aika tekniseksi laitteeksi”.

–Se ei ole tee itse -miehen auto, hän sanoo.

Theman huollon hinta on Mäkisen mukaan melko lailla sama kuin minkä tahansa muunkin samankokoisen ison auton. –Erityisiä riskikohtia ei tule mieleen. Tietysti ostajan pitää ymmärtää, että isossa autossa on isot nestetilavuudet, jotka vaikuttavat huollon hintaan. Themassa on isot 20” vanteet, joten se näkyy renkaiden hinnassa. Siksi osien ja huoltojen hinnatkaan eivät ole samaa tasoa kuin vaikkapa Toyota Corollassa.

Italialainen auto Lancia Thema ei nimestään huolimatta Mäkisen mukaan ole.

– Toisin kuin toinen italialainen merkki Alfa Romeo, jossa on niin ikään italialaisen Ferrarin moottorikin. Italialaista Lanciassa on vain merkki ja logo. Jenkkiautohan se on.

Chrysler 300C:n ja Lancia Theman yksi merkittävä ero huollon kannalta Mäkisen mukaan on se, että huoltoon tulevat Chrysler 300C:t ovat pääosin aikoinaan suomalaisen organisaation virallisesti maahantuomia. 2010-luvun Lancia Themoista taas monet on tuotu maahan ulkomailta muita teitä pitkin.

–Siksi itse ostaisin itse Chryslerin, jos pitäisi näistä kahdesta merkistä ja mallista valita. Kun autoa ei uutena ole virallisesti tuotu alun perin Suomeen, on auton historiaan ja tietokantoihin pääsyssä omat kommervenkkinsä.

Koska pääkaupunkiseudulta on satojen kilometrien matka Huittisiin, Raisioon tai Poriin, koeajetun Theman mahdollisesti ostava vantaalainen tai helsinkiläinen miettii, mistä löytyisi riittävää osaamista sen huoltamiseen ja korjaamiseen.

– Jos ei halua tai ehdi ajaa Satakuntaan, on varminta ehkä hakea joku aikoinaan Chryslerin tai Lancian valtuutettuna huoltajana toiminut korjaamo. Ongelma on kuitenkin se, että ilman valtuutusta testereillä ei pääse mihinkään, Mäkinen tietää.

 

Lancia Thema 3.0 V6 vm.2013
Moottori: V6, 2987 cm3
Polttoaine: diesel
Mittarilukema: 146 000 km
Vaihteisto: 5-lovinen automaatti
Tehot: 240 hv
Vääntö:; 550 Nm
Vetotapa: takavetoinen
Huippunopeus: 240 km/h
Kiihtyvyys: 0-100 km/h: 7.90 s
Yhdistetty kulutus: 7.3 l/km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 185 g/km
Mitat: pituus 5065 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 3053 mm
Myyjä: Mopoautotalo.fi, Tuusula
Hinta: 22 900 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Mercedes-Benz A 180 CDI A – 372 000 km, eikä tunnu missään!
Ostaisiko Rolls-Roycen vai Bentleyn…
Koeajo käytetty Porsche Cayenne – Viljelypalsta vaihdossa vanhaan Cayenneen?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *