Kaasujalka

Koeajo käytetty Porsche Cayenne – Viljelypalsta vaihdossa vanhaan Cayenneen?

Julkaissut:

|

26.2.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Porsche Cayenne – Viljelypalsta vaihdossa vanhaan Cayenneen?

Joku jenkki unelmoi epätoivoisesti Porsche 911 GT2 RS:stä ja oli valmis antamaan vaihdossa saaren Floridan edustalla. Käytetystä Porsche Cayenne-maasturista vaihdossa riittäisi varmaan viljelypalsta Vantaalla.

Kun persaus ei riitä uuteen Porscheen, niin sitten unelmaksi kelpaa käytetty Porsche. Tosin Porschen Cayenne-maasturi tuskin on kenenkään unelmien auto samalla tavalla kuin Porschen klassinen 911-urheilumalli.

Kun 911:n ostaa intohimoinen Porsche-mies, niin Cayennen nyt kai voi ostaa kuka tahansa nousukas: ihan samalla tavalla kuin vaikkapa jonkun BMW:n tai Mersun ison maasturimallin.

Erään nuoren tuttavaperheen rouva haaveili vuosia sitten käytetystä Cayenne-maasturista. Perheeseen oli vähän aiemmin ostettu reilusti yli 150 000 km ajettu Audi Q5. Mietin, että omalla työllään yksinyrittäjinä itsensä elättäville melko vaatimattomilla kuukausituloilla voisi tulla itku, kun pitäisi vaihtaa Cayenneen vaikkapa jouset.

Autojerryssä joku pyysi tarjousta vuosimallin 2010 Cayennen ilmajousituksen kompressorin vaihdolle. Annettujen tarjousten keskihinta oli 1209 €.

Joku toinen pyysi tarjousta määräaikaishuollolle valmistajan huolto-ohjeiden mukaan. Jarrupalatkin pitäisi vaihtaa eteen ja taakse. Vuosimallin 2017 Cayenne Hybridin mittarilukema oli 99 000 €. Annettujen tarjousten keskihinta asettui 1281 euroon.

Eivät nämä summat tietysti taivaita hipovia ole ja pääsääntöisesti käytetty Cayenne tuntuu olevan huollettavissa ihan säädylliseen hintaan, ehkä taso on sama kuin muissakin käytetyissä luksusautoissa. Mutta en minä käytettyä Cayennea ostaisi, jos siihen pitäisi viimeiset rahat laittaa.

Pakollinen Porsche-vitsi

Kun perinteenä on ollut yrittää tehdä näistä ”äijäautojen” koeajoista vähän peruskoeajoja vitsikkäämpiä, niin otetaan vielä tähän toinenkin Porsche-vitsi.

Eräs äiti ja isä järkyttyivät kun 18-vuotias poika kurvasi pihaan Porschella ja kertoi ostaneensa sen naapurin tädiltä 15 eurolla.

Tädillä oli äidille ja isälle hyvä selitys: ” Sain aamulla puhelun mieheltäni. Luulin hänen olleen työmatkalla, mutta hän olikin lähtenyt sihteerinsä kanssa Havaijille. Ilmeisesti hänellä ei ollut aikomuksia tulla takaisin. Hän väitti olevansa jumissa siellä, ja käski minua myymään Porschensa ja lähettämään rahat hänelle. Ja niin minä tein.”

Vitsi vitsinä. Porschehan on autona sellainen, ettei siitä käytettynäkään oikein vitsejä irtoa. Varsinkin remonttien yllättäessä ne vitsit voivat olla hyvinkin kaukana.

Koeajoon saatiin espoolaisesta Auto-Planeetasta Porsche Cayenne  S TipTronic vuosimallia 2003. Se oli 4.5-litrainen ja V8-bensamoottorinen Suomi-auto ja kunnoltaan huippusiisti, mittarilukema oli 228 000 km. Tehoa oli enemmän kuin rikkaan ratsutilan maneesissa: 340 hevosvoimaa. Vääntöäkin löytyy riittävät 420 Newtonia.

Yhtä hulppeatkin olivat 4.5-litraisen V8 -bensa-Porschen päästötkin: Co2-lukema 361 g/km. Tällä Porschella ei kehtaisi ajaa Vihreiden paikallisyhdistyksen kokoukseen.

Varusteita pitkä lista

Varusteita oli ihan julmetun pitkä lista. Nahkaverhoilu ja automaatti-ilmastointi nyt ovat tämän tason autossa on itsestäänselvyyksiä. Lisäksi listalla olivat mm. sähköisesti säätyvät etuistuimet ja vetokoukku sekä tutkat eteen ja taakse.

Vaikka vanha Cayenne näyttää isolta ja vähän kohloltakin, niin jalkoihin sillä ei jaa. Tällä moottorilla se kiihtyy nollasta sataseen 7.2 sekunnissa ja huippunopeus on 242 km/h. Tästä riemusta tietysti pitää myös maksaa. Yhdistetty bensankulutus on huikea 15 litraa satasella! Kaupunkiajossa kulutus on 20 litraa ja tasaisessa maantieajossakin 11.2 litraa satasella.

Cayenne itsessään tarjosi vakaata kyytiä ja tässä yksilössä ei ollut mitään vikaa. Olihan se huippusiisti Suomi-auto. Huollotkin oli tehty ajallaan. Mutta julmetun matalat renkaat rokottivat mukavuutta kunnolla. Ne jyrisivät sulalla asfaltilla marraskuun alussa oikein kunnolla.

Porsche Cayenne (4.5) S TipTronic
Vuosimalli: 2003
Mittarilukema: 228 000 km
Moottori: V8, 4511 cm3
Polttoaine: bensa
Teho: 340 hv
Vääntö: 420 Nm
Vaihteisto:6-lovinen Tiptronic-automaatti
Yhdistetty kulutus: 14.9 l /100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.2 s
Huippunopeus 242 km/h
CO2-päästöt: 361 g/km
Mitat: pituus 4782 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1699 mm, akseliväli 2855 mm
Tavaratila 540 – 1770 l
Myyjä: Auto-Planeetta, Espoo
Hinta: 11 090 € (rahoituskuluineen)

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Mercedes-Benz A 180 CDI A – 372 000 km, eikä tunnu missään!
Ostaisiko Rolls-Roycen vai Bentleyn…
Koeajo käytetty Porsche Panamera – Panamerassa jalkatila riittää takapenkilläkin

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *