Kaasujalka

Kaasujalan kestotestiauto – Mika-faijan BMW

Julkaissut:

|

20.1.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kaasujalan kestotestiauto – Mika-faijan BMW

 

Päätoimittajan tokaluokkalainen pojannassikkakin osasi vääntää Mika-isältään, että ”onks tää nyt Mika-faijan BMW?”
Joku vääräleuka nimitti Mikan faijan BMW -hitin tehneen Anssi Kelan ”Nummelan puistotädiksi”.

Nyt päätoimittaja Mika Ruotsista haettu BMW 530 d xDriven vuosimallia 2009 ei todellakaan ole puistotädin, vaan tosimiehen auto. Kun päätoimittaja kurvasi Bemarilla pihaan, niin ”istuin uudelleen, penkkiin vanhan BMW:n”.

Päätoimittaja pisti edellisen testiauton kiertoon. Vuosimallin 2006 Saab 9-5 Aero oli luopumishetkellä ajettu suunnilleen saman verran kuin Ruotsista tuotu BMW 530 d A xDrive M Sport. Molemmat ovat farmareita. Saabin mittarilukema pois myytäessä oli 212 000 km ja Bemarilla oli ajettu ostohetkellä 206 000 km.

Bemari on nelivetoinen ja 3-litrainen ja kuusipyttyinen turbodiesel, tarkemmin kerrottuna BMW 530 d A x Drive M Sport. Saab oli etuvetoinen ja 2.3-litrainen bensaturbo. Asetelma kiinnosti jo senkin takia, että autoilla on ikäeroa vain kolme vuotta ja mielsiväthän ainakin jotkut minun nuoruudessani Saab 9-5:n premiumautoksi.

Miehistyy vanhetessaan

Saab on mennyt, mutta Bemari on edelleen menestyjien merkki. Tosin jotkut ilkkuvat tätä vuonna 2003 esiteltyä viidennen sukupolven vitos-Bemaria ”amis-Bemariksi”. Ja kai se vähän sellainen onkin. Varmaan näitä yli 10 vuotta vanhoja Bemareita ostavatkin eniten melko nuoret eri alojen nuoret ammattimiehet, vaikkapa raksa-kundit ja LVI-asentaja.

Kun itse olin nuori ja lehtimiesurani alussa, käytetty Saab 99 ja myöhemmin käytetty Saab 900 ajoi saman asian. Se oli käytettynä edullinen hankinta, kun piti yrittää näytellä pienen palkan takia menestyneempää miestä kuin olinkaan.

Siksi makuni oli hieman karvas, kun päätoimittaja meni antamaan Saabin pois ja hankki Bemarin. Olen aina ylpeydellä hehkuttanut olevani viimeiseen asti Saab-mies, vaikka en ole sellaista enää aikoihin itse omistanutkaan. Uudehkoon Bemariin taas rehellisyyden olen aina liittänyt vähän sellaisen nousukkaan leiman.

Vaan onneksi Bemarikin vanhenee. Ja vanhetessaan siihen tulee kunnon rysäys ”äijää”. Uudella Bemarilla ei yleensä aja tosimies, vaan joku trendisetteri ja kilkkukravattipelle.

Pakko vaan oli tunnustaa, että 11—vuotiaan viitos-Bemarin kuutosdieselin hyrrävää käynti jo heti Tuusulantielle parkaistessa sai miettimään, että ”olihan se Saappi nyt tähän verrattuna ihan v-tun äänekäs ja vanhanaikainen…”

Ferrari haastoi amis-BMW:n

Kulunut sanonta kuuluu: ”Kaikista autoista tulee ennen pitkää Opeleita”. Pitäisikö nyt sanoa, että ”kaikista Bemareista tulee ennenpitkää amis-Bemareita”.Tämä tuli mieleen, kun Voice-radioaseman nettisivut  – otsikoi juttunsa ”Ferrari-kuski haastoi amis-BMW:n”. Ferrari-kuski luuli vanhan Bemarin voittamista kiihdytyskisassa läpihuutojutuksi, mutta toisin kävi.

Mustan amis-BMW:n konepellin alla oli viritetty kone ja Bemari-kuski näytti Ferrari miehelle närhenmunat. Hän paljasti, miten viritetty kone mustan amis-auton konepellin alla todellisuudessa oli. BMW näytti Ferrarimiehelle ns. närhenmunat.

Tämä 530 d A x Drivekin on kaukana nokivasarasta, sillä se kiihtyy nollasta sataseen 6.8 sekunnissa. Jalkoihin sillä ei jää.

Vanhetessaankin Bemarit pysyvät Bemareina, vaikka sitten amis-Bemareina: ajajan autoina. Opeleita niistä ei tule koskaan.

Ja tämän amis-Bemarin sanon kieli poskessa: arvostuksesta vanhalla Bemarilla ajavia ammattimiehiä ja amiskundeja kohtaan kohtaan. Olenhan itsekin ammattimies: vain käytännön lehtimiestyössä ja ilman korkeakouluja koulittu Vantaan äijä. En mikään uudella Bemarilla ajava ”kilkkukravattimies”,

Ja voihan tämän amis-Bemari -kuvauksen mieltää myös ikinuoreksi, jollaiseksi Tekniikan Maailma tätä vuosina 2003—2009 valmistettua Bemua kehui.

”Kehrää kuin hirvi”

Kolmilitrainen Bemari suoralla kuutosdieselillä taas kehrää kuin hirvi.  Tai siis hirvihän ei kehrää, mutta ei miehekästä Bemaria oikein voi kissaankaan verrata.

5-sarjan Bemari on niitä autoja, jotka muuttuvat iän myötä aina vain miehekkäämmäksi. Uudemmassa viitos-Bemarissa ei ole mielestäni mitään äijää, mutta vanhassa on.

Varsinkin mutkaisilla, mutta tasaisilla pikkuteillä ”Mikan oman BMW:n” ajamisen nautittavuus korostuu. 11 vuotta vanhanakaan vitos-Bemari ei huoju ja nytkyttele,  vaan ratin ja persauksen välityksellä pystyy koko ajan kartalla, mitä auto on tekemässä.

Pieni miinus tulee siitä, että nopeusmittaria pitää tarkkailla koko ajan, ettei niin sanotusti ”mopo” karkaa käsistä. Tosin mopo on tästä Bemarista kaukana kuin pieru presidentinlinnan parketilta.

Ei voi muuta kuin tunnustaa, että päätoimittaja on hankkinut sivistyneen, leppoisan ja mukavan matka-auton, jolla kruisailee mielikseen hyväpintaisilla mutkateilläkin.

Viiskolmekymppisiä dieseleitä Suomi on pullollaan, onhan se yksi eniten Suomeen käytettynä tuotuja autoja.

Päätoimittaja itse tuntuu olevan Bemarista haltioissaan. Ja ihan syystäkin. Uudessa vastaavassa on kuulemmat tunnottomampi ohjaus ja enemmän rengasmelua.

BMW 530 d xDrive M-Sport, vm. 2009
Mittarilukema ostaessa: 206 000 km
Moottori: R6, turbo, 2993 cm3
Polttoaine: diesel
Teho: 235 hv
Vääntö: 500 Nm
Vetotapa: nelivetoinen
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.8 s, huippunopeus 233 km/h
Yhdistetty kulutus: 7.2 l/100 km
Co2-päästöt: 192 g/km

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Porsche Cayenne – Viljelypalsta vaihdossa vanhaan Cayenneen?
Koeajo käytetty Porsche Panamera – Panamerassa jalkatila riittää takapenkilläkin
Mercedes-Benz S 500 vm. 2006 – Ison patun ilmalaiva

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *